2015-04-10, 03:20
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K8-ta

Jag röstade på SD för att jag tror på partiet och dess företrädare. SD har blivit ett parti att räkna med med över en miljon sympatisörer. Jag är övertygad att en majoritet av dessa in skulle benämna sig som nationalister utan det är vanligt folk som bara vill ha ett bättre Sverige.

Din intution är korrekt. ~5% av den svenska väljarkåren självidentifierar sig som nationalister enligt denna länk: http://www.dn.se/debatt/tidigare-moderater-ar-basen-i-sds-nya-valjarkar/

Det är 310 000 röster. Det är den maximala mängden röster SD kan förlora. I praktiken kommer de förlora kanske var femte nationaliströst - en hel procent med andra ord. En del av dessa går till soffan, andra till SvP eller SMR. Ett obetydligt köttsår som snabbt kommer att helas med mängder av nya liberaler och konservativa.
Citera
2015-04-10, 03:50
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accubond
Jag tror att en mjuk kupp ägt rum och att Karlsson i princip nu styr partiet efter egen vilja och informerar en ytterligt försvagad Åkesson, som de flesta inser aldrig kommer komma tillbaka (Särskilt efter uppvisningen i Skavlan), efter fullbordat faktum.

Jimmie är exakt lika skyldig som Karlsson:

Citat:
Jimmie: Ja, om de hade det. Jag tycker inte att det är så konstigt. Det finns ju vad jag vet få åsiktsregister i det här landet, men Expo sitter ju ändå på ett sånt. De har ju koll på sina politiska motståndare.

– Och om det finns extremister i vårt parti och det finns människor som känner till det, då får de gärna berätta det.

Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Din intution är korrekt. ~5% av den svenska väljarkåren självidentifierar sig som nationalister enligt denna länk: http://www.dn.se/debatt/tidigare-moderater-ar-basen-i-sds-nya-valjarkar/

Det är 310 000 röster. Det är den maximala mängden röster SD kan förlora. I praktiken kommer de förlora kanske var femte nationaliströst - en hel procent med andra ord. En del av dessa går till soffan, andra till SvP eller SMR. Ett obetydligt köttsår som snabbt kommer att helas med mängder av nya liberaler och konservativa.

Det dröjer inte länge innan SD helt och hållet är Folkpartiet 2002. Judisk etnonationalism och språktest är räddningen för Sverige! Jag slår vad om att "kravet" på att minska invandringen med 90% kommer att gå ner till 40-50% inom en snar framtid.
Senast redigerad av Durcherrs 2015-04-10 kl. 03:54.
Citera
2015-04-10, 04:10
Medlem
Furiouspandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accubond
Jag tror att en mjuk kupp ägt rum och att Karlsson i princip nu styr partiet efter egen vilja och informerar en ytterligt försvagad Åkesson, som de flesta inser aldrig kommer komma tillbaka (Särskilt efter uppvisningen i Skavlan), efter fullbordat faktum.

EDIT: Man kan inte förneka att det skett en betydande omsvänging i vad partiledningen fokuserar sitt arbete på de senaste månaderna. Jag tycker allt handlat om att rensa ut inbillade och eventuellt verkliga "neofascister". Detta skulle möjligen ha ett samband med att många inser, eller tror, att Åkesson inte kommer komma tillbaka och Karlsson tar sig större friheter i sitt ideologiska korståg. Inga "ideologiska avvikelser" tolereras!

Jag tyckte Jimmie gjorde ett mer än ett godkänt intryck i Skavlan, lika så säger folk i ens bekantskapskrets, så håller inte med dig om, att han såg försvagad ut. Tyckte han gav svar på tal på allt som Skavlan försökte mata honom med.

Och det är naturligt att Karlsson tar sig större frihet just nu eftersom Jimmie fortfarande arbetstränar och kommer ligga i lä ett tag framöver. Tro mig, med tiden kommer han ta mer och mer plats, och du kommer se en mycket starkare Jimmie än du sett tidigare, efter att han blivit helt återställd.
Senast redigerad av Furiouspanda 2015-04-10 kl. 04:14.
Citera
2015-04-10, 04:39
Medlem
EvilGs avatar
Någon som har print på MKs inlägg på fejjan för att senare ta bort den?
Citera
2015-04-10, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
De har stabilt legat över 15% sedan DÖ. SD har inte fått det "hett om öronen". Nu vet folk att SD går att lita på och att de sparkar ut rasisterna.

Hur definierar du rasism och på vilket sätt är denna definition relaterad till William Hahne och Kasselstrand? Är man t.ex rasist om man är kritisk till folkmord, folkutbyte eller folkfördrivning?
Citera
2015-04-10, 06:43
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furiouspanda
Jag tyckte Jimmie gjorde ett mer än ett godkänt intryck i Skavlan, lika så säger folk i ens bekantskapskrets, så håller inte med dig om, att han såg försvagad ut. Tyckte han gav svar på tal på allt som Skavlan försökte mata honom med.

Och det är naturligt att Karlsson tar sig större frihet just nu eftersom Jimmie fortfarande arbetstränar och kommer ligga i lä ett tag framöver. Tro mig, med tiden kommer han ta mer och mer plats, och du kommer se en mycket starkare Jimmie än du sett tidigare, efter att han blivit helt återställd.
Ja, jag vet ju naturligtvis inte, det var mest en teori. Men jag tycker verkligen mig märka ett skifte där man gått över från att tala om sin politik till att mest jaga inbillade ideologiska avvikare.

Och jag tyckte faktiskt att Jimmie såg närmast plågad ut andra gången jag såg programmet. Som att han inte ville vara där eller hade gett upp. Det var mitt intryck.

