2015-04-11, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Om du föreställer dig tid före big bang, hur definierar du då tid? Innan det fanns några pinnar som kunde snurra och innan det fanns något rum som de kunde snurra i? Även ett atomur stannar utan vakuumenergi. Vad är tid om ingenting kan hända?

Bara hypotesen att det finns möjlighet att finnas rum och materia har funnits alltid. Förevigt alltså.
Citera
2015-04-11, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Bara hypotesen att det finns möjlighet att finnas rum och materia har funnits alltid. Förevigt alltså.
Möjligheten till rum och materia fanns igår, den finns idag och den finns lika mycket i morgon. Det är en konstant egenskap som är oberoende av tiden. Tid är takten för förändring. När ingenting förändras saknas även möjlighet till slumpmässiga händelser som spontant skulle kunna bryta dödläget. Då står tiden stilla. Den finns inte.
Citera
2015-04-11, 01:34
Medlem
Som jag tror redan nämnts så är väl det allmänt vedertagna att rum och tid hör ihop. Det är två olika saker men samtidigt inte, de är tätt sammanvävda. Exempelvis ett svart hål påverkar inte bara rummet och materian, det påverkar samtidigt tiden.

när big bang skedde så skapades rum och tid. Inte det ena eller andra utan allting. Vad fanns innan ? bra fråga. Ingen vet.
Citera
2015-04-11, 02:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enxorix
Som jag tror redan nämnts så är väl det allmänt vedertagna att rum och tid hör ihop. Det är två olika saker men samtidigt inte, de är tätt sammanvävda. Exempelvis ett svart hål påverkar inte bara rummet och materian, det påverkar samtidigt tiden.

när big bang skedde så skapades rum och tid. Inte det ena eller andra utan allting. Vad fanns innan ? bra fråga. Ingen vet.

Svaret finns i frågan. Det fanns inget innan. Det kan inte ha funnits något innan, eftersom tiden inte fanns. Eftersom mänskliga hjärnor vanligen tänker i kausala termer, vilka förutsätter tid, så är detta en svårsmält tanke men det enda möjliga svaret, förutom alternativet att Big Bang aldrig har skett och att universum är evigt. Tertium non datur.
Citera
2015-04-11, 02:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Svaret finns i frågan. Det fanns inget innan. Det kan inte ha funnits något innan, eftersom tiden inte fanns. Eftersom mänskliga hjärnor vanligen tänker i kausala termer, vilka förutsätter tid, så är detta en svårsmält tanke men det enda möjliga svaret, förutom alternativet att Big Bang aldrig har skett och att universum är evigt. Tertium non datur.

Inget har egenskaper
Citera
2015-04-11, 02:49
Medlem
Jafan89s avatar
Du vet att "tid" bara är ett fabricerat begrepp för att vi ska kunna ha kontroll över intervaller?

"Tid" i sig själv existerar inte, och det lär det göra långt efter att den sista människan försvinner från existensen också, på samma sätt som innan vi ens existerade på den här planeten.
Citera
2015-04-12, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
kanske.. låter rimligt också
du har så snygg profilbild.. haha.. helt stendöd han.

Skulle vara intressant vad dessa två fält består av.

Vad jag förstått är det två fält som är varandras motsatser på något sätt. De befinner sig på att avstånd av ungefär en protondiameter från varandra. Hawking och company talar om så kallade "Bran", ett slags energifält som har fler än tre dimensioner.

Vad beträffar min profilbild: Det finns många fascister och nazister som gör inlägg här på FB. Varje gång jag gör ett inlägg ska de påminnas om vad fascism och nazism kan leda till. Nämligen förintelsen och den förnedring, svält och tortyr som koncentrationslägerfångarna fick utstå.
Citera
2015-04-12, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Landstrider
Vad jag förstått är det två fält som är varandras motsatser på något sätt. De befinner sig på att avstånd av ungefär en protondiameter från varandra. Hawking och company talar om så kallade "Bran", ett slags energifält som har fler än tre dimensioner.

Vad beträffar min profilbild: Det finns många fascister och nazister som gör inlägg här på FB. Varje gång jag gör ett inlägg ska de påminnas om vad fascism och nazism kan leda till. Nämligen förintelsen och den förnedring, svält och tortyr som koncentrationslägerfångarna fick utstå.

Fascism har många ansikten. Din avatar är en bild av den klassiska fascismen, men vi lever i ett fascistiskt samhälle nu också, det är bara inte fascistiskt på samma sätt som det gamla. Om du vill vara filosof kan du inte tro på så banala lögner som att vi lever i en demokrati etc eller ens att demokrati är bra, för demokrati är ju bara en diktatur där majoriteten är diktator istället för en ensam person.
Citera
2015-04-12, 21:22
Medlem
Eh, värt att diskutera, men det är risk att vi lämnar trådens diskussionsämne.
Citera
2015-04-12, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Landstrider
Eh, värt att diskutera, men det är risk att vi lämnar trådens diskussionsämne.

Visst. Fast det har egentligen diskuterats flera gånger förr här. Tid är inget som kan finnas självständigt. Tid, rum och materia/energi kan inte separeras från varandra. Men om universum har börjat med The Big Bang, så har tiden (och rummet och materian/energin) en början, som i origo på ett koordinatsystem.
Citera
2015-04-13, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Jag läser just nu Smolins bok "Time Reborn" som försöker rädda tiden, från de teoretiska fysiker som försökt avfärda den helt och håĺlet som en illusion. Det är intressanta tankar, men tills vidare tror jag själv att tiden är emergent, och inte 'primär'.

Det 'primära' 'är i stället vad antika filosofer kallade rörelse, och som vi idag kanske kallar för obestämbarhet.

Rörelse och tid är väl två sidor av samma mynt som jag ser det. Det ena är inte mer primärt än det andra. Tid är ett mått på rörelse som måste ske i ett rum. Rörelse kan inte ske utan tid.

Så till TS: Tid kan inte finnas utan rörelse. Fast jag tror du har rätt i sak. Tiden och rörelsen har alltid funnits i olika former.
Citera
2015-04-13, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Visst. Fast det har egentligen diskuterats flera gånger förr här. Tid är inget som kan finnas självständigt. Tid, rum och materia/energi kan inte separeras från varandra. Men om universum har börjat med The Big Bang, så har tiden (och rummet och materian/energin) en början, som i origo på ett koordinatsystem.
Nja, det håller jag väl inte med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in