2015-04-02, 20:44
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Nagon som har tillgang till Tricorders arsredovisningar?

För räkenskapsåret 2013 var omsättningen mellan 700-999k sek. Inga jättesummor direkt, men fil.arn har väl knappast några större kostnader. Han verkar mest sitta i sin lgh och twittra om fascism. Eventuellt att han kan dra av långbågen i bokslutet som en skön kickback.

Ngn som vet hur många ex hans bok har sålt? Den verkar ju vara ngt av en bibel för hjärndöda kulturmarxister.
Citera
2015-04-03, 00:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Nej, verkligen inte. Jag står väldigt långt ifrån SD politiskt, men jag finner Arnstads retorik snarare destruktiv. Att likställa kritik mot invandringspolitik med fascism, rasism och nazism är farligt då folk inte kommer bli mindre kritiska för det. Som tidigare har sagts så finns snarare den motsatta risken att folk till slut identifierar sig med Henriks slagord snarare än tar avstånd från det.
När jag tänker efter har jag nog aldrig hört någon av mina vänner som sagt något positivt om Arnstad. Självklart är det många som inte har en susning om vem han är men jag har ganska många vänner som är intresserade av politik mer än att de pliktskyldigt röstar vart fjärde år och alla de jag har frågat under den senaste veckan har tyckt att han är en fullblodsidiot.
Citera
2015-04-03, 08:30
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Enligt Ratsit så är Tok-henke ägare av Tricorder media.

Här har vi en Antirasist/fascist och Pro muslim som fötts med en guldsked i munnen, tack vare sina föräldrars inkomst.
Bor en av de finare stadskvarteren i Stockholm och driver sitt eget företag, med andra ord en tvättäkta kapitalist. Denna person, är ändå viktig för arbetarrörelsen.
Så till den grad att (S)vetsar statsministern använder "SD-experten Tok-henke" som referens för SAP politik.

Sanningen är kanske inte så viktigt för arbetarrörelsen, bara alla har samma åsikter och rättar in sig i ledet (bakom ledarna).
Trots det så kommer Tok-henke att bli en belastning för både SAP och övriga arbetarrörelsen, allt eftersom sanningen om denna filur, blir mer känd.
Jag måste mot min vilja ge Pansar-Henke ett kors i taket för fyndigt val av firma.
Citat:
Ursprungligen postat av en.wikipedia.org/wiki/Tricorder
Three primary variants of the tricorder appear in Star Trek, issued by the fictional organization Starfleet. The standard tricorder is a general-purpose device used primarily to scout unfamiliar areas, make detailed examination of living things, and record and review technical data. The medical tricorder is used by doctors to help diagnose diseases and collect bodily information about a patient; the key difference between this and a standard tricorder is a detachable hand-held high-resolution scanner stored in a compartment of the tricorder when not in use. The engineering tricorder is fine-tuned for starship engineering purposes. There are also many other lesser-used varieties of special-use tricorders. The word "tricorder" is an abbreviation of the device's full name, the "TRI-function reCORDER", referring to the device's primary functions; Sensing, Computing and Recording[1]
Vi vet alla vad en Arnie-tricorder gör!
Citera
2015-04-05, 09:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Vi vet alla vad en Arnie-tricorder gör!
Jepp, det måste röra sig om den antirasistiska motsvarigheten till rasbiologernas Krumpassare.
Citera
2015-04-05, 16:13
Medlem
William Hainess avatar
Helt random, men jag råkade trilla över denna kommentar från Jan Sjunnesson, f.d redaktör på SDs Samtiden på den socialdemokratiska bloggen Ledarsidorna:

Citat:
Jan Sjunnesson · Toppkommentator · 367 följare
Under en kurs om SD och medier för journalister våren 2014 reste sig Henrik Arnstad upp på frågan om det inte var fel att ropa "Vargen kommer" ang SD - han stod upp och ropade "varg, varg!" Bisarrt men sant. Att sedan SJF anordnar en särskild kurs för att hantera ett riksdagsparti är lite underligt därtill.
Svar · · 11 · för 4 timmar sedan

http://ledarsidorna.se/2015/04/alarm-rasist/

Alltså, ligger någon sanning i påståendet? Jag trodde parodikontot skämtade när den skrev "VARG VARG"
Citera
2015-04-05, 16:33
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Alltså, ligger någon sanning i påståendet? Jag trodde parodikontot skämtade när den skrev "VARG VARG"
Nej, det är direkt citat. Så stollig är faktiskt stollen.
Citat:
...
De farligaste av dessa rörelser är inte de som är mest radikala – det är de som når makten. Strømmen vill inte att vi onödigtvis ska ropa ”vargen kommer”.

