2015-08-26, 01:27
Medlem
FatFreddysCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInc.
Här kommer mina symptom:
Jag tror att jag ev har drabbats av RLS/Willis-Ekboms sjukdom.
Många symptom stämmer, dvs obehaglig pirrande känsla i benen, både lår, underben och fötter samt även armar och händer, de senare oftast på morgonen när jag vaknar. Inte alla men många kvällar har jag som "dragningar" i låren/benen och övrig tid (nästan jämnt) känns det som om jag har en elektrisk ström påkopplad i benen (främst låren).

Det som inte stämmer är att symptom som är obligatoriska(?) för att ställa diagnos (enlig vad jag googlat mig till) är att de lindras helt eller delvis av rörelse. Det stämmer inte riktigt på mig. När jag promenerar känner jag hela tiden av den där elektriska känslan, men förstärkt som en slags motstöt, eller hur jag nu kan förklara i varje steg jag tar... Mycket jobbigt. Jag har inte heller direkt kramper eller ett starkt behov av att röra på benen, om inte de där dragningarna räknas som kramper, då måste jag absolut sträcka ut och röra benen under kvällen och natten. Jag försöker snarare röra så lite som möjligt annars för att slippa den där pirrande elektriska känslan.

Trötthet och depression är också ett jobbigt symptom, jag klarar knappt att få upp ögonen på morgonen, och har f ö ingen energi alls!

Blodvärden checkade och visade inga särskilda avvikelser förutom lågt D-vitamin som jag nu får på recept. Dock togs inte TSH-status, vilket förvånade mig, lite. Tidigare har jag ofta haft blod/järnbrist, men det tar jag multivitamin/mineral för, nu för tiden.

Jag har nu också tagit magnesium i knappt en månad, ganska stora mängder, utan någon som helst effekt. Varje dag tar jag även flera receptfria paracetamol och ibuprofen utan någon direkt effekt... Mer som en mental hjälp, antar jag...

Låter detta som om det kan vara RLS?

Detta låter definitivt som rls eller kanske någon mild form av "fintrådspolyneuropati". Bara att be om en EMG-undersökning tror jag att det heter för att utesluta fintrådspolyneuropati.
Citera
2015-08-26, 14:26
Medlem
LoveInc.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatFreddysCat
Detta låter definitivt som rls eller kanske någon mild form av "fintrådspolyneuropati". Bara att be om en EMG-undersökning tror jag att det heter för att utesluta fintrådspolyneuropati.
Tack för input! Uppskattas
Citera
2015-09-10, 23:12
Medlem
FatFreddysCats avatar
Citat:

Var så lite så! Du kan även be din husläkare skriva ut Gabapentin eller Lyrica för att testa och se om dina besvär lindras lite innan alla undersökningar m.m är klara.
Citera
2016-02-05, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Är det någon här som fått lindring genom behandling?
I så fall, vilken?
MVH
RLS:are
Ja, jag. Hade svåra krypningar när jag skulle sova. Var ute och gick 5-7 ggr per natt, ingenting funkade till slut. Jag fick Sifrol och kan bara säga att den har betytt skillnaden mellan liv och död för mig. Inte en krusning till krypningar numera. Tar två tabl 0,18 mg på kvällen. Suveräna.
Citera
2016-02-07, 18:15
Medlem
Jag kan säga att jag har haft RLS efter mycket tramadol missbruk så fick jag RLS när jag slutade med skiten och jag kan säga att MAGNESIUM 350MG var botet det lindrade så mycket och jag kunde sova djupt tack vare kosttillskottet magnesium. Det måste vara dock (magnesiummalat, magnesiumcitrat och magnesiumglycinat) och C-Vitamin
Citera
2017-04-16, 22:24
Medlem
Kan man ha RLS i bara ett ben?

Kan RLS bero på stress och ångest, och isf, när detta tas hand om, försvinner RLS eller blir det en bestående sjukdom?
Citera
2017-06-21, 02:45
Medlem
Får krypningar i benen när jag jobbar natt. Har märkt att det bara sker när jag lägger benen i högt läge, tex lägger benen på en stol eller så. Funderar på att testa magnesium.
Citera
2019-04-08, 18:39
Medlem
SvartaBjorns avatar
OBSERVERA! Bump av gammal tråd.

