2015-04-10, 00:29
Medlem
Menveds avatar
Såg just SVT Debatt med Hanna Wigh. Herregud vad är detta? Detta är alltså den riksdagslista som Karlsson och Åkesson snickrade ihop där man utelämnade en massa duktiga medlemmar, bl.a. från SDU men inte bara SDU.

Vad tycker lojalister om dagens SVT Debatt? Är detta något som minskar ert förtroende för ledningen?
Citera
2015-04-10, 00:30
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Du har komplett fel. Det finns lände med betydligt mindre invandring som skriker lika högt (t.ex Finland med extremt restriktiv invandring men med 300% högre mord än multikultihelvetet- Sverige). Man måste blunda mycket hårt för att se att detta inte inte är en svensk grej utan en importerad (framförallt från USA: och Israels värdekonservativa - SD har massor med tydliga amerikanska influenser i sin rasism - en är t.ex. att man gillar israel och hatar araber, vilket syns tydligt inom SD, medan SDU tillhör en mer europeisk rasism som ofta fokuserat på judar, vilket också syns tydligt). Dessutom är det en internetdriven trend, en ideologi som förmpdligen aldrig kunnat växa sig så här starkt om inte för att slutna forum och ekokammare hade dykt upp i våra liv. För att referera till Gramsci: just nu har ytterhögerkulturen vunnit makt över folk. Vänstern hade viss hegemonisk makt i ett par decennier. Med tiden kommer en annan hegemoni att styra folkets tankar. Och folket som driver än hit, än dit, med hegemoniska vindar, kommer vara lika komplett övertygade att alltihopa är deras egna tankar och åsikter...

Har man en press som belyser problemen så behöver inte problemen med integrationen växa till sådana framtidshotande nivåer som de gjort i Sverige, för att folket ska nås av informationen om det och rösta därefter.

Så visst, vissa länder är som du påpekar undantag såtillvida att de inte har haft lika extrem invandring som andra länder och ändå fått sådana partier. Men dessa fallen beror alltså på media och lyckliga omständigheter.

Jag tror inte på mystiska vindar, bara faktorer som är likartade i många olika länder och därför blir den politiska reaktionen också likartad.

Sen visst, det finns en viss påverkan också länder emellan. Man behöver exempelvis som Finländare inte förstöra sitt eget land för att se hur fel det har gått för Sverige... det räcker gott för dem att titta hur det går för oss på tv eller besöka oss.
Senast redigerad av Sockerpappan 2015-04-10 kl. 00:35.
Citera
2015-04-10, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Har man en press som belyser problemen så behöver inte problemen med integrationen växa till sådana framtidshotande nivåer som de gjort i Sverige.

Vissa länder är som du påpekar undantag såtillvida att de inte har haft lika extrem invandring som andra länder och ändå fått sådana partier. Men i dessa fallen beror det på media och lyckliga omständigheter.

Jag tror inte på mystiska vindar, bara faktorer som är likartade i många olika länder och därför blir den politiska reaktionen också likartad.

Sen behöver man ju som Finländare inte förstöra sitt eget land för att se hur fel det har gått för Sverige... det räcker för dem att besöka oss någon gång och att titta på tv.

Ingen pratar om mystiska vindar. Men du är välkommen att tro på vad du vill. Men en smart SD:are är den som har koll på vad som verkligen sker, så det inte plötsligt biter honom mitt i hans okunnighet. Annars är det ju obvious för alla som inte blundar att det sanna faktum att allt det här började ta fart samtidigt runt om i västvärlden under 2000-talet - ja, det skulle eventuellt vara mystiskt att det sker samtidigt över hela västvärlden av renaste tillfälligheten. Till denna internationella högervåg tillsätts förstås lokala detaljer. Så, välj du mystiken, det hör ju förstås väl ihop med lika ovetenskapliga drömska föreställningar om essentialismen i mänskodjurets grupper/kulturer (i sjäkva verket fungerar ju mänskodjuret i enlighet med allt annat i universum och är därför stadd i evig ändring - precis som allt annat i universum).
Senast redigerad av adminulator 2015-04-10 kl. 00:38.
Citera
2015-04-10, 00:34
Medlem
Baertlings avatar
Jag hinner f-n inte med! Har varit borta ett par timmar och sedan ägnat ytterligare ett par timmar för att läsa ikapp. Kan man sammanfatta läget som att:

1) Allt partiledningen motiverat som uteslutande grunder för ledningen inom SDU gäller i ännu högre grad även deras egen Henrik Vinge m fl

2) SD läser kontinuerligt medlemmarnas privata e-mail för att hålla ordentlig (åsikts)kontroll. Noterar för övrigt att Hahne skrivit på sin sdu.nu adress och inte på sverigedemokraterna.se
Vad händer med alla de privatpersoner som korresponderar med SD-politiker? Loggas, granskas och sparas? Kanske kan korrespondensen vara bra att ha i framtiden? Sjuk partikultur...