Henrik Arnstad
Författare till ”Älskade fascism. De svartbruna rörelsernas ideologi och historia”

Mitt svar blir: VARG! VARG!
http://unvis.it/www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/hog-tid-att-enas-mot-rasisterna/
Citera
2015-04-05, 16:44
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Nej, det är direkt citat. Så stollig är faktiskt stollen. http://unvis.it/www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/hog-tid-att-enas-mot-rasisterna/

Alltså, jag har läst den artikeln förr, men att han de facto ställt sig upp och ropat varg på en av sina föreläsningar, speciellt ett för Svenska Journalistförbundet, är så bisarrt att jag inte riktigt kan greppa det.

Varför reagerar inte fler?
Citera
2015-04-05, 18:06
Medlem
Citat:
Alltså, jag har läst den artikeln förr, men att han de facto ställt sig upp och ropat varg på en av sina föreläsningar, speciellt ett för Svenska Journalistförbundet, är så bisarrt att jag inte riktigt kan greppa det.

Varför reagerar inte fler?
Det låter visserligen bisarrt, men samtidigt också väldigt mycket Arnstad. Något liknande hände när Arnstad var med på ett möte som arrangerades av förbundet Humanisterna. På mötet förekom kritik mot islam/islamism, och som vi alla vet är detta rasism enligt Henke. I en debattartikel på Newsmill som tyvärr gått förlorad kallade han mötet "rasistfestival".

Andra som var med på mötet har berättat att Arnstad ställde sig upp och ropade ut namnen på olika koncentrationsläger. (Förmodligen har han knyckt idén från Bamse - Skalman gör samma sak vid något tillfälle.) Se detta inlägg av användaren TransitGloria:

Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Hahaha! Användaren Charlie Darwin var tydligen på samma möte.

Citat:
Han avbröt Hybinette samt flera i publiken flera gånger om och höll ett kort moraliskt tal där han började namedroppa namn på koncentrationsläger efter att en man i publiken förvisso hade absurda konspirationteorier om islam, konspirationsteorier som hade varit lätta att motbevisa om någon av oss hade fått göra det. Arnstadt försvann sedan därifrån.

Jag har inte hört det greppet sen -88! Att med eftertryck rabbla upp namn på koncentrationsläger är ett farligt och hemligt vapen som i rätta händer bränner upp Ondska med skuldlaser!
(FB) DN:s Henrik Arnstad ljög om examen

Hashflash skriver om Henkes artikel om Humanisternas "rasistfestival":

Artikeln försvann i samband med att Newsmill lades ner. Lite synd, för den var något av en arnstadsk klassiker.

Humanisterna försvarar sig mot Henkes anklagelser:

http://humanistbloggen.blogspot.se/2010/10/vad-som-hande-pa-humanisternas.html
Senast redigerad av Nebeltag 2015-04-05 kl. 18:17.
Citera
2015-04-05, 18:28
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag

Episk sågning av Arnie-Parnie:

Citat:
Arnstad har alltså format sin åsikt om mötet efter att ha varit där i 20 minuter av två timmar. Under dessa 20 minuter har han själv obstruerat diskussionen. Dessa 20 minuter ligger sedan till grund för en grav anklagelseakt på Newsmill. Arnstad har förut förut bedrivit historierevisionism med dålig källkritik vad gäller Finlands ageranden under andra världskriget och verkar vilja definiera om fascismen så halva Sverige skulle klassificeras som brunskjortor. Ni får dra era egna källkritiska slutsatser.

Det är totalt oförståeligt att man ger honom utrymme.

Herrejösses, Arnie-Parnie själv medverkar i kommentarfältet under pseudonymen "skyldig" (?!):

Citat:
Tack för detta inlägg och för kommentar från Gunnarsson.

