2012-09-19, 22:23
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisbrickan
Men om det inte fanns några dokument i skrapan fanns det ju inga motiv till att spränga den, det var ju bara onödigt merarbete. Att några myndigheter huserade på något våningsplan ger varken det ena eller det andra. Det är helt enkelt inte trovärdigt att argumentera för att sprängningen av huset var motiverat av behovet att undanröja bevis.

Om man tillåter sig att tro att attackerna var iscensatt av ett mäktigt gäng amerikanska konspiratörer, med en nästan gränslös praktisk makt, är det tyvärr inte logiskt att inte tro att dessa skulle klarat av att sopa igen sina spår utan att spränga en för saken helt ovidkommande byggnad. Det var ju inte precis så att de behövde ytterligare ett komplicerat hussprängningsprojekt nu när de redan arbetade med de höga husen. Med alla risker att bli upptäckt som nu det skulle innebära.

Det går liksom inte ihop med det här bevisargumentet, den här idéen med att WTC7 var apterad faller, och då kan man ju fråga sig om man verkligen ska fortsätta att tro att även de två långa tornen hade smällare i sig.

Du verkar ha missförstått någon vital del av mitt inlägg, teorin är alltså att byggnaden innehöll dokument som antingen stals eller förstördes, försvann gjorde de hur som helst.

Citat:
Jag tycker för din del att du ska vara försiktig med det här ordet. Det låter som att du uppfattar motargumentet mot det som du uppfattar som den korrekta beskrivningen egentligen är ett argument i sig för att det du stödjer är rätt. Att all kritik mot beskrivningen av en konspiration är en del av konspirationen själv. Då blir det liksom inte så lätt att föra en sansad diskussion, men jag förstår att det blir rätt så bekvämt för dig.

Ungefär samma situation som när skeptiska vetenskapsmän överbevisar telepatiker men får till svar att det beror på att telepati inte fungerar när skeptiker är i rummet. En praktisk, men föga respektingivande argumentationsmodell.

Visst ska man vara försiktig med den sortens ord, och med tanke på att jag i sju år eller något i denna tråd blivit kallad foliehatt, nazist, störd, sinnessjuk, vänsterextremist, terrorist, muslimkramare, schizofren, paranoid osv så är jag själv lite imponerad över min återhållsamhet vad gäller att sätta etikett på folk. Men den sortens argumentation lämnar jag gärna åt meningsmotståndarna. Nu valde du att klippa bort sammanhanget där jag använder ordet men det var alltså, "Har inte sett så många exempel på att värdelösa artiklar togs in utan peer review och mot betalning förutom nonsensartikeln som mycket lägligt publicerades en tid efteråt och som vakthundar ständigt drar upp," och detta står jag för. Det är min övertygelse att vissa agerar just vakthundar och är fullständigt oförmögna/ovilliga att ta till sig argument från motståndarsidan, själv har jag gjort just detta ett flertal gånger och därmed reviderat min åsikt vad gäller vissa ståndpunkter jag tidigare haft.

Måste ifrågasätta din slutsats att eftersom du inte köper motivbilden jag målar upp så faller ideen med att WTC7 skulle varit apterad, huruvida WTC7 var apterat eller inte varken står eller faller med min teori om motivbild. Man kan med fördel frångå diverse teorier om motiv och istället se den väldigt informativa filmen 9/11: Explosive Evidence - Experts Speak Out. En av PBS mest sedda dokumentärer.

http://www.youtube.com/watch?v=YW6mJOqRDI4
Citera
2012-09-19, 23:06
Medlem
TODCDFWBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Måste ifrågasätta din slutsats att eftersom du inte köper motivbilden jag målar upp så faller ideen med att WTC7 skulle varit apterad, huruvida WTC7 var apterat eller inte varken står eller faller med min teori om motivbild. Man kan med fördel frångå diverse teorier om motiv och istället se den väldigt informativa filmen 9/11: Explosive Evidence - Experts Speak Out. En av PBS mest sedda dokumentärer.

