Citat:
Här kommer mina symptom:
Jag tror att jag ev har drabbats av RLS/Willis-Ekboms sjukdom.
Många symptom stämmer, dvs obehaglig pirrande känsla i benen, både lår, underben och fötter samt även armar och händer, de senare oftast på morgonen när jag vaknar. Inte alla men många kvällar har jag som "dragningar" i låren/benen och övrig tid (nästan jämnt) känns det som om jag har en elektrisk ström påkopplad i benen (främst låren).
Det som inte stämmer är att symptom som är obligatoriska(?) för att ställa diagnos (enlig vad jag googlat mig till) är att de lindras helt eller delvis av rörelse. Det stämmer inte riktigt på mig. När jag promenerar känner jag hela tiden av den där elektriska känslan, men förstärkt som en slags motstöt, eller hur jag nu kan förklara
i varje steg jag tar... Mycket jobbigt. Jag har inte heller direkt kramper eller ett starkt behov av att röra på benen, om inte de där dragningarna räknas som kramper, då måste jag absolut sträcka ut och röra benen under kvällen och natten. Jag försöker snarare röra så lite som möjligt annars för att slippa den där pirrande elektriska känslan.
Trötthet och depression är också ett jobbigt symptom, jag klarar knappt att få upp ögonen på morgonen, och har f ö ingen energi alls!
Blodvärden checkade och visade inga särskilda avvikelser förutom lågt D-vitamin som jag nu får på recept. Dock togs inte TSH-status, vilket förvånade mig, lite. Tidigare har jag ofta haft blod/järnbrist, men det tar jag multivitamin/mineral för, nu för tiden.
Jag har nu också tagit magnesium i knappt en månad, ganska stora mängder, utan någon som helst effekt. Varje dag tar jag även flera receptfria paracetamol och ibuprofen utan någon direkt effekt... Mer som en mental hjälp, antar jag...
Låter detta som om det kan vara RLS?
Jag tror att jag ev har drabbats av RLS/Willis-Ekboms sjukdom.
Många symptom stämmer, dvs obehaglig pirrande känsla i benen, både lår, underben och fötter samt även armar och händer, de senare oftast på morgonen när jag vaknar. Inte alla men många kvällar har jag som "dragningar" i låren/benen och övrig tid (nästan jämnt) känns det som om jag har en elektrisk ström påkopplad i benen (främst låren).
Det som inte stämmer är att symptom som är obligatoriska(?) för att ställa diagnos (enlig vad jag googlat mig till) är att de lindras helt eller delvis av rörelse. Det stämmer inte riktigt på mig. När jag promenerar känner jag hela tiden av den där elektriska känslan, men förstärkt som en slags motstöt, eller hur jag nu kan förklara
i varje steg jag tar... Mycket jobbigt. Jag har inte heller direkt kramper eller ett starkt behov av att röra på benen, om inte de där dragningarna räknas som kramper, då måste jag absolut sträcka ut och röra benen under kvällen och natten. Jag försöker snarare röra så lite som möjligt annars för att slippa den där pirrande elektriska känslan.Trötthet och depression är också ett jobbigt symptom, jag klarar knappt att få upp ögonen på morgonen, och har f ö ingen energi alls!
Blodvärden checkade och visade inga särskilda avvikelser förutom lågt D-vitamin som jag nu får på recept. Dock togs inte TSH-status, vilket förvånade mig, lite. Tidigare har jag ofta haft blod/järnbrist, men det tar jag multivitamin/mineral för, nu för tiden.
Jag har nu också tagit magnesium i knappt en månad, ganska stora mängder, utan någon som helst effekt. Varje dag tar jag även flera receptfria paracetamol och ibuprofen utan någon direkt effekt... Mer som en mental hjälp, antar jag...
Låter detta som om det kan vara RLS?
Detta låter definitivt som rls eller kanske någon mild form av "fintrådspolyneuropati". Bara att be om en EMG-undersökning tror jag att det heter för att utesluta fintrådspolyneuropati.