3) Det framkommer att någon skickat medlemsregister till Hahne, utan att han nödvändigtvis bett om det. Ett medlemsregister som för övrigt aldrig behövts användas för att kalla till möten med hans förtrogna inför omröstningen i Stockholms Stad. (bevisbörda partiledningen som anklagade Hahne för just detta och inget annat)

4) I brist på annat så vill man dra fram saker som hänt 2010 & 2011 (Island & La Destra) som skäl för uteslutning år 2015. Magstarkt med tanke på att ingen ens kan belägga exakt vad som hänt under denna tid. Om det var fel; varför tog man inte upp det i anslutning till själva händelserna?

5) En av de saker som stör mig mest (och det är rätt mycket) är det faktum att höga partiföreträdare, t o m medlemsutskottets ordförande och t f partiledaren, går ut offentligt med anklagelsepunkter/smutskastning under pågående process i medlemsutskottet. Ska man verkligen behöva tåla sådant integritetskränkande och rättsvidrigt beteende?
Försök till karaktärsmord är en bättre benämning än 'handläggning inom medlemsutskottet'. Partiföreträdaren Wigh satt och sa i SVT Debatt att processen pågår osv...vete f-n, känns snarare som att allt redan är riggat.

För övrigt trodde jag aldrig att jag skulle behöva höra orden 'ideologiskt avvikande' så ofta som jag gjort de senaste veckorna. Sovjetunionen strikes back...

Ett parti med ledande företrädare som Karlsson, Bieler, Wigh, Bylund, Wiechler m fl betackar jag mig för. Dessutom är det bara att skrapa på ytan vad gäller just dessa personer så kommer det fram så mycket skit att det bara är för dem att packa väskorna och emigrera.
Citera
2015-04-10, 00:38
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickhunter
2,85%

Men fått 7% till

Det här är inte Skavlan-intervjun längre. Här är det ingen elak norrman som angriper en sjukskriven Jimmie Åkesson i ett program med inarbetad kultur som mysig. Det här är en öppen konflikt där partiledningen valde att kliva ut på arenan från högste informella ledningen och sänka sig till en nivå ohörd i det politiska livet. En sådan här strid skall man möjligtvis läsa om i artiklar efter att striden ägt rum. Nu sker den inför öppen ridå och partiledningen deltar offentligt och sträcker upp dom unga uppstudsiga med passivt-aggressivt maktspråk (Jomhofs vägran att diskutera) och Karlssons impulsiva angrepp på sociala medier varannan timme. För första gången tillåts den bredare massan få en insyn i hur partiet hanterar en konflikt och hur man tar ett ansvar. Det är en dyster upptäckt. Vad har vi:

-Massutrensningar av "ideologiska avvikare" i gammelmedia. Vilka denna "ideologiska avvikelse" innebär kan man som utomstående bara gissa eftersom ordet "fascism" haglar från alla håll men man får förutsätta att det är högerut. Detta med tanke på att det uppdagas att det är okej att inom partiet lobba för tvångsbussning till förorter (här kan man rikta kritik mot vissa väljare som inte förstått assimilationsprincipen) och fria aborter mm. medan folk blir utrensade för att ha läst konservativa författare, vill locka borgerliga väljare i Stockholm och gillar målningar på icke-godkända FB-sidor. Så tänkte man sig vara aptitretliga för missnöjda moderater.

-Presenterar ett uteslutningsbevis dagen efter man gått publikt med aviserandet att man hade för avsikt att massutesluta folk utan att då haft något specifikt att lägga fram. Dagen efter avslöjar man sig att partiet spionerar i medlemsmailen och lägger fram ett krystat snömos-indicium på att Hahne haft tillgång till medlemsregistret. Hur man skall leda det i bevis att han de facto missbrukat det läggs naturligtvis inte fram. Här har man fram till den 27:e att koka ihop något.

