2015-04-02, 11:11
Medlem
klassdifferenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernuolli
Jag tror nog personen får se sin operautbildning som lite krydda i sitt cv(typ som att ha sportat på elitnivå). Men på vilket sätt skulle enbart en operautbildning vara relevant för IB?

Edit: I UK kanske det är annorlunda.

Vidare relevant menar jag inte att det är, men har däremot fått en uppfattning att personer som exempelvis studerat Historia eller Filosofi vid Oxford fått möjlighet till en IB-karriär - för att få en skön blandning på folk med olika infallsvinklar och tankesätt? Eller det kanske bara är struntprat..
Citera
2015-04-02, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klassdifferens
Vidare relevant menar jag inte att det är, men har däremot fått en uppfattning att personer som exempelvis studerat Historia eller Filosofi vid Oxford fått möjlighet till en IB-karriär - för att få en skön blandning på folk med olika infallsvinklar och tankesätt? Eller det kanske bara är struntprat..

Ja det har jag också hört. Hur ser en operautbildning ut? För att ta sig igenom en filosofiutbildning med goda betyg är nog ganska krävande, och således ett bevis på att man har vad som krävs för att lära sig IB-yrket. Däremot på en operautbildning känns det mer som att man lär sig sjunga bra, rätta mig om jag har fel.
Citera
2015-04-02, 20:37
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klassdifferens

Man ska inte underskatta historia eller filosofi på Oxbridge.
Citera
2015-04-04, 19:04
Medlem
Fick idag frågan av en nära vän som ska börja studera vad som smäller högst för IB, industriell ekonomi LiTH eller vanlig ekonomi LU. Jag själv IB-drömde ett tag, men valde bort det för juridik. Har ganska bra koll då jag har läst runt en del, men blev lite ställd av frågan. Jag svarade att det förmodligen inte spelar någon stor roll, men att det troligtvis är fler från LU som har tagit sig till London. Detta i kombination med LINC ger kanske LU en fördel gentemot LiTH. Till sist sa jag:
Markets: eventuellt liten fördel LiTH
IBD: fördel LU

Några invändningar på det svaret?
Citera
2015-04-06, 17:08
Medlem
dutys avatar
Om man vill göra karriär inom IB, vilken väg är smartast att gå?

-HHS i Sverige

-Oxbridge/LSE/UCL i UK

-Ivey i USA

I Sverige betalar man ingen tuition fee. Däremot blir man heller inte familjär med det engelska språket på den nivån som behövs för att göra en karriär internationellt.

I UK betalar med en fee på 9k gbp och universiteten är bättre än i Sverige. Exponeras för miljö där man faktiskt kan göra karriär, London. Kan även göra internships i Stockholm såsom London p.g.a närliggande geografi.

USA alternativet kostar sinnessjukt (kan en normal person ens ha råd?), men man går på bästa universiteten i världen? Ivey. MEN! Om man går på dessa universitet så blir man ju inte exponderad i den miljön som man faktiskt kommer att arbeta? I och med att man inte får bo i USA? Dvs. du kommer inte kunna landa några internships alls eller knyta relevanta kontakter?

Vad tycker ni? Varför skulle man exempelvis vilja välja USA alternativet och vice versa?
Citera
2015-04-06, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duty
I Sverige betalar man ingen tuition fee. Däremot blir man heller inte familjär med det engelska språket på den nivån som behövs för att göra en karriär internationellt.
Stämmer inte. Man behöver inte en överdrivet hög nivå på engelskan för att klara sig internationellt och det är inte särskilt svårt att lära sig terminologin som används. Om man nu skulle ha stora problem med språket ser man till att ta ett utbytesår och landa internship i ett engelsktalande land. Det är i praktiken ett icke-problem.