När jag tänker efter vet jag faktiskt knappt vem som fungerar som partiledare nu, det vill säga vem som fattar besluten. Om Åkesson är på väg tillbaka och ska jobba internt nu borde det väl vara han som jobbar fulltid med den här ur flera aspekter katastroflika situationen och fattar besluten, men jag har aldrig hört någon referera till vad Åkesson sagt eller tycker eller att Karlsson sagt "Jag har pratat med Jimmie om det här och han...". Är det inte konstigt att Åkesson åtminstone inte blir konsulterad, nu när han är tillbaka och jobbar internt, när partiet befinner sig i den största krisen någonsin?
Senast redigerad av Accubond 2015-04-10 kl. 06:47.
Citera
2015-04-10, 07:32
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Ett tankeexperiment: Om vi antar att väljarstödet för SD är 18 procent idag och att en tredjedel av dessa väljare följer med i vad som händer just nu i den pågående konflikten, så talar vi om 6 procent av väljarkåren. När man följer debatten på sverigevänliga sidor så ser det ut som att stödet är 50-50, och om något så är det en knapp majoritet mot partiledningen. Det innebär ett stöd på 3 procent för ett nystartat konservativt parti med bas i SDU. Då har man nästan klarat riksdagsspärren och har större stöd än Feministiskt initiativ.

Med Fria Tider i ryggen och kanske Avpixlat, så borde ett sådant parti med lätthet klara riksdagsspärren.

Fast så är det inte. Hela SD's ökning på senare år (från 2001 och framåt) har kommit från mitten, dvs personer som precis på gränsen har kunnat acceptera SD's officiella linje. Det är personer som är kritiska mot mångkultur, kritiska mot dagens destruktiva massinvandring och kaos i mottagandet, och personer som är kritiska mot tiggeriet.

Samtidigt har SD knoppat av personer gentemot ytterkanten, men i så extremt mindre omfattning.

Det mest framgångsrika partiet utanför SD genom tiderna har ju utan tvekan varit Nationaldemokraterna. Trots massiv publicitet, medverkan i TV osv, så har de aldrig nått över 10000 röster, eller ungefär 0,2%. Det är 20 ggr under riksdagsspärren (!).

Ett nytt parti utanför SD skulle behöva profilera sig gentemot SD, det är det stora problemet. För att kunna utgöra någon meningsfull skillnad gentemot SD, så måste man inta ungefär det läge som Nationaldemokraterna hade.
Extremt få människor idag bryr sig om etnisk nationalism. Även om kanske en del av er förleds att tro att dessa är många, efter att läsa sidor som Flashback, eller kanske Motpol, så är det faktiskt så att det är extremt få. I princip alla inser att:
1. det är ganska oundvikligt att folkgrupper på jorden blandas upp, över lång tid
2. så länge som det handlar om smarta, duktiga individer som kämpar för Sveriges bästa, så har man inget emot att en och annan kines, mörkhyad eller latino söker sig hit

Det man är emot idag är att folk från MENA mer eller mindre väller in, det är verkligen inte några personer som har förutsättning att bidra, dessutom vill dom ofta inte ens anpassa sig utan vill bo i enklaver. Plus att hela mottagningssystemet har havererat under trycket.

Så jag vet inte hur ett parti skulle kunna profilera sig tydligt gentemot SD, utan att i princip behöva säga att man vill kasta ut alla invandrare som har kommit hit efter ett visst årtal, förbjuda utomeuropeisk invandring och inte vilja ge medborgarskap till någon med utomeuropeisk bakgrund.
Frågan skulle komma direkt: "Vad skiljer er från SD". Och så är mumlet igång.

Alltså, max några promille, det vidhåller jag.
Citera
2015-04-10, 07:32
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Jacob Krasowski(SDU) ska också uteslutas. Orsaken är misstankar bara.

https://twitter.com/jacob_krasowski/status/586346886958833664/photo/1

Nu gör partiledningen så att de kan utesluta icke-medlemmar. Det betyder att framtida medlemmar är idag redan utesluten.
Citera
2015-04-10, 07:40
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
https://twitter.com/jacob_krasowski/status/586346886958833664/photo/1

Intressant, där kunde man alltså se det omtalade brevet till de som riskerar uteslutning. Proffsigt formulerat, tydligt och rakt, och rakt på sak. Mycket välformulerat och ärligt helt enkelt. Den tilltalade ges också en ärlig chans att svara på kritiken.

Att det är "massproducerat" och inte formulerat specifik per individ är tämligen givet, då SD nu ju driver en uppstädningskampanj som påverkar flera dussintals individer.
Citera
2015-04-10, 07:43
Medlem
Nu går Mattias Karlsson och hans Einsatzgruppen runt och avrättar allt och alla som ens tagit William Hahne och Gustav Kasselstrand i hand. Patetiskt. Många som fått ett personärende öppnat emot sig är lika skyldiga som påven i allt detta.
Citera
2015-04-10, 08:19
Medlem
Jag känner många som ibland dricker lite för mycket, speciellt på kvällarna efter jobbet. Mattias Karlssons beteende på facebook med att skriva småsinta och ilskna inlägg för att sedan då ångest och ta bort dem samt hans allmänna uppsyn av att vara lite sådär halvdragen får mig att tro att han kanske har ett liknande beteende.

Jimmie hade spelandet för att orka med allt hat och all press, vad gör Mattias? Min gissning är att han tar till flaskan, ofta.
Citera
2015-04-10, 08:33
Medlem
Psykonaut-s avatar
Erik Almqvist har samma åsikter som SDU, men han har belönats med att få styra samtiden.
Hur kommer det sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in