För tydlighetens skull bevistade jag mötet i ungefär 90 minuter (en och en halv timme). Jag var heller inte ensam om att lämna mötet efter denna tid.

Det är också helt korrekt att jag inte uppträdde så känslokallt, som jag själv önskat. Det här var ett möte som kom att handla om ytterst stora och yviga känsloyttringar.

Även jag önskar att denna debatt ska handla om vad som hände och vad som sades. Jag ser ingen anledning att bemöta direkta personangrepp på mig, eftersom de faller utanför det vi pratar om.

Jag är själv ateist och har ingen som helst relation till Humanisterna som förening. Jag tror inte heller att Humanisterna är en rasistisk sammanslutning. Däremot tror jag att illasinnade element, med en annan och måhända rasistisk agenda, gärna ansluter sig till föreningar som Humanisterna. För att där under "religionskritisk" fana saluföra åsikter om islam som inte har med Humanisternas syfte att göra.

Jag fick ett trevligt och artigt mejl från Sturemark igårkväll, där han försäkrar mig om att saken ska utredas. Jag svarade med stor tacksamhet över detta besked.

Vänligen
Henrik Arnstad

ps. Angående den historievetenskapliga debatt som jag förde 2006 med professor Meinander så hänvisar jag till senaste numret av Historisk Tidskrift. Angående definitionen av fascism som jag själv brukar hänvisar jag till historikerna Robert O. Paxton, Roger Griffin, Kevin Passmore, Emilio Gentile och i viss mån Bosworth. Min egen definition av fascism är betydligt snävare än den som Gunnarsson uttryckte under mötet (han inkluderade exempelvis Franco i denna, medan jag pekar på konflikten mellan Franco och den spanska fascismen (falangismen).

Hänvisar sedan om sina "kanidatstudier" i Historia:
Citat:
Här finns mitt arbete om fascismen från kanidatstudierna i historia, om något är nyfiken på in positionering i definitionsdebatten:
http://files.me.com/arnstad/j5cmmg

/Henrik Arnstad
Senast redigerad av William Haines 2015-04-05 kl. 18:33.
Citera
2015-04-05, 19:35
Medlem
Även här brer Arnstad ut sig om den så kallade rasistfestivalen (en av flera kommentarer):

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
Ja, det var ingen enkel artikel att skriva. Faktum är att den har legat i min dator länge nu, utifrån den fruktansvärda upplevelse mötet var.

Jag arbetar ju utifrån historien med frågor kring nazism, fascism, antisemitism. Frågor om hur det var möjligt, det som hände under mellankrigstiden.

Mötet med Humanisterna var som att transporteras tillbaka till en annan tid. En svart tid. En tid jag trodde vi hade lämnat, inte som engagerade åt ett eller annat håll. Utan som samlad mänsklighet.

/Henrik Arnstad
http://humanistbloggen.blogspot.se/2010/10/humanisternas-mote-i-stockholm-urartade.html
Citera
2015-04-06, 06:56
Medlem
hellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Det låter visserligen bisarrt, men samtidigt också väldigt mycket Arnstad. Något liknande hände när Arnstad var med på ett möte som arrangerades av förbundet Humanisterna. På mötet förekom kritik mot islam/islamism, och som vi alla vet är detta rasism enligt Henke. I en debattartikel på Newsmill som tyvärr gått förlorad kallade han mötet "rasistfestival".

Andra som var med på mötet har berättat att Arnstad ställde sig upp och ropade ut namnen på olika koncentrationsläger. (Förmodligen har han knyckt idén från Bamse - Skalman gör samma sak vid något tillfälle.) Se detta inlägg av användaren TransitGloria:

Hashflash skriver om Henkes artikel om Humanisternas "rasistfestival":

Artikeln försvann i samband med att Newsmill lades ner. Lite synd, för den var något av en arnstadsk klassiker.

Kul länk som någon postade i kommentarsfältet på humanistbloggen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Crank_(person)#Common_characteristics_of_cranks

Punkt för punkt stämmer det in på Arnie
Senast redigerad av hello 2015-04-06 kl. 06:59.
Citera
2015-04-06, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hello
Kul länk som någon postade i kommentarsfältet på humanistbloggen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Crank_(person)#Common_characteristics_of_cranks

Punkt för punkt stämmer det in på Arnie

Fantastiskt.

