2015-04-06, 22:53
Medlem
GROTTULFs avatar
Någon med erfarenhet från HEC Paris?
Citera
2015-04-07, 08:00
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duty
Kan man låna ihop dessa summor? Dvs. är det möjligt att gå på dessa universitet utan täta föräldrar eller 7 siffrigt sparkapital?

Man kan få stipendier från själva skolan som täcker en del , min amerikanska kollega påstår att det är långt från alla som behöver betala hela avgiften. Det går även att få lån från CSN (eller en bank) för att täcka en del.

Sen måste du även kolla på visumbiten. Inte säker på att du får jobba på ett studentvisum sen eller om man automatiskt får ett work permit efter examen. Ska du ha ett H1B så är det ruskigt svårt för entry-level + måste ha tur i lottningen.
Citera
2015-04-07, 12:02
Medlem
dutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Man kan få stipendier från själva skolan som täcker en del , min amerikanska kollega påstår att det är långt från alla som behöver betala hela avgiften. Det går även att få lån från CSN (eller en bank) för att täcka en del.

Sen måste du även kolla på visumbiten. Inte säker på att du får jobba på ett studentvisum sen eller om man automatiskt får ett work permit efter examen. Ska du ha ett H1B så är det ruskigt svårt för entry-level + måste ha tur i lottningen.

Om man vill göra karriär i London, då måste det väl ändå vara bättre att plugga i UK än USA? Jag börjar tro att studier i USA inte alls är så gynnande för svenskar. Vi får ju ändå inte påbörja vår karriär där ändå? Jag menar alla summer internships, alla relevanta kontakter..?
Citera
2015-04-07, 12:04
Medlem
krillebois avatar
Citat:
Om man vill göra karriär i London, då måste det väl ändå vara bättre att plugga i UK än USA? Jag börjar tro att studier i USA inte alls är så gynnande för svenskar. Vi får ju ändå inte påbörja vår karriär där ändå? Jag menar alla summer internships, alla relevanta kontakter..?

Ja.
Citera
2015-04-07, 12:13
Medlem
dutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krilleboi
Ja.

Exempelvis..Brown eller UCL för IB karriär?
Citera
2015-04-07, 12:26
Medlem
krillebois avatar
Citat:
Exempelvis..Brown eller UCL för IB karriär?

För London, UCL. Har ej statistik för Brown, men i Linkedin's databas rankas UCL på plats 2 efter LSE för folk inom IB.
Senast redigerad av krilleboi 2015-04-07 kl. 12:29.
Citera
2015-04-07, 12:32
Medlem
dutys avatar
Citat:
För London, UCL. Har ej statistik för Brown, men i Linkedin's databas rankas UCL på plats 2 efter LSE för folk inom IB.

Så tuition fee för Brown skulle inte kunna motiveras med andra ord? Endast om jag skulle inneha ett amerikanskt medborgarskap? Vadan denna hets kring att vilja studier i USA då? Som jag ser det nu borde väl ingen vilja göra det?
Citera
2015-04-07, 12:35
Medlem
dutys avatar
Citat:

Aa fast förresten, det är ju en självklarhet då UCL är i London. Självklart de har högre %.
Citera
2015-04-07, 12:43
Medlem
krillebois avatar
Citat:
Aa fast förresten, det är ju en självklarhet då UCL är i London. Självklart de har högre %.

Absolut, men med tanke på den tidigare frågan angående UK v USA för jobb i London ville jag bara utesluta potentiella tveksamheter. För övrigt rankas Brown på plats 12 för den inhemska marknaden enligt: https://www.linkedin.com/edu/rankings/us/undergraduate-investment-banking.
Citera
2015-04-07, 13:13
Medlem
dutys avatar
Citat:
Absolut, men med tanke på den tidigare frågan angående UK v USA för jobb i London ville jag bara utesluta potentiella tveksamheter. För övrigt rankas Brown på plats 12 för den inhemska marknaden enligt: https://www.linkedin.com/edu/rankings/us/undergraduate-investment-banking.

Hmm..intressant. Låt oss säga såhär; Som svensk, UCL eller Georgetown för IB, alla faktorer inräknade såsom tuition. Vilken väljer du?
Citera
2015-04-07, 13:18
Medlem
dutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan

De flesta internationella studenter vad jag har läst mig till, får inte så mycket hjälp med tuition fee jämfört med inhemska. De verkar prioritera sina "egna". Med andra ord, är det sant att det är "omöjligt" för gemeneman att gå på bra skolor i USA? Utan att ha fått ett dunder stipendium eller nobel priz eller dylikt..?
Citera
2015-04-07, 14:00
Medlem
dutys avatar
Kom på en grej angående studier i USA.
Är det inte smartare att plugga i Sverige/EU för sin undergrad och istället spara till en tung MBA? Jag menar, om du lånar ihop 1 mille för undergrad i USA, då lär du ju inte ha råd med en schysst MBA några år senare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in