Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-07, 23:56
Medlem
Hej!

Jag tänkte göra GMAT här i januari med förhoppning om att komma in på HHS finansmaster. Problemet är dock att mina betyg troligen kommer landa på 50% VG pga utbytestermin och slöhet under de ointressanta, mjuka FEK-kurserna. Har jag ändå chans att komma in på HHS om jag får ett riktigt bra GMAT-resultat? Hur högt behöver jag i så fall få? Har som sagt även utbytestermin och ett par års arbetserfarenhet från ett av big4 om detta kan vara någon merit.
Citera
2014-12-08, 00:12
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golonkan
Hej!

Jag tänkte göra GMAT här i januari med förhoppning om att komma in på HHS finansmaster. Problemet är dock att mina betyg troligen kommer landa på 50% VG pga utbytestermin och slöhet under de ointressanta, mjuka FEK-kurserna. Har jag ändå chans att komma in på HHS om jag får ett riktigt bra GMAT-resultat? Hur högt behöver jag i så fall få? Har som sagt även utbytestermin och ett par års arbetserfarenhet från ett av big4 om detta kan vara någon merit.

750-700.
Citera
2014-12-08, 08:24
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golonkan
Hej!

Annars är väl Accounting-mastern lite lättare att komma in på. Inte lika fräckt namn på Finance men vill man bli skön banker så är väl den mastern egentligen mer passande rent utbildingsmässigt.
Citera
2015-02-19, 22:42
Medlem
shredding-pows avatar
Hur viktiga är kandidat betygen om man vill in på HHS masters? Om jag scorar 700 ish på gmat, med ca 30% VG - har man chans att komma in? Eller krävs det bra betyg och högt gmat? Hamnar man i en egen kvot när man söker in via GMAT, eller sammanställs allt i en stor gryta
Citera
2015-02-19, 23:43
Medlem
Boblovebudss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shredding-pow
Hur viktiga är kandidat betygen om man vill in på HHS masters? Om jag scorar 700 ish på gmat, med ca 30% VG - har man chans att komma in? Eller krävs det bra betyg och högt gmat? Hamnar man i en egen kvot när man söker in via GMAT, eller sammanställs allt i en stor gryta

Var tog du din kandidat?
Citera
2015-02-20, 00:00
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shredding-pow

30% är väldigt lågt. 700 på GMAT är dessutom inget speciellt - det är ungefär vad snittet var för MSc in Finance/Economics förra året.
Citera
2015-04-09, 15:14
Medlem
Hur tidigt borde man ha gjort GMAT? Jag hörde bara talas om provet för någon vecka sedan. Om jag vill söka en utbildning till hösten, ex. SU, räcker det att jag gör testet nu i maj?
Citera
2015-04-09, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsten
Hur tidigt borde man ha gjort GMAT? Jag hörde bara talas om provet för någon vecka sedan. Om jag vill söka en utbildning till hösten, ex. SU, räcker det att jag gör testet nu i maj?

Känns som du är väldigt, väldigt sent ute. Vad behöver du få på gmaten? Många behöver flera månader på sig för att skriva ett högt resultat. Ring till su och fråga när gmaten måste vara inlämnad (om det inte är redan nu) Ska ta max 20 dagar att få resultat efter skrivdatum.

Jag planerar mitt gmat som jag ska skriva i november nu, för jag har massvis att läsa samt extrajobb så tar det sakta.
Citera
2015-04-09, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinga
Känns som du är väldigt, väldigt sent ute. Vad behöver du få på gmaten? Många behöver flera månader på sig för att skriva ett högt resultat. Ring till su och fråga när gmaten måste vara inlämnad (om det inte är redan nu) Ska ta max 20 dagar att få resultat efter skrivdatum.

Jag planerar mitt gmat som jag ska skriva i november nu, för jag har massvis att läsa samt extrajobb så tar det sakta.

Jag behöver få typ rätt mycket. Ponera att jag skriver en dålig gmat. Är det något som bestraffar sig senare i livet? Kommer mina tidigare gmats att kollas upp och skrattas åt?
Citera
2015-04-10, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinga

Tips.

1) Lägg upp studierna smart innan du börjar plöja material, då sparar du väldigt mycket tid och energi. Det väl värt att lägga någon dag på någon av de amerikanska forumen och läsa om strategier.

2) Om möjligt, planera så att du har tid för ett andra försök på GMAT ifall det skulle behövas. Det är hyfsat vanligt att folk skriver två gånger.
Citera
2015-04-10, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Tips.

1) Lägg upp studierna smart innan du börjar plöja material, då sparar du väldigt mycket tid och energi. Det väl värt att lägga någon dag på någon av de amerikanska forumen och läsa om strategier.

2) Om möjligt, planera så att du har tid för ett andra försök på GMAT ifall det skulle behövas. Det är hyfsat vanligt att folk skriver två gånger.

Tack för tipsen. Har redan börjat kolla så jag vet hur min strategi ska vara när jag väll börjar plöja på riktigt till hösten. Köpt de böcker jag behöver och tänkte lägga upp schemat snart.
Sen att skriva flera gånger lär inte vara några problem då jag söker in först hösten efter, får väll i värsta fall bli att man får arbeta mer för att betala den förbannad provskostnaden, tack igen dock
Citera
2015-04-10, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsten
Jag behöver få typ rätt mycket. Ponera att jag skriver en dålig gmat. Är det något som bestraffar sig senare i livet? Kommer mina tidigare gmats att kollas upp och skrattas åt?

Vad jag vet kan du ta bort de provresultat du vill efter 60(?) dagar utan någon kostnad, alltså endast visa det resultat du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in