Citat:
Ursprungligen postat av
FurirRevaer
Det finns i högsta grad skäl att anta det. Polisen i Stockholm och då särskilt Norrmalm men också övriga VD (framförallt piketerna) ingick i kuppförsvaret. T ex skulle ett poliskompani om ca 100 polismän sättas in vid beredskapshöjning. De stod till det militära befäls förfogande som bl a var grupperad i och kring Arlanda. Det fanns polisbefäl som jobbade heltid med detta och dessa hade även militär bakgrund, reservare.
Det är en händelse som ser ut som en tanke att 50 polismän ryckte in på Livgardet måndagen 3/3 -86 för en veckas utbildning i just detta. Måndagen 10/3 ryckte omgång två in för samma utbildning. Under två veckor alldeles efter MOP var alltså 2x50 poliser upptagna med en sedan länge planerad utbildning i stället för att delta i mordspaningarna. Någon som fortfarande inte tror på att det var en sorts beredskapsövning i månadsskiftet februari/mars?
Det är väl någonstans här som vi kan ana det som omgav mordet. HHs ledarskap. Östlings roll och egna utskrivning. Den ymniga förekomsten av poliser i grannskapet. Där narkotikaspanare blir lediga. Polispiketer och dess besättnings agerande. Gropens senfärdighet och brist på ledarskap. Lisbets utsaga om 2 gärningsmän via Rimborns förhör blev en gärningsman på första presskonferensen. Där man senare bildligt talat dödade budbäraren. Men samtidigt gjorde allt för att tillfredsställa källan.
Inuti Labyrintens slutsats är att vissa saker kan ev. förklaras av inkompetens men definitivt inte allt.
Söderströms utfrysning och baktalandet av honom. Lars Christiansons ovilja att redogöra för vad han gjorde mordnatten. Fikande Säpochefer hos Thage. ÖB som somnade om. Lindström som firade sin födelsedag hemma och läste om mordet i morgontidningen utan att reagera nämnvärt. Jaså, har Palme blivit mördad. Jag måste väl åka in till polishuset efter att kottarna firat mig. Efter att jag låtsassovit. Beskrivet på sidorna 103 och 104 i hans egen bok. Mitt liv som snut.
På sidan 104 beskriver han samma sak som Holmer beskriver på sidan 28 i sin bok. Olof Palme är skjuten. Man började fundera på motivbilder. Medan Lindströms funderande avnjöts med tårta sitter HH i en fyrhjulsdriven Sierra och funderar med Åsa i passagerarsätet. Samtidigt som LGWP bestämt hävdar att motiv i ett spaningsmord är ointressant i början av en kompetent utredning. Kan ev. senare avnjutas med tårta när fallet är löst.
Enligt mig kan enbart irrationella beteenden och inkompetens hos kompetenta personer förstås om man känner till förutsättningarna för beteendet.
Nu spekulerar jag. Men tänk er följande scenario.
Man genomför en övning eller ett spel där mordet på Statschefen är förutsättningen för det man ska öva på.
Och när han blir mördad så bekräftar det enbart målet med övningen. Alltså inget att ta på allvar bland de invigda. Där de oinvigda försöker ta egna initiativ utan ledning. Men där det är en skarp gräns mellan de som vet och inte vet.
Hur mycket kan inte det förklara.....