En film som förespråkar teorin om att thermit användes och där både Steven Jones och Neils Harrit framställs som "experter". Jag rekommenderar därför att polisbrickan även lyssnar på den ca 30 minuter långa intevjun med Mats Lundberg, som jag länkade till tidigare, där denna teori granskas.

http://skeptikerpodden.se/2011/09/62-konspirationsteorier-och-mediaprofiler/
Vid 29:10 börjar intervjun, som sagt.
Citera
2012-09-19, 23:07
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TODCDFWB
Det sista du nämner, om en annan artikel, vet jag faktiskt ingenting om. Kritikten riktad mot Pileni som påstås ha faktagranskat visste jag inte heller om. Poäng till dig där, antar jag!

Din länk skulle jag nog dock inte se som en debunking av min länk. Mats Lundberg tar nämligen upp en rad grundläggande och praktiska misstag som enligt honom gör att Harrits slutsatser blir felaktiga. Det handlar bl.a. om stora fel med elektronmikroskopin, den eventuella kontamineringen av proverna och svårigheter med att verifiera deras data. Jag valde att länka avsnittet så att du själv kan höra vad Lundberg tar upp istället för att jag som, likt Harrit och Jones, inte har expertis inom området försöker förklara lite halvdant. Hehe.

Michael Fullerton säger att Neils Harrits artikel ännu inte har blivit motbevisad, men jag kan inte se att några av argumenten som han själv motbevisar för att försvara artikeln handlar om det som Mats Lundberg tar upp, förutom Pelini-situationen.

Jag är inte riktigt säker på vad du grundar ditt påstående om att Niels Harrit inte är kompetent nog att göra den undersökning han gjort. Dessutom är han inte ensam i studien utan den består av flera personer.

Niels Harrit Ph.D. Chemistry, University of Copenhagen, 1975, Thesis: mechanistic photochemistry
Post Doctorate, Columbia University, New York, 1977
Master of Science, Chemistry, Max-Planck-Institute for Strahlenchemi, Mulheim an der Ruhr, Germany

Steven E. Jones, PhD Professor Emeritus of Physics with Brigham Young University and
known for his work in muon-catalyzed fusion, published in Nature, Scientific American, and Journal of Physical Chemistry,
B.S. in Physics, Mathematics minor, magna cum laude with honors, from Brigham Young University in 1973,
retaining the Presidential (David O. McKay) Scholarship.
Ph.D. in Physics, Mathematics/Electronics minors from Vanderbilt University in 1978,
retaining full Tuition Scholarship and Research Fellowship (1973-1978).
Ph.D. research conducted at the Stanford Linear Accelerator Center (1974-1977); course work completed at Stanford University.
Post-doctoral research conducted at Cornell University (CESR) and the Los Alamos Meson Physics Facility.

Jeffrey Farrer, Ph.D. in Materials Science and Engineering from the University of Minnesota
Director of the TEM (Transmition Electron Microscopy) laboratory at BYU
www.physics.byu.edu/directory.aspx?personID=23

Kevin R. Ryan Chemist, former Underwriters Laboratories manager

Frank M. Legge, PhD Chemistry, Logical Systems Consulting, Perth, Western Australia.

Daniel Farnsworth, PhD candidate, Physics, Brigham Young University

Gregg Roberts BA Psychology, UT Austin, 1990

James R. Gourley B.S. Chemical Engineering, University of Oklahoma, graduated with Special Distinction

Bradley R. Larsen, MS Geology

Du har alltså kompetens nog att avgöra dessa personers förmåga att analysera dammprover från WTC?
Ifall Lundbergs invändningar är av relevans är jag säker på att Harrits kommer gå i svaromål på detta, han har mig veterligen inte duckat någon debatt av vikt än så länge.
Citat:
Menar du nu att uppröjningsarbetarna också är en del av konspirationen? "Grabbar.. om ni skulle råka hitta det där eller det där så rapportera inte det. Okej?" Skämt åsido. Ja precis. Jag tycker det är märkligt att det inte har hittats flera tydliga bevis på platsen som pekar på att sprängmedel eller thermit användes. Prover som analyseras flera år efter attacken och som, så vitt jag vet, inte innehåller de viktigaste biprodukterna av thermit samt kan ha kontaminerats räcker inte för att övertyga mig. Kanske speciellt nu efter att jag hörde Lundberg förklara vilka misstag Harrit gjort för att komma fram till sin slutsats.

