2015-04-08, 00:35
Medlem
Någon som provat medicinen Targiniq? (korr/mod)

Någon som har testat denna opiat mot denna neurologiska sjukdom?

Nyligen godkänd för behandling mot Willis-Ekbom Disease (restless legs).

Ska antagligen få testa den då övriga mediciner inte har hjälpt alls så om någon har några erfarenheter av denna medicin så tar jag gärna emot dom.

http://www.wedforbundet.se/allmant/mediciner/opioider/targiniq/

Mvh

Johnny
Citera
2015-04-08, 00:46
Medlem
C-3POs avatar
Opiater och andra opioider --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2015-04-08, 09:09
Medlem
Brokenbacks avatar
Vad har du testat tidigare? Tarqiniq har Oxyconone (samma som oxycontin) som verksam substans, med tillägg av naloxone för att minska förstoppning. I övrig är det ingen annan skillnad.

Anledningen till att Tarqiniq fått den indikationen och inte Oxycontin (antar jag) är för att Mundipharma måste öka försäljningen av läkemedel efter att patentet på Oxycontin gått ut. Tarqiniq säljer inte heller så bra då oxycontin tillsammans med laxantia är en billigare kombination än en Tarqiniq.
Citera
2015-04-08, 11:18
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnnyrabbithole
Någon som har testat denna opiat mot denna neurologiska sjukdom?

Nyligen godkänd för behandling mot Willis-Ekbom Disease (restless legs).

Ska antagligen få testa den då övriga mediciner inte har hjälpt alls så om någon har några erfarenheter av denna medicin så tar jag gärna emot dom.

Mvh

Johnny

Är det sjukdomen eller preparatet du är intresserad av?

Sjukdomen har jag ingen erfarenhet av. Däremot använde jag Targiniq i samband med att jag opererades i ryggraden för kotkompression för några år sedan. Mycket effektiva när det gäller att ta bort smärta men ganska kraftigt vanebildande.

Jag slarvade lite och avslutade medicineringen med Targiniq utan att först minska doseringen (som man skall göra) och fick rätt svåra abstinensproblem som dock gick över på 4-5 dagar.
Citera
2015-04-08, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Vad har du testat tidigare? Tarqiniq har Oxyconone (samma som oxycontin) som verksam substans, med tillägg av naloxone för att minska förstoppning. I övrig är det ingen annan skillnad.

Anledningen till att Tarqiniq fått den indikationen och inte Oxycontin (antar jag) är för att Mundipharma måste öka försäljningen av läkemedel efter att patentet på Oxycontin gått ut. Tarqiniq säljer inte heller så bra då oxycontin tillsammans med laxantia är en billigare kombination än en Tarqiniq.

Mot min wed/rls har jag tidigare testat Sifrol, Adartrel, Neupro, Lyrica, Madopark, Citodon, Tramadol (kortare tid) och nu Iktorivil. Inget har hjälpt nämnvärt. Lider av en svårartad form av wed/rls där jag har besvär dygnet runt, inte bara på kvällstid som vissa har. Iktorivil har väl hjälpt ytterst lite, sover lite bättre på dom men tar inte bort smärtorna som jag har i ben och fötter bland annat. Svårt att förklara om man själv inte har denna piss-sjukdom. Neurologen var nu inne på att jag kanske skulle få testa Targiniq istället. Nyligen godkänd för behandling av svår wed/rls.

http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20080515000126

Lider man av svår wed/rls dagligen så ska visst opiater vara ett bättre alternativ än benzo, enligt mina läkare samt enligt forskning inom området.

http://www.hopkinsmedicine.org/neurology_neurosurgery/centers_clinics/restless-legs-syndrome/what-is-rls/treatment.html
Citera
2015-04-08, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Är det sjukdomen eller preparatet du är intresserad av?