-Partiledaren gör svepande utespel nattetid om fascistoida medlemmar i hopp om att pressen som fortfarande kallar Mattias Karlsson facistoid tar honom till nåder. Nolltoleransens bila skall nu falla och icke-nämnda från SDU sägs ha haft kopplingar med NU. Pressen är naturligtvis inte det minsta intresserade av att gå Karlsson till lags och kontrar med att publicera bilder på hur Karlssons hovdam Vinge "råkade" få La Destra som guide. Parallellt rullar Fria Tider upp (en tidning Karlsson förklarat krig med i hopp om vänsterextrema underrättelsetjänsten eXpos hjälp) ett avslöjande om hur nämnde Vinge haft kontakt med NU.

http://nyheter24.se/nyheter/politik/793818-rasistledaren-om-rasisterna-i-rasistpartiet-skams

En annan huvudvärk har dykt upp. Jomshof stod och såg allvarlig ut när han förklarade SDU's dubiösa stöd och hur många det var som var missnöjda med ledningen. Det verkar inte alls vara fallet utan rätt många distrikt som sluter upp. Det här håller på att utvecklas till en rejäl prestigeförlust för ledningen såvida dom inte utesluter samtliga distrikt och medlemmar efter tidigare logik (om han kan det).

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20601022.ab
Senast redigerad av NS_14 2015-04-10 kl. 00:45.
Citera
2015-04-10, 00:40
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
2) SD läser kontinuerligt medlemmarnas privata e-mail för att hålla ordentlig (åsikts)kontroll. Noterar för övrigt att Hahne skrivit på sin sdu.nu adress och inte på sverigedemokraterna.se
Vad händer med alla de privatpersoner som korresponderar med SD-politiker? Loggas, granskas och sparas? Kanske kan korrespondensen vara bra att ha i framtiden? Sjuk partikultur...
Detta borde ställa Karlssons Expo-trevare i nytt ljus då inte bara personer i de egna leden utan även privatpersoner som kontaktar partiets olika representanter därmed kan riskera hamna i RG:s åsiktsregister. För att inte tala om vilket fantastiskt verktyg det är för partiledningen att deala med egna, obekväma partimedlemmars korrespondens. Kanske det helt enkelt inte spelar någon roll om de är obekväma eller ej om man kan använda dom som offerlamm. Borde väl räcka då om de inte haft tungan tillräckligt långt uppe i Mattias Karlssons röv. Sjuk partikultur är bara förnamnet.
Citera
2015-04-10, 00:47
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Dagen efter erkänner man i princip att partiet spionerar och läser medlemsmailen och lägger fram ett indicium på att Hahne haft tillgång till medlemsregistret. Hur man skall leda det i bevis att han de facto missbrukat det läggs naturligtvis inte fram. Här har man fram till den 27:e att koka ihop något.
Nu minns jag inte vart det var, men det finns nog refererat i tråden att Mattias Karlsson gått ut och förklarat att man driver uteslutningsärendena på indicier och att bedömningen görs därefter.
Citera
2015-04-10, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Du tror inte dessa principlösa skurkar i partiledningen kommer slänga sina vallöften åt helvete så fort de får möjligheten till mer makt om de så gör det? Det är här problemet ligger som ni inte verkar fatta. De är helt enkelt oärliga och korrumperade människotyper. Makten har redan korrumperat dem fullständigt.

De kommer bryta fler vallöften än Löfven , och där kan du stå och vifta på flaggan och skrika "scha laa lalala Åkesson" och se dig snuvad på konfekten om dina 90%. Du kommer pekas ut som en neofascist när du höjer rösten om att du minsann vill minska invandringen med 90%, fattar du inte det? Expo verkar redan ha ett ganska handfast grepp om partiet och här sitter du och applåderar utvecklingen. Ni är verkligen skrämmande korkade och lättmanipulerade.

Så känns det.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
SD framstår i denna affär som ett parti för och av stollar. Det är såklart tragiskt, men ingen åskådare till denna fars kan rimligen komma till någon annan slutsats. Att nolltoleransen var ett misstag av Guds nåde tror jag också att många inser idag.

Vad som är ännu mera tragiskt är att de interna maktkamperna framstår som viktigare för partiet än att kämpa för Sveriges och svenskarnas bästa. Detta under dessa tider då maktens megafoner inte längre försöker skyla den stundande kollapsen.