Det är svårt att veta exakt hur en plats ska se ut efter att ha demolerats med thermit eftersom det aldrig har inträffat tidigare. Man kan däremot fundera kring varför personerna som var fast under tornen i flera timmar inte blev ihjälbrända av thermiten. Genelle-Guzman Macmillian, till exempel.

http://www.christianpost.com/news/la...-rubble-55373/

Källa på att inget demolerats med thermit tidigare, militären har använt sig av ämnet länge och du vet alltså till exakt vad?
Din sista punkt förstår jag inte, varför skulle samtliga brännas ihjäl av thermiten, menar du att den måste brunnit överallt hela tiden, istället för på de ställen som krävdes och under en kort period?
Citera
2012-09-19, 23:33
Medlem
TODCDFWBs avatar
Citat:
Jag är inte riktigt säker på vad du grundar ditt påstående om att Niels Harrit inte är kompetent nog att göra den undersökning han gjort. Dessutom är han inte ensam i studien utan den består av flera personer.

Niels Harrit Ph.D. Chemistry, University of Copenhagen, 1975, Thesis: mechanistic photochemistry
Post Doctorate, Columbia University, New York, 1977
Master of Science, Chemistry, Max-Planck-Institute for Strahlenchemi, Mulheim an der Ruhr, Germany

Steven E. Jones, PhD Professor Emeritus of Physics with Brigham Young University and
known for his work in muon-catalyzed fusion, published in Nature, Scientific American, and Journal of Physical Chemistry,
B.S. in Physics, Mathematics minor, magna cum laude with honors, from Brigham Young University in 1973,
retaining the Presidential (David O. McKay) Scholarship.
Ph.D. in Physics, Mathematics/Electronics minors from Vanderbilt University in 1978,
retaining full Tuition Scholarship and Research Fellowship (1973-1978).
Ph.D. research conducted at the Stanford Linear Accelerator Center (1974-1977); course work completed at Stanford University.
Post-doctoral research conducted at Cornell University (CESR) and the Los Alamos Meson Physics Facility.

Jeffrey Farrer, Ph.D. in Materials Science and Engineering from the University of Minnesota
Director of the TEM (Transmition Electron Microscopy) laboratory at BYU
www.physics.byu.edu/directory.aspx?personID=23

Kevin R. Ryan Chemist, former Underwriters Laboratories manager

Frank M. Legge, PhD Chemistry, Logical Systems Consulting, Perth, Western Australia.

Daniel Farnsworth, PhD candidate, Physics, Brigham Young University

Gregg Roberts BA Psychology, UT Austin, 1990

James R. Gourley B.S. Chemical Engineering, University of Oklahoma, graduated with Special Distinction

Bradley R. Larsen, MS Geology

Du har alltså kompetens nog att avgöra dessa personers förmåga att analysera dammprover från WTC?
Ifall Lundbergs invändningar är av relevans är jag säker på att Harrits kommer gå i svaromål på detta, han har mig veterligen inte duckat någon debatt av vikt än så länge.
Lundberg ger många exempel på vilka grundläggande och "klassiska" misstag som Harrit gjort för att komma fram till sin slutsats, och eftersom Lundberg själv har många års erfarenhet av just elektronmikroskopi så blir jag skeptisk. Ta en snabblyssning.

Om nu Lundberg inte medvetet sitter och ljuger för att han är en "vakthund", dum i huvudet eller en del av konspirationen så är jag övertygad om att hans invändningar är av relevans. Jag skulle gärna vilja se Harrit svara på Lundbergs kritik vilket förhoppningsvis kommer ske någon dag.

