Citat:
Ursprungligen postat av
duty
Angående att knyta kontakter menade jag att det blir ju svårare att knyta kontakter som man faktiskt kan ha nytta av om man vill göra karriär i Stockholm/London. Antar att det inte "går" att göra karriär i USA när man kommer från Sverige? Varför skulle du få jobba på en IB firma i exempelvis NY istället för London exempelvis?
Om du ska röra på dig geografiskt sett minskar givetvis chansen att dina kontakter kan hjälpa dig. Din Ivy League-polare kan nog hjälpa dig landa ett jobb i NYC, det blir svårare att få hjälp med att landa ett jobb i London. Vice versa för din Oxbridge-polare.
Att ta sig till NYC är ett svårt steg, särskilt som nybakad. Dock inte omöjligt, framförallt inte efter ett par år. Finns säkert möjlighet att göra en intern transfer mellan de olika kontoren.
Citat:
Ursprungligen postat av
duty
Angående att du rekommenderade HHS. Jag vill göra karriär i London/NY men blir väl mer london eftersom det inte "går" att komma till NY de första 10 åren? Sen sa du något om Brown. Varför just Brown? Vart fick du Brown ifrån? (Undrar även här om en medelklassare kan ha råd med universitet i USA som är bättre än HHS)?
Rekommenderar HHS för karriär i Sverige. Rekommenderar Oxbridge för karriär i UK. Rekommenderar Harvard m.fl. för karriär i USA. Poängen är att de har olika svagheter och styrkor, det går inte att säga att Ivy League > allt annat. HHS har ett väl etablerat track record av att slussa folk till London. Oxbridge har ett ännu bättre track record i det avseendet i och med att det är beläget i UK.
Tog Brown som ett exempel eftersom det, trots sin Ivy League-status, är relativt okänt jämfört med t.ex. Harvard. Gäller säkert även för Dartmouth, Cornell osv. Svenska firmor känner till HHS bättre. Lägg därtill att man inte alls får ett lika starkt svenskt kontaktnät där så börjar man förstå att "bästa universitet" som metric beror på omständigheterna.
Om du har råd? Inte vet jag. Läs på om terminsavgifter och räkna på det. Brukar ligga på ca 40 000 USD om året, för universitet som är både bättre och sämre rankade än HHS.