För Sverigevänner framstår detta introverta taskspel - med rätta - som ett svek. Jag skulle inte vara förvånad om vi på sikt kommer att se en sjunkande opinionskurva för SD. Gräsrötters och alternativmedias engagemang har varit viktigt för framgången, och om dessa krafter nu tar sin hand ifrån SD så är sagan på sikt över.

Hur skulle SD överleva utan dessa?

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Naturligtvis är det så! De flesta SD-väljare skulle vara nöjda med en 10-procentig minskning av invandringen!
Konservatism och nationalism skiter de flesta av oss fullständigt i....men detta verkar inte gå in i vissa djupingars teflonhjärnor.

I helvete heller! Var har du fått det ifrån? Karlsson? Åkesson?!

Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det där argumentet ger jag inte mycket för. Jag tror att du underskattar verklighetens betydelse väldigt mycket. Man skulle lika gärna kunna hävda att detsamma gällde för Sverigedemokraterna precis innan de började växa sig stora. Bara en liten minoritet som gnällde över invandringen. Helt obetydligt. Inget att bry sig om. Idag: DÖ. Om SD kollapsar som en följd av det som sker inom partiet idag så kommer verkligheten göra gällande att SvP får betydligt fler röster än några promille 2018.

Det är min tro också. Det enda som kan sänka SD är att de överger sin politik att i princip stänga gränsen och/eller att företrädarna blir "PK" och ser en högavlönad "fast" anställning som viktigare än att förändra politiken på allvar. Det sa jag för 3 år sedan och tyvärr känns det som det inträffat.

Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Innebörden av det du skriver är att; "det är spelar ingen roll om majoriteten av befolkningen i Sverige blir negrer, tycker man det så är man rasist". Jag tror inte de flesta svenskar håller med dig.

Jo det "lilla" kruxet är att det finns inget att glädja sig åt för nuvarande SD är sellouts och kontrollerad opposition som inte kommer förändra ett piss.

Senaste dagarnas händelser har verkligen dragit undan mattan för mig i min syn på SD.

Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Jag hinner f-n inte med! Har varit borta ett par timmar och sedan ägnat ytterligare ett par timmar för att läsa ikapp. Kan man sammanfatta läget som att:

1) Allt partiledningen motiverat som uteslutande grunder för ledningen inom SDU gäller i ännu högre grad även deras egen Henrik Vinge m fl

3) Det framkommer att någon skickat medlemsregister till Hahne, utan att han nödvändigtvis bett om det. Ett medlemsregister som för övrigt aldrig behövts användas för att kalla till möten med hans förtrogna inför omröstningen i Stockholms Stad. (bevisbörda partiledningen som anklagade Hahne för just detta och inget annat)

4) I brist på annat så vill man dra fram saker som hänt 2010 & 2011 (Island & La Destra) som skäl för uteslutning år 2015. Magstarkt med tanke på att ingen ens kan belägga exakt vad som hänt under denna tid. Om det var fel; varför tog man inte upp det i anslutning till själva händelserna?

5) En av de saker som stör mig mest (och det är rätt mycket) är det faktum att höga partiföreträdare, t o m medlemsutskottets ordförande och t f partiledaren, går ut offentligt med anklagelsepunkter/smutskastning under pågående process i medlemsutskottet. Ska man verkligen behöva tåla sådant integritetskränkande och rättsvidrigt beteende?
Försök till karaktärsmord är en bättre benämning än 'handläggning inom medlemsutskottet'. Partiföreträdaren Wigh satt och sa i SVT Debatt att processen pågår osv...vete f-n, känns snarare som att allt redan är riggat.

För övrigt trodde jag aldrig att jag skulle behöva höra orden 'ideologiskt avvikande' så ofta som jag gjort de senaste veckorna. Sovjetunionen strikes back...

Ett parti med ledande företrädare som Karlsson, Bieler, Wigh, Bylund, Wiechler m fl betackar jag mig för. Dessutom är det bara att skrapa på ytan vad gäller just dessa personer så kommer det fram så mycket skit att det bara är för dem att packa väskorna och emigrera.

Du har snappat upp "allt".

Det är inget annat än en skandal som rullas upp. Kanske lika bra det. Bra att man ser det i tid så man inte får in nya maktfullkomliga protektionistiska galningar i maktens korridorer.

