2006-12-28, 14:50
Medlem
AcidLights avatar
Jag undrar om någon har lite erfarenhet kring detta fenomen? Varenda kväll får jag ryckningar i höger/vänster-ben när jag lägger mig. Ibland även axlarna. Om jag inte somnar inom ca 30 minuter så börjar det och då är det omöjligt att somna. Det enda botemedlet som verkar fungera på mig är att sätta sig upp, eller att man blir tvungen att stiga upp och gå.

Nu planerar jag att uppsöka läkare då det börjar påverka min sömn, och tydligen ska det finnas mediciner som ska lindra. Någon som känner igen sig eller har tagit kontakt med läkare för att få hjälp med liknande?
Citera
2006-12-28, 15:08
Medlem
Cineastens avatar
Jag träffade en patient bara för ett par dagar sen som led just av Restless legs syndrome. Mycket enerverande tydligen eftersom vederbörande inte ens fick riktig sömn med hjälp av tunga sömnmedel.

Gå till en läkare innan du får för allvarliga problem. Du lär ju inte orka med särskilt mycket om du aldrig får tillräckligt med sömn.
Citera
2006-12-28, 15:12
Medlem
Restless legs skulle jag beskriva som att det "kliar" inuti musklerna i benen så det blir omöjligt att inte sprattla. Brist på nån vitamin lär kunna vara en orsak.
Jag har inte varit hos doktor för detta utan löser det genom att ta en promenad nån timme innan sängdags, det stillar det lite.
Grapetonic, riktigt bitter sådan, hjälper att hälla i sig ett glas. Det innehåller Kinin som lindrar.
Citera
2006-12-28, 16:53
Medlem
Avva66s avatar
Jag har det också. Och jag har upptäckt att cannabis tar bort besvären helt och hållet. Inget som rekommenderas om nu inte redan brukar det dock.
Citera
2006-12-29, 11:12
Medlem
felstavadds avatar
http://www.restlesslegs.nu/

kanske är nåt.
Citera
2006-12-31, 20:38
Medlem
AcidLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Jag har det också. Och jag har upptäckt att cannabis tar bort besvären helt och hållet. Inget som rekommenderas om nu inte redan brukar det dock.

felstavadd: Japp, har kollat runt där lite. Ska iväg till läkare nu i januari så får man se vad som händer.
Citera
2007-01-01, 09:40
Medlem
hundens avatar
jag har fått restless legs pga Haldol, en biverkning..fick LEVODOPA utskrivet vilket skall höja dopamin nivåerna som då skall förhindra detta.
Jag kan ej sitta still speciellt länge..skakar med benen..får som sagt IMOVANE utskrivet annars kan jag ej somna. Stesolid funkar också bra.
Men det har blivit bättre nu..minskade HALDOL dosen..
Citera
2007-01-01, 09:47
Medlem
Nancy Wores avatar
Jag läste i tidningen att det kunde bero på att man hade järnbrist i hjärnan, som kunde avhjälpas med injektioner. Det gick tydligen inte att ta upp järnet från kosten för samma effekt.
Citera
2007-01-01, 10:32
Medlem
AcidLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hunden
jag har fått restless legs pga Haldol, en biverkning..fick LEVODOPA utskrivet vilket skall höja dopamin nivåerna som då skall förhindra detta.
Jag kan ej sitta still speciellt länge..skakar med benen..får som sagt IMOVANE utskrivet annars kan jag ej somna. Stesolid funkar också bra.
Typiskt med mediciner. Man tar en för sjukdomen, sedan måste man ta två andra för biverkningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Nancy Wore
Jag läste i tidningen att det kunde bero på att man hade järnbrist i hjärnan, som kunde avhjälpas med injektioner. Det gick tydligen inte att ta upp järnet från kosten för samma effekt.
Jag tar redan extra B12 (folsyra) i tablettform, men det kanske är för lite.
Citera
2007-01-03, 18:42
Medlem
MacLeods avatar
Det finns ju fortfarandfe inte tillräckligt med forskning angående restless legs, för att kunna säga exakt vad det beror på, eller hur man blir av med det. Dock verkar det vara med vanligt bland kvinnor, samt ärftligt.
Citera
2007-11-23, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MacLeod
Det finns ju fortfarandfe inte tillräckligt med forskning angående restless legs, för att kunna säga exakt vad det beror på, eller hur man blir av med det. Dock verkar det vara med vanligt bland kvinnor, samt ärftligt.
Citat:
Farmakologisk behandling eller behandling med läkemedel

* Dopaminerga läkemedel

o Dopaminagonister

Drug of Choice är idag non-ergota dopaminagonister. De har visat sig ha en gynnsammare biverkningsprofil än de ergota dopaminagonisterna. På den svenska marknaden finns två non-ergota dopaminagonister. Adartrel® (ropinirol) och Sifrol® (pramipexol) är de två produkter som rekommenderas för RLS och där det finns ett flertal välgjorda kliniska studier. Startdos för Adartrel® bör vara 0,25 mg/dygn och för Sifrol® 0,18 mg per dygn. Biverkningsprofilen är vid de låga doserna relativt positiv. Effekten av dopaminagonisterna kommer inom 2 timmar efter intaget och håller sig under 6 – 10 timmar. Det är sällan motiverat att gå över en dos på 2 – 4 mg per dygn för Adartrel® respektive 0,7 mg per dygn för Sifrol®.

o Dopaminprekursorer

I de fall då en patient endast behöver sporadisk behandling kan även ett levodopapreparat användas. Madopark® (levodopa/benzerasid) och Sinemet® (levodopa/carbidopa) är två exempel och bör inte ges i större dos än 200 mg per dygn. Effekten sätter normalt in inom en timme. Madopark har även en löslig form som ger effekt inom 30 minuter. Effekten sitter emellertid bara i under några timmar. För att få nattro finns för båda läkemedlen en retardform.
* Opioider

Om patienten inte kan använda ett dopaminergt läkemedel, kan en opioid vara ett bra alternativ. Bland de läkemedel som kommer ifråga finns tex kodein och tramadol. I svårare fall kan man kombinera en dopaminagonist och en opioid.
* Antiepileptika

Som tredje alternativ och speciellt om patienten har smärtor, av polyneuropatigenes, är Neurontin® (gabapentin) ett alternativ. Ofta måste man dosera upp mot 3.600mg per dag för att för att få effekt.
* Benzodiazepiner

Tidigare har även benzodiazepiner använts men har idag en mer undanskymd plats.
Är det någon här som fått lindring genom behandling?
I så fall, vilken?
MVH
RLS:are
Citera
2007-11-23, 23:23
Medlem
abcabcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hunden
Ja, det är en jäkla olycklig biverkning av haldol, tyvärr ganska vanlig. Det handlar om pest eller kolera... Men idag finns det andra läkemedel som ger ungefär samma effekt som haldol. Men kom ihåg att när bara haldol fanns var det en revolution för väldigt många människor, de kunna leva ute i sammhället.
Dock har detta troligen (?) helt andra orsaker än normalt för restless legs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in