Citat:
USA alternativet kostar sinnessjukt (kan en normal person ens ha råd?), men man går på bästa universiteten i världen? Ivey. MEN! Om man går på dessa universitet så blir man ju inte exponderad i den miljön som man faktiskt kommer att arbeta? I och med att man inte får bo i USA? Dvs. du kommer inte kunna landa några internships alls eller knyta relevanta kontakter?
Varför skulle man inte kunna landa internships? Om man inte kommer att kunna knyta relevanta kontakter försvinner ju mer eller mindre hela poängen med utbildningen. Finns flertalet svenskar som pluggar på Ivy League, för att inte tala om en hel drös internationella studenter. Samtliga har internships, praktik och/eller extrajobb samt känner sina kurskamrater väl. Förklara gärna hur du tänkte där.

Citat:
Vad tycker ni? Varför skulle man exempelvis vilja välja USA alternativet och vice versa?
Beror rimligtvis på var någonstans du vill göra karriär. Brown är ju förvisso Ivy League men skulle ändå sätta mina pengar på HHS om det är karriär inom Sverige som är målet.
Senast redigerad av teambuilder 2015-04-06 kl. 17:31.
Citera
2015-04-06, 17:35
Medlem
dutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teambuilder
Stämmer inte. Man behöver inte en överdrivet hög nivå på engelskan för att klara sig internationellt och det är inte särskilt svårt att lära sig terminologin som används. Om man nu skulle ha stora problem med språket ser man till att ta ett utbytesår och landa internship i ett engelsktalande land. Det är i det närmsta ett icke-problem.

Varför skulle man inte kunna landa internships? Om man inte kommer att kunna knyta relevanta kontakter försvinner ju mer eller mindre hela poängen med utbildningen. Finns flertalet svenskar som pluggar på Ivy League, för att inte tala om en hel drös internationella studenter som alla har internships, praktik och/eller extrajobb samt känner sina kursare väl. Förklara gärna hur du tänkte där.

Beror ju rimligtvis på var någonstans du vill göra karriär. Brown är ju förvisso Ivy League men skulle ändå sätta mina pengar på HHS om det är karriär inom Sverige som är målet.

Angående att knyta kontakter menade jag att det blir ju svårare att knyta kontakter som man faktiskt kan ha nytta av om man vill göra karriär i Stockholm/London. Antar att det inte "går" att göra karriär i USA när man kommer från Sverige? Varför skulle du få jobba på en IB firma i exempelvis NY istället för London exempelvis?

Angående att du rekommenderade HHS. Jag vill göra karriär i London/NY men blir väl mer london eftersom det inte "går" att komma till NY de första 10 åren? Sen sa du något om Brown. Varför just Brown? Vart fick du Brown ifrån? (Undrar även här om en medelklassare kan ha råd med universitet i USA som är bättre än HHS)?

Jag har ca 18.8 i betyg utan merit samt idrottsmerit, vill göra karriär London/NY. Vilket val bör jag välja?
Citera
2015-04-06, 18:03
Medlem
krillebois avatar
Citat:
Angående att knyta kontakter menade jag att det blir ju svårare att knyta kontakter som man faktiskt kan ha nytta av om man vill göra karriär i Stockholm/London. Antar att det inte "går" att göra karriär i USA när man kommer från Sverige? Varför skulle du få jobba på en IB firma i exempelvis NY istället för London exempelvis?

Angående att du rekommenderade HHS. Jag vill göra karriär i London/NY men blir väl mer london eftersom det inte "går" att komma till NY de första 10 åren? Sen sa du något om Brown. Varför just Brown? Vart fick du Brown ifrån? (Undrar även här om en medelklassare kan ha råd med universitet i USA som är bättre än HHS)?

Jag har ca 18.8 i betyg utan merit samt idrottsmerit, vill göra karriär London/NY. Vilket val bör jag välja?