Citat:
Källa på att inget demolerats med thermit tidigare, militären har använt sig av ämnet länge och du vet alltså till exakt vad?
Din sista punkt förstår jag inte, varför skulle samtliga brännas ihjäl av thermiten, menar du att den måste brunnit överallt hela tiden, istället för på de ställen som krävdes och under en kort period?
Okej, mitt fel: Allmänheten har aldrig fått ta del av information om att byggnader demolerats med thermit tidigare. Men du har rätt, militären måste nog ha tränat ett antal gånger innan man bestämde sig för att plantera ut thermit i båda tornen och WTC7.

Är det verkligen en så otrolig tanke? Att om thermit användes så skulle det eventuellt kunna komma i kontakt med en människa som befann sig på 13:e våningen när norra tornet rasade, och därmed få personen att bli lite bränd? Konspirationsteoretiker är ju snabba på att peka ut s.k squibs längre ner i tornen dit demoleringen ännu inte hunnit, vilket borde betyda att thermit kanske även fanns utplacerad längre ner? Mellan vilka våningar fanns thermit utplacerad, Arthur?
Citera
2012-09-19, 23:41
Medlem
polisbrickans avatar
Citat:
Du verkar ha missförstått någon vital del av mitt inlägg, teorin är alltså att byggnaden innehöll dokument som antingen stals eller förstördes, försvann gjorde de hur som helst.[/i]

Det köper inte jag, det är som jag skrev ett ytterst otrovärdigt resonemang.

Om man ska vara krass så har faktiskt Atta och gänget fått lite väl mycket cred för hur svårgenomförd deras aktion var. Bortsett från det psykologiska problemet för dem att offra sina egna liv så var det antagligen inte så svårt med det praktiska. Ta några flygkurser. Träna hemma på datorn. Läs tidtabellen och välj fyra fighter i samma område under samma tid. Synkronisera klockorna. Smuggla ombord några brytbladsknivar. Forcera dig in i en olåst cockpit. Styr planen mot mål. En fullständigt genial plan i sin totala enkelhet, och en plan som omöjligen låter sig upprepas.

Så därför skulle jag vilja ställa en personlig fråga. Hur kommer det sig att du föredrar den här extremt komplexa beskrivningen av en amerikansk storkomplott som skulle ha behövt engagera hundratals, om inte tusentals patriotiska amerikaner. Varje liten del av den kräver som synes aldrig sinande mängder av överlagrade "om-och-men"-bevis. Du har ägnat sju år åt saken. Vari ligger din övertygelse?

Edit:felformulerat i början
Senast redigerad av polisbrickan 2012-09-19 kl. 23:45.
Citera
2012-09-19, 23:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
På ledarsidan i Fire engineering kunde man 2002 läsa bland annat detta skrivet av Bill Manning, chefsredaktör. För att du, Dr Tinnitus, ska förstå att det är du som har noll koll, alternativt far med osanning, så har jag fetat vissa extra intressanta partier.
Januari 2002! Du är medveten om att det var innan NIST-rapporten publicerades?

Manning skrev i juni samma på samma ledarsida i betydligt annorlunda ordalag: http://www.fireengineering.com/articles/print/volume-155/issue-6/departments/editors-opinion/changing-the-world.html
Citat:
First, the investigation into the collapse of the towers was significantly expanded, with the National Institute of Standards and Technology acting as the lead agency. Had this not occurred, the painfully superficial World Trade Center Building Performance Study recently published by the Federal Emergency Management Agency likely would have been the only document from the federal government to analyze the worst building collapse in American history.
Citera
2012-09-20, 10:45
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TODCDFWB
Lundberg ger många exempel på vilka grundläggande och "klassiska" misstag som Harrit gjort för att komma fram till sin slutsats, och eftersom Lundberg själv har många års erfarenhet av just elektronmikroskopi så blir jag skeptisk. Ta en snabblyssning.