Sjukdomen har jag ingen erfarenhet av. Däremot använde jag Targiniq i samband med att jag opererades i ryggraden för kotkompression för några år sedan. Mycket effektiva när det gäller att ta bort smärta men ganska kraftigt vanebildande.

Jag slarvade lite och avslutade medicineringen med Targiniq utan att först minska doseringen (som man skall göra) och fick rätt svåra abstinensproblem som dock gick över på 4-5 dagar.

Hej!

Sjukdomen har jag koll på, hemsk sjukdom minst sagt... Enligt min läkare/neurolog så kan opiater ha en god effekt på denna sjukdom om inga andra mediciner har funkat. Och inget annat har funkat på mig och har testat en drös med mediciner senaste året... Så ska nu antagligen få testa Targiniq, se om den kan hjälpa lite. Att både benzo och opiater är vanebildande är jag fullt medveten om men har inte så många andra alternativ. Får lita på läkarna helt enkelt som visat en massa forskning m.m bakom denna behandling.
Citera
2015-04-08, 12:48
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Hej!

Sjukdomen har jag koll på, hemsk sjukdom minst sagt... Enligt min läkare/neurolog så kan opiater ha en god effekt på denna sjukdom om inga andra mediciner har funkat. Och inget annat har funkat på mig och har testat en drös med mediciner senaste året... Så ska nu antagligen få testa Targiniq, se om den kan hjälpa lite. Att både benzo och opiater är vanebildande är jag fullt medveten om men har inte så många andra alternativ. Får lita på läkarna helt enkelt som visat en massa forskning m.m bakom denna behandling.

Känsligheten för preparat som Targiniq varierar mycket. Vissa blir illamående och "känner sig dåliga".

Din sjukdom verkar inte kul direkt. Förhoppningsvis så får du lindring via din nya medicin.
Citera
2015-04-08, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Känsligheten för preparat som Targiniq varierar mycket. Vissa blir illamående och "känner sig dåliga".

Din sjukdom verkar inte kul direkt. Förhoppningsvis så får du lindring via din nya medicin.

Nä ingen höjdarsjukdom precis. Hoppas också få lite lindring. Men som du säger, också hört att vanliga biverkningar är just illamående samt förstoppning bland annat. Får se hur man själv reagerar. Enda opiaten jag har testat tidigare var Tramadol men den åt jag endast i 3 veckor drygt. Inga större biverkningar där, men tyvärr hjälpte den inte supermycket heller.

Förhoppningsvis om man nu skulle må illa i början eller dylikt så kanske det går över med tiden. Lär nog starta på lägsta dos för att sedan i efterhand höja tills man kanske känner att den hjälper. Personligen hoppas jag på att kunna få hjälp av en sådan låg dos som möjligt.
Citera
2015-04-14, 19:12
Medlem
Kosmios avatar
Kapar fan snart av högerbenet. Det brukar börja runt eftermiddagen dessa muskelryckningar, de är som ofrivilliga ryckningar. Som pricken över i:et så spänns benet, vid vissa stunder så kommer en sådan brutal jävla brännande känsla och de gör så ont att jag gråtar av smärta. Men under dessa ryckningar så spänns de även åt. Har också en sådan kliande känsla med typ myrkrypningar, sockerdricka känsla och jag kan inte klia tillbaka och de driver mig till vansinne. De brukar dock lindra när jag går och cyklar. Men tills sömnen kommer så måste jag ta 20mg stillnoct innan jag får ens somna.

Är detta RLS eller någon neuropatisk smärta?
Citera
2015-05-10, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmio
Kapar fan snart av högerbenet. Det brukar börja runt eftermiddagen dessa muskelryckningar, de är som ofrivilliga ryckningar. Som pricken över i:et så spänns benet, vid vissa stunder så kommer en sådan brutal jävla brännande känsla och de gör så ont att jag gråtar av smärta. Men under dessa ryckningar så spänns de även åt. Har också en sådan kliande känsla med typ myrkrypningar, sockerdricka känsla och jag kan inte klia tillbaka och de driver mig till vansinne. De brukar dock lindra när jag går och cyklar. Men tills sömnen kommer så måste jag ta 20mg stillnoct innan jag får ens somna.

