2015-04-06, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riemannen
Jag fattar inte er som matar på en massa ord. Man får ju sällan en känsla för ordet om man bara läser det ett par gånger och dess definition. Det är bättre att läsa en massa avancerade texter och på så sätt erhålla ett högt ORD-resultat. Jag har själv aldrig ens medvetet vilja lära mig ord men sätter ändå alla rätt på ORD.

Som jag tidigare nämnde så ska man göra just som du skrev om man vill tänka långsiktigt då man höjer sig på alla de verbala delarna också. Annars brukar man just nöta ord för att det är enklare än de andra verbala delarna att "plugga" till och det leder oftast till ett bättre resultat direkt.
Har man ett bra minne och är snabb är det en effektiv metod för att hamna på den säkra sidan då inte alla gillar att läsa gamla romaner, genus, debattartiklar eller annat ointressant för dessa personer. Klarar man att gå igenom ett par ordlistor så är man nästan garanterad 90-95 % rätt.
Citera
2015-04-06, 23:06
Medlem
När ni läser skönhetslitteratur och artiklar håller ni en hög läshastighet eller en hastighet där ni snappar upp exakt allt?
Citera
2015-04-06, 23:15
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immunologi
När ni läser skönhetslitteratur och artiklar håller ni en hög läshastighet eller en hastighet där ni snappar upp exakt allt?

En hastighet där jag snappar upp exakt allt, känns onaturligt att läsa på något annat sätt. Förutom i de fall då jag i texten möter något jag verkligen inte vill snappa upp som när de refererar till någon krånglig referens då sveper jag med blicken tills det jag vill läsa har dykt upp igen. I de fall då jag inte är intresserade av vissa segment.
Citera
2015-04-06, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
En hastighet där jag snappar upp exakt allt, känns onaturligt att läsa på något annat sätt. Förutom i de fall då jag i texten möter något jag verkligen inte vill snappa upp som när de refererar till någon krånglig referens då sveper jag med blicken tills det jag vill läsa har dykt upp igen. I de fall då jag inte är intresserade av vissa segment.
Är det samma hastighet på LÄS också? Vad fick ni på detta hp? Vilket läshastighet har du skulle du tro? :P
Senast redigerad av Immunologi 2015-04-06 kl. 23:39.
Citera
2015-04-07, 02:21
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immunologi
Är det samma hastighet på LÄS också? Vad fick ni på detta hp? Vilket läshastighet har du skulle du tro? :P

1,8 fick jag på förra högskoleprovet och får sannolikt detsamma på detta om nomineringen inte förändras för mycket. Jag tror min hastighet är över medel, alltid gott med tid över på verbala passet iafl. Läst mkt kurslitteratur, endel klassiker, läser då och då the economist som jag prenumererar på.

Vad som funkar för mig är att intala mig själv att det jag läser är intressant och spännande. Försöka läsa allt lika avslappnat som om jag satt i fotöljen hemma och läste. Bara hitta flowet så går det snabbare än man tror. Sedan att läsa frågorna noggrant och alla svarsalternativ. Vara suspekt och misstänksam mot allt i svars och frågväg är nog en bra egenskap genom hela provet. De som gör provet försöker lura en, det är deras jobb. Man spelar mot skaparna av provet.
Citera
2015-04-07, 03:33
Medlem
Efter en hel del plugg lär det bli 1.8 på detta provet, iallafall om man går efter förra årets tabeller. Lär inte räcka till HHS så blir att plugga vidare inför nästa prov!
Orddelen har jag svårt för, så blir väl att kötta in ord nu, 100 per dag och sen repetera lite när alla 5000 är inne!

Angående läsdelen. Var otroligt kritisk mot allt du läser, kör uteslutningsmetoden vilket ofta leder till att du har 2 möjliga alternativ och sen gå på magkänsla i kombination med logik (hur det nu går ihop)
Senast redigerad av begsjp 2015-04-07 kl. 03:37.
Citera
2015-04-07, 04:47
Medlem
Det har gått en månad sedan jag började läsa 3 understrecket per dag och 1 bok i veckan. Läshastigeheten har inte ändrats men min förståelse har ökat. Det har blivit lättare att förutsäga vad författaren tänker skriva och så kritiserar jag innehållet mer än jag gjorde tidigare.
Citera
2015-04-07, 10:53
Medlem
Min läshastighet sviktar inom intervallen 200-280 ord/minut beroende på texttyp. Jag håller en relativt god läsförståelse och den kommer självklart att öka med tidens gång när jag läser varje dag. Tycker ni att detta är en "acceptabel" läshastighet?
Citera
2015-04-07, 15:35
Medlem
3ch0nulls avatar
Är det bara jag som inte kommer in på studera.nu? Har inte gjort det sedan jag skrev provet någon som har lust att skicka länken som stod på linjalen också, för en sådan tog jag aldrig med mig efter jag var klar..
Citera
2015-04-07, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilG
Hittade ett tips på en perifer sida, nämligen att lyssna på P1 medan man gör något annat som att åka buss. Hög nivå på språket vilket gör att man kan plocka upp en del svåra ord när de används i en kontext i sändningarna.

Vilka program på P1? P1 är ju en ganska bred kanal.
Citera
2015-04-07, 17:44
Medlem
Jag skrev provet för ett år sedan, fick 0.8. Jag tar snart studenten, så då hade jag tänkt börja plugga till provet i höst/vår, vilket jag inte gjorde första gången jag gjorde det. Jag kunde knappt några ord, och så hann jag inte göra några av diagramdelarna i matten (använde tiden väldigt dåligt) vilket jag tappade en hel del poäng på.

Hur bör jag gå tillväga för att få bättre resultat? Är det bara att börja göra gamla prov? Jag läser aldrig böcker, skulle det kunna hjälpa något att göra? Jag har rätt bra betyg så jag är inte helt dum i huvudet, så jag tycker att jag bör kunna höja resultatet en del
Citera
2015-04-07, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABCmanual
Jag skrev provet för ett år sedan, fick 0.8. Jag tar snart studenten, så då hade jag tänkt börja plugga till provet i höst/vår, vilket jag inte gjorde första gången jag gjorde det. Jag kunde knappt några ord, och så hann jag inte göra några av diagramdelarna i matten (använde tiden väldigt dåligt) vilket jag tappade en hel del poäng på.

Hur bör jag gå tillväga för att få bättre resultat? Är det bara att börja göra gamla prov? Jag läser aldrig böcker, skulle det kunna hjälpa något att göra? Jag har rätt bra betyg så jag är inte helt dum i huvudet, så jag tycker att jag bör kunna höja resultatet en del

Tips är att kötta mycket ord. Läsa ord hela tiden. Sedan finns det ju texter tex SvD Under strecket och såklart matteuppgifter..

Sen finns det ju andra genvägar till ett bättre resultat på HP, alternativ spika upp lite kurser....hehe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in