2015-04-08, 13:05
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Om Johan Thörnblad var skild gick det väl inte att pressa honom på pengar? Men hon har nog försökt med båda män, hon verkar vara den giriga typen
Antagligen är ingen av dessa två herrar far till Niklas, i själva verket är det Muns som är Niklas pappa.

Edit: Eller nä... Muns var väl typ max 40 år gammal eller kom det aldrig fram? Det var väl på 70-talet de besprutade skogen, och om det utspelar sig i nutid så borde Muns varit i stort sett nyfödd på 70-talet. Så Muns borde vara någonstans kring 30-40 max.
Citera
2015-04-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Eva sade till Gerda i något av de första avsnitten att det var hennes (Gerdas alltså) fel att Evas föräldrar skyllde sig, så implikationen är att Gerda gökat med båda cheferna för bolaget. Märkligt dock att hon påstod att det var Borén som var pappan, Thörnblad (som dessutom kände till sanningen, åtminstone mot slutet av sitt liv) hade väl gått lika bra att pressa på pengar?
Hon får väl pengar av båda, för faderskapet. De känner antagligen inte till att den andra också tror att han är pappa.
Citera
2015-04-08, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Teori om Harry Storm:

När Gerda söker upp honom för att få kontroll över vättarnas skatter så säger hon: "Då kan även du få det du vill ha" (eller något liknande).

Vad kan det vara, då? Jag tror att det handlar om hans själ. På hemsidan som Jörgen sitter och läser - och som handlar om skogsrån (c:a 49 min) - står det om män som förförs av skogsrån att de blir "tystlåtna och inbundna" eftersom de "förlorat sin själ till skogsrået".

Jag tror att skogskarlen Storms aversion mot trolltygen beror på detta. Han har blivit förförd av ett rå och är nu på jakt efter sin själ, samtidigt som han brinner av vrede mot allt oknytt.
Bra och intressant teori! När jag läste på Storms blogg tänkte jag på det som stod ( i samma inlägg) om "manligt skogsrå" i vissa delar av landet, även kallat "skogman". Men jag gillar din idé bättre, eftersom Storm ju verkar vara emot naturväsendena. Han kanske som du säger haft ihop det med ett skogsrå och därmed kan man ju börja spekulera i om det blev nån avkomma. Esmeraldas föräldrar är ju okända, kanske han är hennes pappa?

Jag tänkte först att Gerda menade att Storm ville hitta barnen genom att oskadliggöra naturväsen som tagit dem, men tycker det här med själen låter bättre. Särskilt med tanke på det där med såret han fått som aldrig läker.
Citera
2015-04-08, 13:41
Medlem
Wass verkar ju ha jordskott, han dricker ur sin plunta och undervisar Eva i hur man tränar sina sinnen. Varför har han det och sedan när? Några hade ju tagit det ”frivilligt”, är han en av dem? Är han människa? Han får anvisningar av Mannen från E.N. (enligt eftertexterna i tidigare avsnitt) via telefon, men de verkar inte helt ense; Wass är mer inkännande och nyanserad. Deras emblem (som finns på boken och på ringarna) syns ju även i vinjetten, vilket jag slarvigt nog upptäckte först nu….det latinska ordspråket verkar betyda nånting om att naturen är evig, naturen skyddar livet, eller liknande (ni som kan latin ordentligt kan väl översätta).
Citera
2015-04-08, 15:37
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Wass verkar ju ha jordskott, han dricker ur sin plunta och undervisar Eva i hur man tränar sina sinnen. Varför har han det och sedan när? Några hade ju tagit det ”frivilligt”, är han en av dem? Är han människa? Han får anvisningar av Mannen från E.N. (enligt eftertexterna i tidigare avsnitt) via telefon, men de verkar inte helt ense; Wass är mer inkännande och nyanserad. Deras emblem (som finns på boken och på ringarna) syns ju även i vinjetten, vilket jag slarvigt nog upptäckte först nu….det latinska ordspråket verkar betyda nånting om att naturen är evig, naturen skyddar livet, eller liknande (ni som kan latin ordentligt kan väl översätta).
Wass har tagit jordskott.

EN verkar vara ett slags svenska säkerhetstjänstens motsvarighet till Gestapos avdelning "Ahnenerbe" under Hitlertiden, dvs hemliga polisens ockulta byrå.

De latinska mottona betyder följande: natura vita nostra tuemur = naturen skyddar vårt liv; och natura aeternam permanebit = naturen skall bestå i evighet.
Citera
2015-04-08, 20:13
Medlem
Citat:
Wass har tagit jordskott.