Om nu Lundberg inte medvetet sitter och ljuger för att han är en "vakthund", dum i huvudet eller en del av konspirationen så är jag övertygad om att hans invändningar är av relevans. Jag skulle gärna vilja se Harrit svara på Lundbergs kritik vilket förhoppningsvis kommer ske någon dag.

Jag lyssnade igenom en del av intervjun i går kväll och upptäckte direkt ett par saker att invända emot. Först själva upplägget som framstår som allt annat än professionellt, det känns inte särskilt objektivt att inleda med karaktärsmord, följa upp med guilt by association och dessutom slänga in ett par direkta felaktigheter, istället för att gå direkt på de påstådda felaktigheterna i sakfrågan.
De nämner två av nio personer som genomfört studien och menar att dessa inte är kompetenta nog, när i själva verket den samlade kompetensen bland dessa personer verkar vara mer än tillräcklig. Han tar upp det faktum att artikeln publicerades i Bentham som ett argument till att artikeln är felaktig vilket naturligtvis är helt galet.
Han påstår att thermit är mycket svårantänt vilket kanske stämmer men ämnet Harrit visar att han funnit är nano-thermit som enligt Wikipedia...

Nanoscale composites are easier to ignite than traditional thermites. A nichrome bridgewire can be used in some cases. Other means of ignition can include flame or laser pulse. Los Alamos National Laboratory (LANL) is developing super-thermite electric matches that use comparatively low ignition currents and resist friction, impact, heat and static discharge.

Vidare påstår han att nano-thermit är ett nytt begrepp som introducerades av Harrits vilket är helt befängt, återigen från Wikipedia...

MICs or Super-thermites are generally developed for military use, propellants, explosives, and pyrotechnics. Research into military applications of nano-sized materials began in the early 1990s

Men vi får väl hoppas att Harrits själv går i svaromål på kritiken.

Citat:
Okej, mitt fel: Allmänheten har aldrig fått ta del av information om att byggnader demolerats med thermit tidigare. Men du har rätt, militären måste nog ha tränat ett antal gånger innan man bestämde sig för att plantera ut thermit i båda tornen och WTC7.

Är det verkligen en så otrolig tanke? Att om thermit användes så skulle det eventuellt kunna komma i kontakt med en människa som befann sig på 13:e våningen när norra tornet rasade, och därmed få personen att bli lite bränd? Konspirationsteoretiker är ju snabba på att peka ut s.k squibs längre ner i tornen dit demoleringen ännu inte hunnit, vilket borde betyda att thermit kanske även fanns utplacerad längre ner? Mellan vilka våningar fanns thermit utplacerad, Arthur?

Nu argumenterar du på ett extremt ologiskt sätt som jag faktiskt inte förstår syftet med, men nej, det är inte otroligt att en person kom i kontakt med thermit och blev brännskadad, att just denna person inte blev brännskadad har ingen betydelse alls.
Angående din fråga om mellan vilka våningar thermit var utplacerat så vet jag inte det, bevismaterialet undersöktes som bekant aldrig utan skeppades till Kina för nedsmältning.
Men det spekuleras naturligtvis även om detta, för en trolig gissning bör man lyssna på de demoleringsexperter som menar att tillträde till hiss-schakten ger dig åtkomst till kärnpelarna vilka måste ha apterats. Underhåll av hiss-schakten genomfördes mycket riktigt vid tidpunkten.
Citera
2012-09-20, 10:53
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Det köper inte jag, det är som jag skrev ett ytterst otrovärdigt resonemang.

Om man ska vara krass så har faktiskt Atta och gänget fått lite väl mycket cred för hur svårgenomförd deras aktion var. Bortsett från det psykologiska problemet för dem att offra sina egna liv så var det antagligen inte så svårt med det praktiska. Ta några flygkurser. Träna hemma på datorn. Läs tidtabellen och välj fyra fighter i samma område under samma tid. Synkronisera klockorna. Smuggla ombord några brytbladsknivar. Forcera dig in i en olåst cockpit. Styr planen mot mål. En fullständigt genial plan i sin totala enkelhet, och en plan som omöjligen låter sig upprepas.

