2015-04-08, 17:45
Medlem
cold17s avatar
Klart det är kränkande men inte går kristna och bränner dessa dårar? Det vore däremot intressant att se konstnären göra motsatsen. Han kanske inte skulle överleva natten. Typiskt.
Citera
2015-04-08, 19:27
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Klart det är kränkande men inte går kristna och bränner dessa dårar? Det vore däremot intressant att se konstnären göra motsatsen. Han kanske inte skulle överleva natten. Typiskt.

För egen del kan jag inte för mitt liv begripa hur man lyckas bli så pass dysfunktionell att man känner sig kränkt av en sprattelgubbe.
Citera
2015-04-09, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
För egen del kan jag inte för mitt liv begripa hur man lyckas bli så pass dysfunktionell att man känner sig kränkt av en sprattelgubbe.

Jag antar att du utgår ifrån att det inte finns folk som har en personlig relation med Jesus, eller att han inte fanns/finns överhuvudtaget. Om din far och mor dödades av terrorister, skulle du väl bli ganska upprörd om samma människor gjorde en sprattelgubbe av dem?
Citera
2015-04-09, 00:39
Medlem
Bogomils avatar
Det tjänar vettiga kristna till heder att dom inte åberoper sig privilegiet att ha särskild skydd mot satir.
Citera
2015-04-09, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det tjänar vettiga kristna till heder att dom inte åberoper sig privilegiet att ha särskild skydd mot satir.

Jag förstår inte det roliga, och konstären verkar inte göra det heller. - Verket är gjort 2002. Det var en rolig idé som bara dök upp. Om man vill kan man tolka det som en sorts kritik mot att människor använder religionen för sina egna syften, säger Perborg.

Är det ett sätt för honom att slå sig fri från sin kristna uppväxt? Istället för att konfrontera sina föräldrar, ger han sig på de kristna och Jesus som är ett lätt mål, och han gör det dessutom offentligt.

Undrar hur mycket reaktioner det hade blivit om någon gjorde sprattelgubbar av de människor som dog i Estoniakatastrofen. Med lite vatten och tomma livbåtar i installationen.
Citera
2015-04-09, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesusStalMinPost
Jag antar att du utgår ifrån att det inte finns folk som har en personlig relation med Jesus, eller att han inte fanns/finns överhuvudtaget. Om din far och mor dödades av terrorister, skulle du väl bli ganska upprörd om samma människor gjorde en sprattelgubbe av dem?
Det som inte tål att skämtas om, ska inte tas på allvar
Citera
2015-04-09, 08:06
Medlem
Citat:
Jag förstår inte det roliga, och konstären verkar inte göra det heller. - Verket är gjort 2002. Det var en rolig idé som bara dök upp. Om man vill kan man tolka det som en sorts kritik mot att människor använder religionen för sina egna syften, säger Perborg.

Är det ett sätt för honom att slå sig fri från sin kristna uppväxt? Istället för att konfrontera sina föräldrar, ger han sig på de kristna och Jesus som är ett lätt mål, och han gör det dessutom offentligt.

Undrar hur mycket reaktioner det hade blivit om någon gjorde sprattelgubbar av de människor som dog i Estoniakatastrofen. Med lite vatten och tomma livbåtar i installationen.
Jesus Kristus är en mytologisk figur vars enda existensevidens finns i Bibelns Nya Testamente.

I övrigt finns av historiska fakta endast orden från historikern Josefus; en mening om Jesus Jakobs broder som predikade i staden.

Alla myter måste tåla satir och humor.
Citera
2015-04-09, 12:01
Moderator
Sun Rulers avatar
Som kristen är min respons, .

Konstverket är varken roligt eller subversivt. Det enda det tjänar till är dock att illustrera hur media i allmänhet väljer att behandla vissa religioner med silkesvantar medan andra är det mer fritt fram att förlöjliga.
Citera
2015-04-09, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Konstverket är varken roligt eller subversivt. Det enda det tjänar till är dock att illustrera hur media i allmänhet väljer att behandla vissa religioner med silkesvantar medan andra är det mer fritt fram att förlöjliga.
Jag tycker inte heller att det är stor humor men det är ett uttryck för åsiktsfrihet och yttrandefrihet.

Jag hoppas innerligt att någon vågar driva offentligt med muhammed på liknande sätt.

Det kan bli ett bra test på muhammedanernas anpassning till det moderna demokratiska samhället.
Citera
2015-04-09, 12:20
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stofil-x
Jag tycker inte heller att det är stor humor men det är ett uttryck för åsiktsfrihet och yttrandefrihet.

Jag hoppas innerligt att någon vågar driva offentligt med muhammed på liknande sätt.

Det kan bli ett bra test på muhammedanernas anpassning till det moderna demokratiska samhället.
Jag håller med och det vore intressant att se hur media skulle reagera om det kom ett framträdande black metal-band motsvarande Deicide men som sjöng liknande sånger fast om islam istället för kristendomen.

Ex. på deras texter

Citera
2015-04-09, 14:32
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag håller med och det vore intressant att se hur media skulle reagera om det kom ett framträdande black metal-band motsvarande Deicide men som sjöng liknande sånger fast om islam istället för kristendomen.

Ex. på deras texter

"Hur kan Satan driva ut Satan? Om ett rike är splittrat kan det riket inte bestå, och om en familj är splittrad kan den familjen inte bestå. Om Satan gör uppror mot sig själv och kommer i strid med sig själv, kan han inte bestå. Då är det slut med honom. Mark. 3: 23-26

Alltså är det egentligen inte så konstigt att man inte stör andra religioner lika mycket som man förföljer kristendomen. Kristna är och har alltid varit den mest förföljda gruppen av alla. Världen ser annorlunda ut för kristna utanför det demokratiska Europa mina vänner. Det var iallafall inga muslimer som förföljdes för sin tro, under sovjetunionen. Det var inga koraner man brände, däremot aktivt (samt offentligt) försökte utrota bibeln. Ja, verkligheten ser annorlunda ut för dem som inte tror på Jesus. Om det är någon djävulen har problem med, så är det kristna. Vad jag ser, är det kristendomen man smutskastar, hånar, förlöjligar och sprider falska rykten om skriften. Dagens kyrkor till största delen saknar Gud och istället välkomnar djävulen. Så jag tror inte vi kommer se andra religioner (speciellt islam) hånas fritt, lika mycket som man hånar Jesus. Sist fick det ett tragiskt slut.
Senast redigerad av cold17 2015-04-09 kl. 14:35.
Citera
2015-04-09, 14:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Jag förstår inte det roliga,

Jag har inte med ett ord berörd satirens kvalitet; d.v.s. hur "rolig" den är. Om graden av rolighet blev en referensram för det tillåtna eller icke-tillåtna skulle det bara bli ett flyttande av målstolperna till detta, vilket skulle vara ännu mer omöjligt att applicera praktisk. Vem skulle vara rolighets-experten som avgör rolighets-graden?

Iövrigt: Och om vi går DEN vägen ... who's next?

Vilken grupp kan komme med SINA särbehandlingskrav för att skafffa sig undantagsprivilegier. Får Marx, Engels, Stalin, Mao eller Hitler inte satiriseras, får sportshjälters iblant imbecila kunskaper utanför sportens utanför sportens planhalva inte utsättas för humor/uroni/satir, får Elvis undermåliga musik inte parodieras?

Nä du, du försökar bara skaffa dig privilegier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in