2015-04-09, 14:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
"Hur kan Satan driva ut Satan? Om ett rike är splittrat kan det riket inte bestå, och om en familj är splittrad kan den familjen inte bestå. Om Satan gör uppror mot sig själv och kommer i strid med sig själv, kan han inte bestå. Då är det slut med honom. Mark. 3: 23-26

Alltså är det egentligen inte så konstigt att man inte stör andra religioner lika mycket som man förföljer kristendomen. Kristna är och har alltid varit den mest förföljda gruppen av alla. Världen ser annorlunda ut för kristna utanför det demokratiska Europa mina vänner. Det var iallafall inga muslimer som förföljdes för sin tro, under sovjetunionen. Det var inga koraner man brände, däremot aktivt (samt offentligt) försökte utrota bibeln. Ja, verkligheten ser annorlunda ut för dem som inte tror på Jesus. Om det är någon djävulen har problem med, så är det kristna. Vad jag ser, är det kristendomen man smutskastar, hånar, förlöjligar och sprider falska rykten om skriften. Dagens kyrkor till största delen saknar Gud och istället välkomnar djävulen. Så jag tror inte vi kommer se andra religioner (speciellt islam) hånas fritt, lika mycket som man hånar Jesus. Sist fick det ett tragiskt slut.

Det "roliga" i ovanstående är, att du låtar precis lika självömkande och kränkt som den värsta muslimska gnällmåns.
Citera
2015-04-09, 14:52
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusStalMinPost
Jag antar att du utgår ifrån att det inte finns folk som har en personlig relation med Jesus, eller att han inte fanns/finns överhuvudtaget. Om din far och mor dödades av terrorister, skulle du väl bli ganska upprörd om samma människor gjorde en sprattelgubbe av dem?

Om alla ska ta hänsyn till dina och alla andras åberopade undantagsprivilegier får vi leva i ett samhälle där yttrandefriheten är i princip noll. Menar du att du föredrar ett sådant samhälle framför ett där det är accepterat att göra sprattelgubbar av Jesus eller andra påstådda gudar?
Citera
2015-04-09, 14:55
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Undrar hur mycket reaktioner det hade blivit om någon gjorde sprattelgubbar av de människor som dog i Estoniakatastrofen. Med lite vatten och tomma livbåtar i installationen.

Människor dog på riktigt i estoniakatastrofen. Det är upp till dig om du vill tro på sagor, men många kan inte ta dig på allvar.
Citera
2015-04-09, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nä du, du försökar bara skaffa dig privilegier.

Nejdå, jag har inte skrivit att det ska förbjudas. Men lika mycket som han har rätt att göra narr av andra, lika mycket rätt har jag att bli upprörd av det.
Citera
2015-04-09, 18:22
Medlem
Citat:
Nejdå, jag har inte skrivit att det ska förbjudas. Men lika mycket som han har rätt att göra narr av andra, lika mycket rätt har jag att bli upprörd av det.
Det är din fulla rätt

Hoppas bara att du inte som andra kränkta, bränner, spränger och halshugger
Citera
2015-04-09, 19:00
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stofil-x
Det är din fulla rätt

Hoppas bara att du inte som andra kränkta, bränner, spränger och halshugger

Det gör de bara när de är tillräckligt många som hetsar varandra. Underlaget bland kristna för sådana manifestationer är med några undantag alltför tunt.
Citera
2015-04-09, 19:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Japp. Bli du bara upprörd, men försök inte göra det till mer än det.
Citera
2015-04-10, 08:55
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Så vad föreslår du för lösning?
Citera
2015-04-10, 09:55
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Japp. Bli du bara upprörd, men försök inte göra det till mer än det.
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Så vad föreslår du för lösning?
Håller med er om att yttrandefriheten bör vida överstiga eventuella individers upplevelse av att vara kränkt.

En lösning för de som känner sig kränkta av ett dylikt förfarande får väl försöka använda sig av en motsvarighet till konsumentopinionen. Att säga ifrån och bojkotta utställningen samt uppmana andra att göra detsamma. På samma sätt som de som protesterar mot att vissa klädtillverkare har använt sig av barnarbetare hos underleverantörerna.

På samma sätt som konstnären har en rätt att använda sig av yttrandefriheten och den konstnärliga friheten så har övriga medborgare en rätt att protestera under fredliga former.
Citera
2015-04-10, 10:19
Medlem
Jag tycker ändå att det är värt diskutera yttrandefrihet vs kränkningsfrihet.
Är det så självklart att vi ska få kränka vad vi vill?
Hade det varit okej att kränka t.ex. bilder av kungen eller svenska flaggan på samma sätt?
Om svaret är nej, varför måste vi då utgå från att kränkning av heliga saker inom religion ska vara självklara friheter?

Kränkningsfrihet (att håna, förlöjliga och häckla religioner) är inte samma som yttrandefrihet (att kritisera och ifrågasätta religioner eller religiösa företeelser).
Citera
2015-04-10, 10:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Hade det varit okej att kränka t.ex. bilder av kungen eller svenska flaggan på samma sätt?
Om svaret är nej, varför måste vi då utgå från att kränkning av heliga saker inom religion ska vara självklara friheter?

Kränkningsfrihet (att håna, förlöjliga och häckla religioner) är inte samma som yttrandefrihet (att kritisera och ifrågasätta religioner eller religiösa företeelser).

Aaaah ... privilegie-sökande.
Citera
2015-04-10, 10:37
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

Problemet med dylika gränsdragningar är att vissa religiösa utövare blir kränkta av kritik mot dess religion och ser det ett förlöjligande och häcklande.

Varför skall vissa grupper erhålla ett undantag från att hånas eller häcklas? Det kommer att resultera i ett fragmentariserat samhälle där en uppsjö av grupper kommer eftersöka speciella privilegier på bekostnad av yttrandefriheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in