2015-04-06, 19:50
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSolarium1984
Har bara bott här en kortare tid men hört granntjejen skrika som en galning genom väggen och hysterisk typ 4-5 ggr på denna tid. Nu senast hörde jag killen ryta till flera ggr först och det smällde i hela fastigheten flera ggr under några minuter så man kunde tro det var pistolskott som avlossades i någon lägenhet men av vibrationerna kände man det var sparkar i något eller dunsar i golvet. Sen efter det hörde man tjejen stå och gallskrika igen och typ grät skrek. Tidigare ggr har man mer hört tjejen stå och skrika på samma hysteriska sätt och bara hört en mansröst 1 ggr förut. Då har det låtit mer hon skriker och gråter på någon i telefon.
Jag är ganska säker det är grannparet närmaste mig då jag lyssnade genom olika väggar, men lite osäkerhet finns det.

Jag har fått en märklig känsla av detta unga par enda från början, dom är runt 23-25. Det konstiga är att dom är medelklass, klär sig fint och killen är akademiker såg jag på facebook nu och har typ 1000 vänner. Som vilka skötsamma unga svenssons som helst. Får inget misshandlar intryck av killen överhuvudtaget även om tjejen verkade lite nervös, osäker, avstångstagande när jag knackade på en gång för och fråga om en allmän sak förut.
Man tänker ju dom som nitar sin tjej är bad boys, luffare, missbrukare el mer ruffiga killar från arbetarklassen.

Vad ska man tro?

Helt, helt fel. Män som slår finns överallt. Ring Polisen NU - alternativet är att du riskerar att få höra att han slagit ihjäl henne. Hur skulle det kännas?

Jag överdriver inte - ungefär en kvinna/månad blir ihjälslagen av sin partner i Sverige.
RING - NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Edit: Jag underdrev - här är citat från roks.se:
"Dödligt våld
I vissa fall är det så allvarligt att det leder till att den som utsätts avlider. I genomsnitt 20 kvinnor misshandlas till döds varje år av en närstående, och i 17 fall är gärningsmannen en man som de har eller har haft en relation med. Dödligt våld i nära relationer är ofta resultatet av en längre tids våldsutövning . Läs mer om dödligt våld i Brås rapport."
Senast redigerad av deltoro 2015-04-06 kl. 20:18. Anledning: Underdrift
Citera
2015-04-06, 19:59
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benziina
Det är inte alls säkert att man får hjälp av polisen. Jag har ringt till polisen en gång för det var en kvinna som skrek & det lät som värsta jordbävning mitt i natten i huset.
Jag kan säga att jag fick bara skit av polisen när jag ringde till 114 14. Dom var inte alls villiga att åka och kolla vad som pågick. Jag skulle ringa till psyket i stället och blaab blaab blaa.

Polisen kom aldrig....

Kommer inte ringa polisen någonsin igen.

Jag i min enfald trodde att polisen finns för att hjälpa människor.

Jag hade fel.

Jag kan också säga att efter det här som hände så kommer jag aldrig vittna någonting om jag råkar se brott eller vad som helst. Numera varken ser jag intenting eller hör någonting. Det är tydligen lättare så.

Du ringer Polisen en gång. Vid det tillfället kom de inte - kanske för att de var tvungna att prioritera? Men du låter alltså en enda händelse påverka hela din inställning till vårt samhälle, vår rättsapparat, rättssäkerhet & din inställning till vad du gör för dina medmänniskor?

Om du är så lättpåverkad, så måste jag få fråga: vad gör du när något går vägen för dig, om något blir precis som du tänkt dig? Ropar ut det från ett hustak? Och vad gör du om någon är snäll mot dig - ger dem en medalj?

Herregud, ha lite perspektiv och låt erfarenheter - inte enstaka händelser - styra de val du gör.
Citera
2015-04-06, 20:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av deltoro
Du ringer Polisen en gång. Vid det tillfället kom de inte - kanske för att de var tvungna att prioritera? Men du låter alltså en enda händelse påverka hela din inställning till vårt samhälle, vår rättsapparat, rättssäkerhet & din inställning till vad du gör för dina medmänniskor?

Sorry, men det är inte någon enstaka händelse. Att mötas med likgiltighet är till och med ett ovanligt gott bemötande för att vara polisen.
Citera
2015-04-06, 20:01
Medlem
norrlandsguldares avatar
Jag hade inte gått dit och ringt på. Risken finns att killen slår tjejen för att hon har gjort oväsen och dragit till sig uppmärksamhet. Ring polisen direkt om det upprepar sig igen.
Citera
2015-04-06, 20:06
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partyboel
Är man så svag psykiskt som du snackar om så förtjänar man inget mer än att leva under kedjor.

Han ska inte ringa på och falskanklaga snubben för något. Du har inte en jävla aning om det är bruden som spöar snubben.