Någon som vet vad som gäller för behandling av restless legs idag? Det rör sig inte om en ärftlig variant.

Järn- och B12-värden är OK. Magnesium-tillskott hjälper ej.

Jag har även smärtproblematik och stod tidigare på Panocod(/Citodon) men tyvärr är levern för tillfället inte "glad" så behöver hitta ett alternativ som ej belastar denna och då faller givetvis något så enkelt som preparat med paracetamol bort. Ibuprofen är verkningslöst.

Idag har jag Palexia Depot (primärt då mot smärta) men denna hjälper även mot RLS. Tanken var att detta skulle vara ett temporärt alternativ. Jag har läst mig till att Gabapentin eller Pregabalin kan vara alternativ. Eller är det vettigt att fortsätta med Palexia då det löser både smärta och RLS? Det finns inga missbruksproblem i botten men jag vill ju inte fastna i något sådant framöver heller.

Någon som har några tankar/synpunkter?
Citera
2019-04-08, 20:05
Medlem
Citat:

Inga problem med ryggen? Typ diskbråck?
Citera
2019-04-08, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
Får krypningar i benen när jag jobbar natt. Har märkt att det bara sker när jag lägger benen i högt läge, tex lägger benen på en stol eller så. Funderar på att testa magnesium.

Ja jag får samma sak.

Jag tror dock att det skulle eventuelltt kunna bero på att utrymmet i ryggraden är lite trångt. Jag vet inte, för det känns ofta som tryck i nedre delen av ryggen som när man sitter länge eller ligger på rygg, förvärrar symptomen.
Citera
2019-04-08, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
OBSERVERA! Bump av gammal tråd.

Någon som vet vad som gäller för behandling av restless legs idag? Det rör sig inte om en ärftlig variant.

Järn- och B12-värden är OK. Magnesium-tillskott hjälper ej.

Jag har även smärtproblematik och stod tidigare på Panocod(/Citodon) men tyvärr är levern för tillfället inte "glad" så behöver hitta ett alternativ som ej belastar denna och då faller givetvis något så enkelt som preparat med paracetamol bort. Ibuprofen är verkningslöst.

Idag har jag Palexia Depot (primärt då mot smärta) men denna hjälper även mot RLS. Tanken var att detta skulle vara ett temporärt alternativ. Jag har läst mig till att Gabapentin eller Pregabalin kan vara alternativ. Eller är det vettigt att fortsätta med Palexia då det löser både smärta och RLS? Det finns inga missbruksproblem i botten men jag vill ju inte fastna i något sådant framöver heller.

Någon som har några tankar/synpunkter?

Fungerar inte för mig.

Det är väl l-dopa de ger numera?
Citera
2019-10-19, 18:26
Medlem
Efter flera år osäkerhet över vad mina besvär är hittade jag den här tråden.
Har under flera haft krypningar i båda fötterna. Oftast dyker det upp på eftermiddagen och på kvällen. Alltid när jag ligger. Har under flera år haft besvär med ångest, oro, stress, nervositet, nedstämdhet tror även jag har varit deprimerad utan att märka av de.

Mina besvär blir även värre när jag tänker på skiten och då sitter ångestkurvan.
När jag känner på benen med händerna så känns de kalla, men de ändå en brinnande känsla i fötterna. Sedan känns de oftast lite svettiga. Känns skit jobbigt så jag hela tiden behöver byta position på fötterna när krypningarna kommer. De jobbigaste är innan man ska lägga sig. Mina besvär har under de senaste åren pendlat men på sistone känner jag av de mer.

Jag ser att de finns en del kunnigt folk här som testat lite olika saker.
Snälla vad kan jag börja med att testa? Har jag brist på någonting? Snälla tips på kurer jag kan försöka testa.

1. Har aldrig tagit några mediciner.
2. Tränar mycket och är i bra form.
3. Dricker sällan alkohol och tar inga droger.
4. Ålder 29, kön: man,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in