Citat:
Cranks characteristically dismiss all evidence or arguments which contradict their own unconventional beliefs, making rational debate a futile task, and rendering them impervious to facts, evidence, and rational inference.

Henke i ett nötskal.

Citat:
A crank differs from a fanatic in that the subject of the fanatic's obsession is either not necessarily widely regarded as wrong or not necessarily a "fringe" belief.

Viktig poäng. Det är ju inte motståndet mot nazism, fascism och rasism i sig som är problemet utan att Arnstad menar sig kunna hitta detta precis överallt. Norge är en "rasistisk avgrund", i "förbrytarstaten" Danmark "regerar rasismen", Finland "deltog i Förintelsen" och är "skyldigt till skuld" o.s.v.

Citat:
Although a crank's beliefs are ridiculous to experts in the field, cranks are sometimes very successful in convincing non-experts of their views.

Sant. Få forskare håller med om Arnstads teorier. Han omhuldas framför allt av mediemänniskor, politiker och twitterati.

Citat:
Cranks overestimate their own knowledge and ability, and underestimate that of acknowledged experts.

Din analys av SD behöver inte verifieras vetenskapligt. Så länge du har en gnagande obehagskänsla i magen har du rätt. Stå det onda emot!

https://twitter.com/arnstad/status/544124098230882304

Citat:
Cranks insist that their alleged discoveries are urgently important.

Demokratierna har redan börjat falla i Europa. Kontinentens brunsvarta arv marscherar med tillförsikt mot ständigt nya segrar. Det mörknar mot natt.

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/kultur/article19551150.ab

Citat:
Cranks love to talk about their own beliefs, often in inappropriate social situations, but they tend to be bad listeners, being uninterested in anyone else's experience or opinions.

Många som debatterat med Arnstad intygar detta.

Citat:
Some cranks lack academic achievement, in which case they typically assert that academic training in the subject of their crank belief is not only unnecessary for discovering the truth, but actively harmful because they believe it poisons the minds by teaching falsehoods.

Others greatly exaggerate their personal achievements ...

Plutonchef, kandidatexamen ...

Citat:
In addition, many cranks:

... stress that they have been working out their ideas for many decades, and claim that this fact alone entails that their belief cannot be dismissed as resting upon some simple error,

Arnstad framhåller ofta hur länge han ägnat sig åt fascismen. Älskade fascism arbetade han på i fem år o.s.v. Winston Smith skriver bra om hur Henke stängt in sig i sitt elfenbenstorn (han använder tydligen själv den formuleringen).

Citat:
Henrik Arnstad har enligt egen utsaga på Publicistklubbens debattkväll "stängt in sig i sitt elfenbenstorn i flera år och bara läst". Vad akademiker har vetat i flera hundra år är att om person gör så, och aldrig utsätts för invändningar eller kritik och tvingas försvara sina teser, så uppstår lätt en serie självbekräftelser som gör att psyket kan snurra iväg hur långt som helst. Därav det akademiska systemet med opponenter m m.

Om man inte är galen när man sätter sig i elfenbenstornet kan man mycket väl bli det. Två exempel är Strindberg som i flera år isolerade sig och försökte göra guld, och Anders Behring Breivik.

Citat:
... claim that their ideas are being suppressed, typically by secret intelligence organizations, mainstream science, powerful business interests, or other groups which, they allege, are terrified by the possibility of their revolutionary insights becoming widely known,

Arnstad menar sig ju vara förföljd av "hatets nättroll som moderna SA-män eller svartskjortade squadristi":

Massa fascister som skriver skit om min kandidatexamen i historia ...

Jag utsätts dagligen för en massa förtal och hat via den svenska fascismens webbplatser och sociala medier. Det är en del av hur Sveriges bruna löss — avpixlade och andra — arbetar för att nedmontera den svenska demokratin, genom att försöka tysta demokratiska röster. Och det är för jävligt.

Citat:
appear to regard themselves as persons of unique historical importance.

Det är uppenbart att Arnstad vill bli ihågkommen som den som stod upp mot Ondskan. Problemet är bara att han slåss mot väderkvarnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in