Är du månne fylld av skam & självförakt för att du inte kan förändra din egen livssituation? De brukar vara sådana människor som gör såna oempatiska uttalanden som du gör - allt i ett försök att för sig själva & omvärlden försöka framstå som "stark".

Att ha empati & kunna sätta sig in i andra människors situation är en utmaning och kräver styrka. Att vara föraktfull är däremot lätt som en plätt.
Citera
2015-04-06, 20:06
Medlem
davveboys avatar
Citat:
Jag överdriver inte - ungefär en kvinna/månad blir ihjälslagen av sin partner i Sverige.
RING - NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Källa på den tack.
Citera
2015-04-06, 20:08
Medlem
partyboels avatar
Citat:
Är du månne fylld av skam & självförakt för att du inte kan förändra din egen livssituation? De brukar vara sådana människor som gör såna oempatiska uttalanden som du gör - allt i ett försök att för sig själva & omvärlden försöka framstå som "stark".

Att ha empati & kunna sätta sig in i andra människors situation är en utmaning och kräver styrka. Att vara föraktfull är däremot lätt som en plätt.

Läs vad jag skrev i ett annat inlägg. Jag vill inte ha någon dramahora som kommer med känsloargument, det biter helt enkelt inte. Det gör det bara pinsamt för dig själv.

Du har ingen aning om mitt liv, så jag förstår inte vad det har med tråden att göra? Det här handlar om att varken du eller jag vet vem som slår vem, eller om någon slår någon. Trots det utgår du från att han kommer mörda sin flickvän, trångsynt och naiv manshatare som du är. Kommer inte besvara fler inlägg från dig, har inte mycket för folk som kastar känsloargument runt sig.
Citera
2015-04-06, 20:09
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Sorry, men det är inte någon enstaka händelse. Att mötas med likgiltighet är till och med ett ovanligt gott bemötande för att vara polisen.

Då gör man något åt det - t ex tar namnet på den man pratat med & kontaktar dennes överordnande.
Eller så kan man leka martyr & sitta & snyfta bakom en dator att man "minsann försöker vara en ansvarsfull och empatiska människa, men ingen vill ju lyyyysssna". Gnällkärring.
Citera
2015-04-06, 20:09
Medlem
Banka på dörren och fråga vad fan det är som händer. Och är det så att han slår henne så sänker du han direkt och du blir hjälten, och du får ligga. Sen kan du ringa polisen.
Citera
2015-04-06, 20:11
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davveboy
Källa på den tack.

Gå in på Riksorganisationen Kvinnojourer i Sveriges hemsida, roks. Där finns en massa fakta.
Annars kan du bara googla kvinnomisshandel dödsfall eller relationsvåld dödsfall.
Citera
2015-04-06, 20:12
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av partyboel
Läs vad jag skrev i ett annat inlägg. Jag vill inte ha någon dramahora som kommer med känsloargument, det biter helt enkelt inte. Det gör det bara pinsamt för dig själv.

Du har ingen aning om mitt liv, så jag förstår inte vad det har med tråden att göra? Det här handlar om att varken du eller jag vet vem som slår vem, eller om någon slår någon. Trots det utgår du från att han kommer mörda sin flickvän, trångsynt och naiv manshatare som du är. Kommer inte besvara fler inlägg från dig, har inte mycket för folk som kastar känsloargument runt sig.

Hahaha, fick mig ett gott skratt där, tack!!
Citera
2015-04-06, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrSolarium1984
Har bara bott här en kortare tid men hört granntjejen skrika som en galning genom väggen och hysterisk typ 4-5 ggr på denna tid. Nu senast hörde jag killen ryta till flera ggr först och det smällde i hela fastigheten flera ggr under några minuter så man kunde tro det var pistolskott som avlossades i någon lägenhet men av vibrationerna kände man det var sparkar i något eller dunsar i golvet. Sen efter det hörde man tjejen stå och gallskrika igen och typ grät skrek. Tidigare ggr har man mer hört tjejen stå och skrika på samma hysteriska sätt och bara hört en mansröst 1 ggr förut. Då har det låtit mer hon skriker och gråter på någon i telefon.
Jag är ganska säker det är grannparet närmaste mig då jag lyssnade genom olika väggar, men lite osäkerhet finns det.

Jag har fått en märklig känsla av detta unga par enda från början, dom är runt 23-25. Det konstiga är att dom är medelklass, klär sig fint och killen är akademiker såg jag på facebook nu och har typ 1000 vänner. Som vilka skötsamma unga svenssons som helst. Får inget misshandlar intryck av killen överhuvudtaget även om tjejen verkade lite nervös, osäker, avstångstagande när jag knackade på en gång för och fråga om en allmän sak förut.
Man tänker ju dom som nitar sin tjej är bad boys, luffare, missbrukare el mer ruffiga killar från arbetarklassen.

Vad ska man tro?

Spekulerar men dom kanske vill att deras nya granne skall flytta för någon anledning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in