Så därför skulle jag vilja ställa en personlig fråga. Hur kommer det sig att du föredrar den här extremt komplexa beskrivningen av en amerikansk storkomplott som skulle ha behövt engagera hundratals, om inte tusentals patriotiska amerikaner. Varje liten del av den kräver som synes aldrig sinande mängder av överlagrade "om-och-men"-bevis. Du har ägnat sju år åt saken. Vari ligger din övertygelse?

Edit:felformulerat i början

Att du inte köper resonemanget har jag förstått, att det skulle vara ytterst "otrovärdigt" är ju din personliga åsikt vilken jag inte kan göra något åt. Förklaringsmodellen från officiellt håll har däremot fått utstå massiv kritik, att det var hat mot friheten i USA som låg bakom attackerna är helt enkelt inte trovärdigt.

Hur du resonerar när du framställer det som oerhört enkelt för 19 araber att fullständigt dribbla bort världens ledande supermakt men som i princip ogenomförbart för samma supermakt begriper jag inte. Jag ställer alltså inte upp på dina grundpremisser för frågan och kan därför inte svara på den.
Citera
2012-09-20, 11:05
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Januari 2002! Du är medveten om att det var innan NIST-rapporten publicerades?

Manning skrev i juni samma på samma ledarsida i betydligt annorlunda ordalag: http://www.fireengineering.com/artic...the-world.html

Ja det är jag medveten om men förstår inte poängen därav. Artikeln du länkar tar ju inte på något som helst sätt avstånd från tidigare kritik om förstörelsen av bevis. Vad du menar att denna artikel skulle tillföra förutom ytterligare kritik mot hur det hela hanterades framstår som något luddigt, men även denna artikel var bra och intressant. Här får vi reda på att det inte bara var Kommissions-rapporten som initialt förvägrades offren och deras anhöriga utan även NIST-rapporten krävde starka påtryckningar från anhörig-grupper för att öht genomföras. Skandal att man från officiellt håll initialt vägrade dels att undersöka hur och dels varför.
Artikeln är alltså inte på något sätt en hyllning till NIST utan till den anhörig-grupp som efter hårt arbete såg till att en utredning alls genomfördes, något som borde varit en självklarhet från första början.

There were a few hardy souls outside "the system" who, like Sally, dared to ask hard questions. They assured Sally that her questions (Was it the impact of the planes or the fires that ultimately collapsed the towers? Why were the towers constructed as high as they were, and what were the economic tradeoffs for such a height? What was the effect of the fire on the long-span, open floor trusses? What were the conditions of fire protection systems before 9-11? Why was steel evidence being broken down and sold for scrap before it could be analyzed? Why is the New York-New Jersey Port Authority allowed to operate beyond the reach of local code authorities? Why is there no full-scale investigation of the largest fire-induced collapse in world history? and so forth) were legitimate and not just overemotional responses from a grieving mother.So Sally organized a band of grief-stricken widows and mothers that called itself the "Campaign for Skyscraper Safety," and set out to break through the secrecy, expose the truth, and force the federal government to take responsibility for future investigative action regarding building failures.
Citera
2012-09-20, 11:06
Medlem
Citat:

Undrar om det fortfarande finns människor som tror på detta nedan efter sett denna dokumentär.
Vad säger ni gatekeepers om dokumentären ovan?

http://www.google.se/imgres?um=1&hl=sv&biw=1811&bih=779&tbm=isch&tbnid= LFyrcgmg1dtaVM:&imgrefurl=http://www.veteranstoday.com/2012/02/18/911-laugh-riot/&docid=bMwscvER1k9m4M&imgurl=http://1.bp.blogspot.com/-crjy3GIuL9E/Tz_PVxofFaI/AAAAAAAAAwM/XrXMSD31yus/s1600/Jet%252Bfuel%252Bthat%2527s%252Ba%252Bgood%252Bone .JPG&w=398&h=525&ei=SdxaUPOHI-ri4QSG0ICYDg&zoom=1&iact=rc&dur=291&sig=1010207016 06969721075&page=1&tbnh=127&tbnw=96&start=0&ndsp=4 0&ved=1t:429,r:0,s:0,i:69&tx=43&ty=10
Senast redigerad av hypergalaxy 2012-09-20 kl. 11:10.
Citera
2012-09-20, 21:53
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hypergalaxy
Undrar om det fortfarande finns människor som tror på detta nedan efter sett denna dokumentär.
Vad säger ni gatekeepers om dokumentären ovan?