Är detta RLS eller någon neuropatisk smärta?

Låter som WED/RLS i mina öron. Grymt sjuk sjukdom som verkligen kan yttra sig olika från person till person. Mitt tips är att kontakta en kunnig neurolog inom detta område. Kontakta din vårdcentral som säkert kan skriva ut remiss till en neurolog eller dylikt. Viss sömnmedicin kan tyvärr förvärra WED/RLS liksom mediciner som Atarax, Theralen m.m så akta dig för det... Finns en bra sida att söka lite info på, WED-Förbundet. http://www.wedforbundet.se

Mvh Johnny
Citera
2015-05-10, 16:23
Medlem
raffeYs avatar
Citat:
Låter som WED/RLS i mina öron. Grymt sjuk sjukdom som verkligen kan yttra sig olika från person till person. Mitt tips är att kontakta en kunnig neurolog inom detta område. Kontakta din vårdcentral som säkert kan skriva ut remiss till en neurolog eller dylikt. Viss sömnmedicin kan tyvärr förvärra WED/RLS liksom mediciner som Atarax, Theralen m.m så akta dig för det... Finns en bra sida att söka lite info på, WED-Förbundet. http://www.wedforbundet.se

Mvh Johnny

Johnny har rätt, prata med en läkare som kan ge dig en remiss till en neurolog,samt ta det lite lugnt med sömnmedicinen vet att t.ex propavan kan göra de värre. Det finns saker du kan göra själv i väntan på att få en tid och det är att se till att få i dig mycket järn, b12 och magnesium. Man kan t.om köpa magnesiumsalt och ha i badet en timme typ innan man lägger sig.
Lycka till!!!
Citera
2015-08-17, 10:30
Medlem
LoveInc.s avatar
Här kommer mina symptom:
Jag tror att jag ev har drabbats av RLS/Willis-Ekboms sjukdom.
Många symptom stämmer, dvs obehaglig pirrande känsla i benen, både lår, underben och fötter samt även armar och händer, de senare oftast på morgonen när jag vaknar. Inte alla men många kvällar har jag som "dragningar" i låren/benen och övrig tid (nästan jämnt) känns det som om jag har en elektrisk ström påkopplad i benen (främst låren).

Det som inte stämmer är att symptom som är obligatoriska(?) för att ställa diagnos (enlig vad jag googlat mig till) är att de lindras helt eller delvis av rörelse. Det stämmer inte riktigt på mig. När jag promenerar känner jag hela tiden av den där elektriska känslan, men förstärkt som en slags motstöt, eller hur jag nu kan förklara i varje steg jag tar... Mycket jobbigt. Jag har inte heller direkt kramper eller ett starkt behov av att röra på benen, om inte de där dragningarna räknas som kramper, då måste jag absolut sträcka ut och röra benen under kvällen och natten. Jag försöker snarare röra så lite som möjligt annars för att slippa den där pirrande elektriska känslan.

Trötthet och depression är också ett jobbigt symptom, jag klarar knappt att få upp ögonen på morgonen, och har f ö ingen energi alls!

Blodvärden checkade och visade inga särskilda avvikelser förutom lågt D-vitamin som jag nu får på recept. Dock togs inte TSH-status, vilket förvånade mig, lite. Tidigare har jag ofta haft blod/järnbrist, men det tar jag multivitamin/mineral för, nu för tiden.

Jag har nu också tagit magnesium i knappt en månad, ganska stora mängder, utan någon som helst effekt. Varje dag tar jag även flera receptfria paracetamol och ibuprofen utan någon direkt effekt... Mer som en mental hjälp, antar jag...

Låter detta som om det kan vara RLS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in