Ridå Sverige!
Citera
2015-04-10, 00:59
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Straxx
I detta fall är detta helt ointressant hur Expo varit inblandade. Hahne och Kasselstrand agerande säger allt och är en självklar anledning till uteslutning, hade de väntat till efter den 27e hade de haft en helt annan möjlighet att klaga och anklaga SD-ledningen, nu har de bränt alla chanser.
Du har som vanligt fel. Alla, precis alla, förstår att öppnas det ett uteslutningsärende mot Kasselstrand är utgången 99,9+ % given. Det vill säga Kasselstrand blir utesluten. Man gör inte så annars.

Men som en äkta Karlsson-lojalist tror du naturligtvis att uteslutningsärendena är en helt rättvis procedur. Till och med Karlsson själv säger ju att man lägger ihop indicier och gör en helhetsbedömning. Förfarandet är med andra ord så godtyckligt det kan bli och i komplett avsaknad av rättssäkerhet. Men du verkar vara ett riktigt hjärntvättat får som lojalt följer Karlsson, även om är vore bonden och han ledde dig till slakt.

Så det är inte det minsta konstigt att Kasselstrand går ut i media och försvarar sig. Men det är klart att du hade föredragit att utrensningarna gick tyst till.

PS. Skippa snacket om Svp och nazism och dina andra vanliga hjärndöda epitet - jag är konservativ, nationalist och humanist samt före detta gammelmoderat.

EDIT: Stavfel etc
Senast redigerad av Accubond 2015-04-10 kl. 01:41.
Citera
2015-04-10, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Accubond
Du har som vanligt fel. Alla, precis alla förstår, att öppnas det ett utelsutningsärende mot Kasselstraand är utgången 99,9+ % given. Det vill säga Kasselstrand blir utesluten. Man gör inte så annars.

Inom lingvistiken heter det "pragmatics"; ett exempel på vad den vetenskapliga grenen menar med pragmatics är hur människor kommunicerar genom att t.ex. säga "gud va kallt du har det!" vilket egentligen innehåller budskapet: "Kan inte du stänga fönstret?" Jag tänkte tillbaka på mina gamla akademiska studier i sociolingvistik och log för mig själv vid hur mycket skratt Hanna Wigs kommentarer om att "det står bara en förfrågan i utskicken!" hader rönt i de klasserna...
Citera
2015-04-10, 01:07
Medlem
Accubonds avatar
Till den store och ofelbara ledaren,
Mattias Karlsson

Nu har vi en mycket allvarlig splittring på gång i partiet och den enda som ytterst kan lastas för det är naturligtvis den högst ansvarige, det vill säga du, tf partiledaren Karlsson.

Stort tack, på ett halvår har du lyckats skapa den största krisen någonsin för SD, bara för att du är paniskt rädd för konkurrenter (Dvs att ungdomsfördundet ska avsätta dig såsom du en gång gjorde med Jansson) och att du kräver 100 % ideologisk renhet.

Inte ens i en perifer skitfråga som Israel-Palestina-frågan får man tydligen ha en avvikande åsikt, även om jag håller med om att det var en korkad artikel från Kasselstrand & Hahne. Vi ska naturligtvis glömma högt i tak och bred idédebatt - här gäller självklart en trettiotalsinspirerad ledarprincip (Man får associera till Stalin eller Hitler efter eget tycke) istället som kommer få vårt parti att stagnera och alla intellektuella att hålla sig på behörigt avstånd (Efter din kommande uteslutning av Jan-Olof Bengtsson, den mest intellektuella person som någonsin funnits i partiet). Vad är väl interndemokrati förresten - måste man knäcka de där äggen för omelettens skull så måste man.

Du har dessutom öppnat upp SD för en mängd mycket allvarliga angreppspunkter om media bara är lite smarta.

Ja, du har verkligen uträttat stordåd på enbart ett halvår.

För ledarprincipen och den låga takhöjden!

Accubond
Senast redigerad av Accubond 2015-04-10 kl. 01:37.
Citera
2015-04-10, 01:11
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Kasselstrand försökte men tvingades prata med Karlssons assistent via ombud. Jomshof ville inte ens stå vid samma bord som Gustav Kasselstrand.

Vad är det för antisemitiska konspirationsteorier som Mattias Karlsson påstår ska ha framförts?

Antagligen detta:

http://nyheteridag.se/har-ar-medlemsutskottets-anklagelsepunkter-mot-william-hahne/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in