2008-08-27, 00:44
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Jag har nåt som jag tror är restless legs men är ej säker. Det är så att när jag blir trött (endast då) så blir jag jävligt sprallig i benen. Typ när jag ser på en film när jag är trött, så blir det att jag måste spralla/rycka till med benet annars blir jag galen. Ibland stör det lite när jag ska somna med fast inte så mycket. Om det sprallar i höger ben så räcker det att ligga på högersidan.

Om det sprallar när jag ser på film och vill se klart filmen så brukar jag smörja in benen rikligt med Radital isbalsam (sånt man använder på hästar). Det brukar döva det ganska mycket och ibland ta bort det helt, iallafall tills filmen är klar.

Är det restless legs jag har eller vad har jag?

Jag har samma sak, ibland så kryper musklerna i benen så att man _måste_ röra på dom. Har försökt att undvika det men det är helt omöjligt. Har dock inte så stora problem med det, händer någon gång ibland. Har funderat på att gå till doktor för att se om det finns något som jag kan göra för att lindra besvären. Antar att inaktivitet i kombination av mycket nikotin förstärker besvären.

Får nästan uteslutande när jag ska sova, men har minnen från när jag var mindre och fick det när jag tittade på tv och liknande.
Citera
2008-08-27, 02:57
Medlem
Fyfan det rycker och kliar i benen bara jag läser den här tråden...
Citera
2008-08-27, 22:55
Medlem
Vad är myrkrypningar mer konkret? Muskelryckningar eller?
Citera
2008-08-29, 02:27
Medlem
timpakays avatar
"Tillståndet kan, åtminstone delvis, vara relaterat till underfunktion av det dopaminerga systemet. En epidemiologisk studie (Phillips et al 2000) visade att illståndet var korrelerat till ökande ålder, hög BMI (Body Mass Index), låg inkomst, brist på motion, rökning, låg (!) alkohol-konsumtion och diabetes."

Jag är ung, har låg bmi, är student så min karriär har väl inte börjat riktigt än, brukar cykla på träningscykel, har inte diabetes och jag antar hög alkoholkonsumtion. Röker gör jag dock. Frågan är varför jag känner av detta mer och mer.

Det har med nervbanor att göra.

"relaterat till underfunktion av det dopaminerga systemet."

Det är samma fel som personer som har parkinsons.
Citera
2008-09-19, 20:14
Medlem
Fick diagnosen RLS för några månader sedan, och fick först madopark, får idag adartrel.. funkar sisådär.... skulle helst av allt få tramadol då jag vet att det funkar finfint

min fråga är då, vad kan jag säga så jag får det utskrivet istället för att prova en massa dopaminagonister?
Citera
2009-02-12, 00:38
Medlem
CORFA13s avatar
Kan Inte Sova!

Jag ska upp snart för ett otroligt viktigt möte..
Kan verkligen inte sova, min pappa har RLS och chansen är stor att han lämnat över arvet till sin kära dotter
Men det började från ingenstans.. det kom för 2 dagar sen..
Ligger sömnlös hur länge som helst.. tillslut vet jag knappt hur jag lyckas somna.

Vart ska jag börja?

Pappa käkar inge läkemedel eller sådant..
Han verkar inte lida så mycket av det nuförtiden så jag vet inte...

Det går knappt att förklara för utomstående hur det känns..
Hjälp en söt tös.. snälla
Citera
2009-02-12, 09:00
Medlem
torstenhingstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CORFA13
Jag ska upp snart för ett otroligt viktigt möte..
Kan verkligen inte sova, min pappa har RLS och chansen är stor att han lämnat över arvet till sin kära dotter
Men det började från ingenstans.. det kom för 2 dagar sen..
Ligger sömnlös hur länge som helst.. tillslut vet jag knappt hur jag lyckas somna.

Vart ska jag börja?

Pappa käkar inge läkemedel eller sådant..
Han verkar inte lida så mycket av det nuförtiden så jag vet inte...

Det går knappt att förklara för utomstående hur det känns..
Hjälp en söt tös.. snälla

Jag har det bara ibland.....ngra gånger per år....och Magnecyl funkar bra för mig.

Madopark brukar förskrivas mot RSL men främst till äldre

Järntabletter har setts hjälpa vissa studier.

Massage av benen innan man ska sova är också ett tips.
Citera
2009-02-12, 10:12
Medlem
nu hann jag inte läsa igenom hela träden. Men så här är det, både jag och min syster lider av detta fenomen. Den vanligaste behandlingen är att man först testar järn-tillskott. receptfritt. om inte det funkar, så kan man få injektioner med järn.

Är du tjej, kan dte vara ett bevis på att du är gravid.
Citera
2009-02-12, 12:46
Medlem
Ziltoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Jag har det också. Och jag har upptäckt att cannabis tar bort besvären helt och hållet. Inget som rekommenderas om nu inte redan brukar det dock.

Jo men Cannabis kan även förvärra symptomen och jag har läst om brukare som inte ens hade RLS innan dom börja med Cannabis.

Värt att tänka på iallafall även om jag vet att den fungerar som medicin emot RLS för många (eller så är den anledningen att dom fick det från första början).
Citera
2009-04-10, 12:53
Medlem
accidentallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziltoid
Jo men Cannabis kan även förvärra symptomen och jag har läst om brukare som inte ens hade RLS innan dom börja med Cannabis.