http://www.google.se/imgres?um=1&hl=...69&tx=43&ty=10

Nu kan ju inte jag titulera mig varken vakthund, gatekeeper eller varandes en av dem som helt enkelt tror på den officiella teorin och tycker den alternativa teorin är humbug, men jag har läst en hel del inlägg av personer som passar in på någon av de beskrivningarna. Det är bara att konstatera att invändningarna är väldigt få men en återkommande är att det ju bara är si eller så många arkitekter och ingenjörer som skrivit under på A&E:s lista (1710 st 20/9 2012) vilket då ska betyda att alla de arkitekter och ingenjörer som inte skrivit på listan, och så klart utgör en förödande majoritet, stöder den officiella teorin.
Detta är så klart trams, man måste beakta att personer som aktivt tar ställning och kräver en ny utredning riskerar att förlora sina jobb, förutom att behöva utstå offentlig förödmjukelse, vissa har till och med förklarats vara terrorister och därmed är även din frihet i farozonen. Det brister dessutom i logik, även om de inte riskerade något alls, själv har jag tex inte skrivit på något uppror mot våldtäkt, jag arbetar inte aktivt i frågan, detta betyder inte att jag på något sätt är för våldtäkt.
Senast redigerad av Arthur Dent 2012-09-20 kl. 21:59.
Citera
2012-09-20, 22:57
Medlem
polisbrickans avatar
Citat:
Att du inte köper resonemanget har jag förstått, att det skulle vara ytterst "otrovärdigt" är ju din personliga åsikt vilken jag inte kan göra något åt. Förklaringsmodellen från officiellt håll har däremot fått utstå massiv kritik, att det var hat mot friheten i USA som låg bakom attackerna är helt enkelt inte trovärdigt.

Hur du resonerar när du framställer det som oerhört enkelt för 19 araber att fullständigt dribbla bort världens ledande supermakt men som i princip ogenomförbart för samma supermakt begriper jag inte. Jag ställer alltså inte upp på dina grundpremisser för frågan och kan därför inte svara på den.

Jag vill börja med att säga att jag är så pass gammal att jag vet, eftersom jag flugit under flera år i både USA och Europa före 2001, att säkerheten på flygplatserna var i högsta grad frånvarande med dagens mått mätt. I Sverige var det endast stickprov som gällde med röntgen innan boarding. Det var långt ifrån sällsynt som dörren till cockpit stod öppen både i USA och här. Olåst var den uppenbart. Så när du säger bortdribbling så säger jag det jänkarna inte vågar erkänna: Det behövdes inte någon dribbling över huvudtaget.

Jag tycker nog att du är onyanserad och har fel i sak när du säger att det inte vore enklare för 19 övertygade islamister att utnyttja den låga säkerheten före 2001 inom flyget för ett attentat med planerat självmord och krock med skyskrapa än den flerstegsraket av multikomplicerad modell av storkomplott som du beskriver.

Sen så vill jag inte vara någon besserwisser, men du är oförsiktig med dina ord. Bushadministrationen använde som jag minns det "anti-frihet" som ett retoriskt grepp för att beskriva attentatsmännen motiv som avundsjuka. Attentatsmännens påstådda representanter förklarar istället motivet med sanktionerna mot Irak, USA:s närvaro i Saudi Arabien samt jänkarnas älskvärdhet, ekonomiska och militära stöd till Israel.

Så jag vill upprepa min fråga. Varför tror du mer på den inofficiella förklaringen än den officiella? Din beskrivning är mer komplicerad, ser du inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in