Fetstil: Ja, rankar du Ivies landar Brown runt plats 8 vanligtvis. För vissa kanske tuition feen inte är "värt det" i det fallet. Personligen skulle jag aldrig tveka i den ligan dock.
Senast redigerad av krilleboi 2015-04-06 kl. 18:06.
Citera
2015-04-06, 18:06
Medlem
Citat:
Om du ska röra på dig geografiskt sett minskar givetvis chansen att dina kontakter kan hjälpa dig. Din Ivy League-polare kan nog hjälpa dig landa ett jobb i NYC, det blir svårare att få hjälp med att landa ett jobb i London. Vice versa för din Oxbridge-polare.

Att ta sig till NYC är ett svårt steg, särskilt som nybakad. Dock inte omöjligt, framförallt inte efter ett par år. Finns säkert möjlighet att göra en intern transfer mellan de olika kontoren.

Citat:
Rekommenderar HHS för karriär i Sverige. Rekommenderar Oxbridge för karriär i UK. Rekommenderar Harvard m.fl. för karriär i USA. Poängen är att de har olika svagheter och styrkor, det går inte att säga att Ivy League > allt annat. HHS har ett väl etablerat track record av att slussa folk till London. Oxbridge har ett ännu bättre track record i det avseendet i och med att det är beläget i UK.

Tog Brown som ett exempel eftersom det, trots sin Ivy League-status, är relativt okänt jämfört med t.ex. Harvard. Gäller säkert även för Dartmouth, Cornell osv. Svenska firmor känner till HHS bättre. Lägg därtill att man inte alls får ett lika starkt svenskt kontaktnät där så börjar man förstå att "bästa universitet" som metric beror på omständigheterna.

Om du har råd? Inte vet jag. Läs på om terminsavgifter och räkna på det. Brukar ligga på ca 40 000 USD om året, för universitet som är både bättre och sämre rankade än HHS.
Citera
2015-04-06, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krilleboi
Fetstil: Ja, rankar du Ivies landar Brown runt plats 8 vanligtvis. För vissa kanske tuition feen inte är "värt det" i det fallet. Personligen skulle jag aldrig tveka i den ligan dock.
Det är en upplevelse att plugga i USA och framförallt på en Ivy League-skola. Det är värt en hel del. Om målet uteslutande är karriär (utanför USA) finns det dock klokare val att göra, vill jag påstå.
Citera
2015-04-06, 18:11
Medlem
dutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teambuilder
Om du ska röra på dig geografiskt sett minskar givetvis chansen att dina kontakter kan hjälpa dig. Din Ivy League-polare kan nog hjälpa dig landa ett jobb i NYC, det blir svårare att få hjälp med att landa ett jobb i London. Vice versa för din Oxbridge-polare.

Att ta sig till NYC är ett svårt steg, särskilt som nybakad. Dock inte omöjligt, framförallt inte efter ett par år. Finns säkert möjlighet att göra en intern transfer mellan de olika kontoren.

Rekommenderar HHS för karriär i Sverige. Rekommenderar Oxbridge för karriär i UK. Rekommenderar Harvard m.fl. för karriär i USA. Poängen är att de har olika svagheter och styrkor, det går inte att säga att Ivy League > allt annat. HHS har ett väl etablerat track record av att slussa folk till London. Oxbridge har ett ännu bättre track record i det avseendet i och med att det är beläget i UK.

Tog Brown som ett exempel eftersom det, trots sin Ivy League-status, är relativt okänt jämfört med t.ex. Harvard. Gäller säkert även för Dartmouth, Cornell osv. Svenska firmor känner till HHS bättre. Lägg därtill att man inte alls får ett lika starkt svenskt kontaktnät där så börjar man förstå att "bästa universitet" som metric beror på omständigheterna.

Om du har råd? Inte vet jag. Läs på om terminsavgifter och räkna på det. Brukar ligga på ca 40 000 USD om året, för universitet som är både bättre och sämre rankade än HHS.

Kan man låna ihop dessa summor? Dvs. är det möjligt att gå på dessa universitet utan täta föräldrar eller 7 siffrigt sparkapital?
Citera
2015-04-06, 22:05
Medlem
Bocconi vs Lund undergrad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här