Värt att tänka på iallafall även om jag vet att den fungerar som medicin emot RLS för många (eller så är den anledningen att dom fick det från första början).

Det är roligt för det där skulle kunna appliceras på mig. Jag upplevde inte min RLS som så påträngande som innan jag började röka regelbundet.
Jag vet att jag har haft RLS länge, när jag tänker efter men det var först för kanske ett halvår sedan jag började störas ordentligt av det och därför uppsöka läkare. Då jag har lite andra outredda neurologiska oklarheter tog de mig på stort allvar och troligtvis om några veckor får jag börja på min första symptombehandling.

Jag kan vittna om att cannabis -under ruset - gör ryckningarna, sockerdrickskänslan, myrkrypet och den medföljande starka känslan av ångest och rastlöshet (kombinerat med extrem trötthet i resten av kroppen förutom i vader och anklar) värre. Men cannabisen har inte förvärrat hur jag upplever min RLS i nyktert tillstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av tunin
Fick diagnosen RLS för några månader sedan, och fick först madopark, får idag adartrel.. funkar sisådär.... skulle helst av allt få tramadol då jag vet att det funkar finfint

min fråga är då, vad kan jag säga så jag får det utskrivet istället för att prova en massa dopaminagonister?

Jag har lite samma fråga!

Det är ju allmänt känt att restless legs syndrome kan behandlas med läkemedel som antingen ökar dopaminproduktionen/upptagningen eller som liknar dopamin och därav höjer den halten i hjärnan.
Detta är ju t.ex vad som händer då du intar tjack - och ja, mina ben blir lugna, mjuka behagliga och soffliggare av tjack.
Jag upplever ett lugnt välmående i benen som ingen av mina vänner kan känna igen sig i från ett tjackrus.

Jag vet att jag troligtvis inte kommer få den medicinering jag vill ha för min RLS direkt. Troligtvis kommer jag få prova mer eller mindre verkningslösa behandlingar innan jag får det jag själv på egen hand medicinerat både sinne och kropp med senaste tiden - tramadol.
För mig att det de som hjälper mig absolut mest i kampen mot RLS men även min överhängande brist på livslust.

Hur tycker ni att jag ska göra för att förkorta vägen till "medicinen för mig" utan att läkaren misstänker ngt? Att förklara vad man testat hit och dit för en svensk läkare som kan se att du inte haft några av dessa läkemedel utskrivna är det säkraste sättet att INTE få medicinen du efterfrågar. Så hur gör jag?
Senast redigerad av accidentally 2009-04-10 kl. 12:56.
Citera
2010-03-12, 02:07
Medlem
Jonirls avatar
Lider själv förmodligen utav RLS, förbannat jävla jobbigt är vad det är men har hittat mitt tillfälliga botemedel iaf: testa ett liniment som heter ALOE VERA: Aloe rub utav SASCO. Jävligt bra känner ej av "kramperna" någonting alls under natten! =) vanlig tiger balsam fungerar också men jobbigt eftersom den är så hård och relativt dyr..

MVH
Citera
2015-04-03, 12:20
Medlem
Willis-Ekbom Disease (även känt som Restless legs syndrome)

Är detta felpostat så ber jag om ursäkt. Lider sedan drygt 1,5 år tillbaka av denna jobbiga & plågsamma (minst sagt) sjukdom. Har besvär dygnet runt så inte bara på kvällstid som vissa verkar ha. Har testat det mesta som neurologen min har föreskrivit utan några större förbättringar, tyvärr. Det jag har testat är Sifrol, Adartrel, Neupro, Lyrica, Citodon (kortare period), Tramadol (kortare period), och inget hjälpte nämnvärt som sagt. Har sedan 7-8 veckor tillbaks fått testa Iktorivil, och den har hittills varit den enda medicin som lindrat mina besvär något i alla fall, lugnat ner dom lite. Iktorivil är inte förstahandsalternativ gällande denna sjukdom, snarare tredje (tror jag) men märkligt att just denna medicin har hjälpt lite jämfört med allt annat som jag har testat. Men det jag undrar över, kanske en liten knäpp fråga, man får väl väga för och nackdelar, vad är "skonsammast" för kroppen i längden, benzo eller opiater? Jag vet, inget är optimalt, men lider man av denna sjukdom så finns det inte så många andra alternativ för mig just nu. Varför jag frågar om just opiater är för att en medicin som heter Targiniq nyligen har blivit godkänd i Sverige för behandling av svår WED/RLS som jag har och jag uppfyller alla kriterier att få testa denna medicin om jag vill enligt min neurolog. http://www.wedforbundet.se/targiniq-godkant-for-wed/

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20080515000126

Dock glömde jag fråga senast vi träffades vad som i längden är skonsammast för kroppen som sagt. Är inte säker, men har för mig att jag läste en läkarrapport om detta, att opiater var "mildare" för kroppen än vad benzo är/var.

Så därför jag frågar om det finns någon kunnig människa inom detta härinne? Och nej, är inte ute efter att missbruka dessa mediciner eller flumma och jag är väl medveten om dess beroende etc etc men som sagt, lider man av en obotlig neurologisk sjukdom som WED/RLS så är tyvärr medicinering nödvändig, och tyvärr så funkade ju inte dom vanliga förstahandsalternativen som Sifrol tex.

Mvh

Johnny
Senast redigerad av johnnyrabbithole 2015-04-03 kl. 12:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in