2015-03-05, 05:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Nja, "äkta slump" är ett begrepp människan har hittat på, och det finns inget sätt att avgöra om naturen uppvisar äkta slump, eller om det är andra icke deterministiska mekanismer bakom.

Vad det kallas är ju bara semantik. Determinism eller indeterminism. Att man rår över sin hjärna är en felaktig tanke bara. Jämför med datorn med alla portar öppna och oskyddade. Det är omöjligt att den kan bestämma över sig själv. För att göra liknelsen komplett, så tar datorn hela tiden emot saker från nätet utan att själv kunna bestämma vilka. Där har man hur hjärnan fungerar på riktigt.
Citera
2015-03-05, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EWerner
Vad det kallas är ju bara semantik. Determinism eller indeterminism. Att man rår över sin hjärna är en felaktig tanke bara. Jämför med datorn med alla portar öppna och oskyddade. Det är omöjligt att den kan bestämma över sig själv. För att göra liknelsen komplett, så tar datorn hela tiden emot saker från nätet utan att själv kunna bestämma vilka. Där har man hur hjärnan fungerar på riktigt.

Exakt!
Citera
2015-03-05, 11:05
Medlem
Citat:
Nej, men alla saker i hela universum påverkar varandra som bollar i ett enormt biljardspel. Därför finns det inget sådant som fri vilja. För är det inte generna är det något annat. Det finns även experiment som visar att hjärnan fattar beslut innan personen är medveten om dem - ergo: det kan inte finnas någon fri vilja.

För att ytterligare belysa denna poäng så är det ju intressant att det inte ens går att definiera fri vilja.

Alla försök inkluderar metafysiska aspekter, och existerar således inte.
Citera
2015-03-06, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ja, förutom att det där är determinerat ända från The Big Bang.

Du kan inte välja mer än vattnet i Niagara kan välja om det ska störta nerför fallet eller inte. Du bara inbillar dig det för att determinismen i din kropp ser något annorlunda ut, men i verkligheten har du inte mer fri vilja än vilket dött föremål som helst. Du styr inte alls över dina tankar. Tänk dig att man öppnar alla datorns portar ut mot nätet, bara öppnar dem utan brandvägg, antivirus och allting. Kan datorn då bestämma vad som ska komma ut och in? Självklart inte. På samma sätt kan inte din hjärna bestämma över sina egna impulser.

Jovisst, det är ju det jag har förklarat. Mina tankar bestämmer över mina impulser, jag styr över mina handlingar. Jag kan leda mina tankar i vissa riktningar, och nå slutsatser. Slutsatserna styr över mina impulser. Det är fri vilja. Även om jag är bajsnödig kan jag sitta kvar, endast för att visa att jag har en fri vilja.

Jag har ingen brandvägg och inget antivirus, och jag sitter här och skriver, för att det är vad jag har valt. Visst har min dator virus, men det skiter jag i.
Citera
2015-03-06, 12:01
Bannlyst
Citat:
För att ytterligare belysa denna poäng så är det ju intressant att det inte ens går att definiera fri vilja.

Alla försök inkluderar metafysiska aspekter, och existerar således inte.

Någon som styrs enbart av impulser, dvs svar på inkommande signaler är en robot.
Jag är ingen robot.
Visst måste jag gå och jobba, men jag kan själv välja att uppskatta jobbet eller att avsky det. Det kallas att ändra sin inställning till något. Och även det är jag kapabel till. Förr avskydde jag det, men nu uppskattar jag det någorlunda. Jobbet är precis detsamma, det enda jag har ändrat är min inställning.
Citera
2015-03-07, 06:40
Medlem
Det är alltid nyttigt att generalisera litet smått för att på så vis förebygga eventuella tråkiga situationer.
Citera
2015-03-07, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Någon som styrs enbart av impulser, dvs svar på inkommande signaler är en robot.
Jag är ingen robot.
Visst måste jag gå och jobba, men jag kan själv välja att uppskatta jobbet eller att avsky det. Det kallas att ändra sin inställning till något. Och även det är jag kapabel till. Förr avskydde jag det, men nu uppskattar jag det någorlunda. Jobbet är precis detsamma, det enda jag har ändrat är min inställning.

Du styrs av dina tankar, och du väljer inte dina tankar...

Och som sagt, du kan inte ens definiera fri vilja utan att blanda inte metafysiska egenskaper, sådant som inte finns i verkligheten.
Citera
2015-03-07, 07:50
Medlem
Citat:
Jovisst, det är ju det jag har förklarat. Mina tankar bestämmer över mina impulser, jag styr över mina handlingar. Jag kan leda mina tankar i vissa riktningar, och nå slutsatser. Slutsatserna styr över mina impulser. Det är fri vilja. Även om jag är bajsnödig kan jag sitta kvar, endast för att visa att jag har en fri vilja.

Jag har ingen brandvägg och inget antivirus, och jag sitter här och skriver, för att det är vad jag har valt. Visst har min dator virus, men det skiter jag i.

Du kan inte leda dina tankar, för om du kunde det skulle du vid det har laget ha lett dom till något helt annat än vad du pysslar med i ditt liv eller hur?
Citera
2015-03-07, 08:07
Medlem
Ordlands avatar
Citat:
Du kan inte leda dina tankar, för om du kunde det skulle du vid det har laget ha lett dom till något helt annat än vad du pysslar med i ditt liv eller hur?

Det var då ett självsäkert påstående, följt av en ledande fråga i den högre rangen dessutom!
Källa på det och saken är biff.
Jag ska tänka vidare på om jag verkligen valde den tanken själv i väntan på en förklaring. Oturligt nog kan det tolkas olika av varje enskild betraktare.

Det alldeles uppenbara i sörjan är att ingen tänkare ännu förmått sig tänka ut en rimlig frågeställning för fortsatt diskussion.
Helt oberörd dömde jag nyss samtliga deltagare att vara under medel i underhållningsvärde, vilket förtjänar en uteslutning från intresseklubben.
Citera
2015-03-08, 17:07
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Jag är ingen robot.

Visst är du en robot. Det är jag också och alla andra människor också. Enda skillnaden är att vi som inte tror på fri vilja råkar vara robotar som har den objektivt rätta uppfattningen.
Citera
2015-03-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Visst är du en robot. Det är jag också och alla andra människor också. Enda skillnaden är att vi som inte tror på fri vilja råkar vara robotar som har den objektivt rätta uppfattningen.
Jag skulle vilja säga att enda skillnaden är att du inte har en andlig dimension i din personlighet, m.a.o. tror du inte att vi människor har en själ och fri vilja.
Citera
2015-03-08, 18:40
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Jag skulle vilja säga att enda skillnaden är att du inte har en andlig dimension i din personlighet, m.a.o. tror du inte att vi människor har en själ och fri vilja.

Nej, givetvis tror jag inte det. Det är också smått roande att psykpatienter och religiösa vanligen inte uppfattas som samma slags personer när båda tror på sådant som det saknas empirisk-rationella skäl att tro på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in