Jo som sagt allt tyder ju på det. Men har det verkligen uttalats i serien? Jag kan inte erinra mig det eller att man av handlingen har kunnat sluta sig till varför han isf gjort det.
Citera
2015-04-08, 20:16
Medlem
Hemma hos Olof Gran fanns vissa bilder på hans vägg som också fanns i Storms blogg. Hade de två något gemensamt, iom att de kände till naturväsendena båda två? Olof ville ju varna och mana till fred, Storm vill spränga och utplåna.
Citera
2015-04-08, 21:12
Medlem
Rokushikis avatar
Citat:
Jo som sagt allt tyder ju på det. Men har det verkligen uttalats i serien? Jag kan inte erinra mig det eller att man av handlingen har kunnat sluta sig till varför han isf gjort det.
Kom igen, han skålade med Eva, lärde henne hantera det, klart som fan han har jordskott, varför har man inte fått veta än dock.

Citat:
Hemma hos Olof Gran fanns vissa bilder på hans vägg som också fanns i Storms blogg. Hade de två något gemensamt, iom att de kände till naturväsendena båda två? Olof ville ju varna och mana till fred, Storm vill spränga och utplåna.
Jag tror nog det bara är lathet av produktionsteamet, de använde samma bilder för att de inte orkade leta reda på hur många olika som helst.
Citera
2015-04-08, 22:19
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Teori om Harry Storm:

När Gerda söker upp honom för att få kontroll över vättarnas skatter så säger hon: "Då kan även du få det du vill ha" (eller något liknande).

Vad kan det vara, då? Jag tror att det handlar om hans själ. På hemsidan som Jörgen sitter och läser - och som handlar om skogsrån (c:a 49 min) - står det om män som förförs av skogsrån att de blir "tystlåtna och inbundna" eftersom de "förlorat sin själ till skogsrået".

Jag tror att skogskarlen Storms aversion mot trolltygen beror på detta. Han har blivit förförd av ett rå och är nu på jakt efter sin själ, samtidigt som han brinner av vrede mot allt oknytt.
Det låter verkligen som en intressant teori. Varifrån tog du citaten om män som förförs av skogsrån?
Citera
2015-04-08, 22:49
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxsill
Det låter verkligen som en intressant teori. Varifrån tog du citaten om män som förförs av skogsrån?
Från avsnitt 8. Jörgen kollar på Storms sidor på Internet om olika skogsväsen. Och där kan man läsa om skogsrånas beteenden. Det går ju snabbt så jag frös bilden när jag kollade på avsnittet via SVT Play. Det kommer 49 minuter in i avsnittet.
Citera
2015-04-08, 23:07
Medlem
Thelonegunmans avatar
Nu är det här flashback så då består 50 % av inläggen från självutnämnda filmexperter som tycker allt är sååå otroligt dåligt och ger serien en överstruken bajskorv.

Har i nuläget bara sett två avsnitt och än så länge håller serien min nyfikenhet uppe så att jag kommer att se vidare.

Stora plus är fotot, de mystiska inslagen, blinkningarna till Twin peaks. Det finns gott om miljöer för att göra en ny jägarna. Storyn känns intresseväckande också.

Minus är väl trots allt att många dialoger känns platta och tomma. Det är generellt svensk films förbannelse och det blir så uppenbart när man exempelvis ser en serie som True detective. Det räcker dock inte för att totalsåga serien utan kan på sin höjd markeras som ett minus.
Citera
2015-04-08, 23:16
Medlem
JanTalibans avatar
Jättebra tv-serie. Sköna skådisar. Särskilt Moa Gammel; hon kör en stil där hon smälter in i sina roller utan en massa spektakulära konster. Mycket behagligare än kryst-skådespeleri typ Helena Bergström. Vackra bilder. Spännande att följa handlingen. Roligt med udda inslag, typ troll och så.

Fast tyvärr dyker det upp en hel del ”Åh nej!”-besvikelser, som gör att man tappar koncentrationen. Här är det som stör mig mest:

1. Det enerverande ständiga omnämnandet av ”Silverhöjden” i dialogen. Dessutom att skogen heter ”Silverhöjdsskogen”, skolan heter Silverhöjdsskolan, osv. Huvudsakligen tycks Silverhöjden vara centralorten i en någorlunda stor kommun. Med plötsligt är det en lantlig småort, tex kyrkan vid begravningen.
2. Den onaturliga dialogen. Synd om skådisarna som ibland framstår som usla rolltolkare pga de usla repliker de har. Mest synd om Johannes Brost kanske.
3. De löjligt enkelspåriga personporträtten. Tex en problem-ungdom som sitter på en säng framför en klottrad vägg. Eller läkaren.
4. Den obegripliga geografin; plötsligt befinner man sig i en storstad, plötsligt i en småstad, plötsligt i en urskog. Irriterande avsaknad av miljöbilder som klargör hur folk förflyttar sig.
5. Evas förbryllande anställningsform. När det passar in i handlingen tycks hon vara polis, annars inte.
6. Att serien uppenbart är producerad av människor som har noll erfarenhet av glesbygd, skog och skogsbruk.

Hoppas trots allt på en säsong 2! Om inte det blir nån löjlig avslutning som gör att man tappar lusten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in