2015-04-03, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Kan man handla index dygnet runt? Index marknaden är öppen dygnet runt förutom på helger?
Min uppfattning är att index, det svenska OMXS30, är öppet 9-17 varje vardag. Är ny så kan ha jättefel såklart
Citera
2015-04-03, 16:19
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svaveldioxid92
Min uppfattning är att index, det svenska OMXS30, är öppet 9-17 varje vardag. Är ny så kan ha jättefel såklart
Börsen är öppen 09:00 - 17:30.

Terminer verkar vara kontrakt om handel i framtiden och blir ju inte direkt underliggande tillgång fullt ut. Men där kan man kanske handla dygnet runt.
Citera
2015-04-04, 02:15
Medlem
Var kan man se vilka företag som ska börsnoteras?
Sökte på flashback och fick upp nyemissioner.se. Men detta var från 2010 så undrar om denna sidan fortfarande är aktiv och om det eventuellt finns andra sidor. Några hade länkat till VA, men länken funkade inte.

Så kortfattat, var finner jag företag som ska börsnoteras?
Tack på förhand!
Citera
2015-04-04, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gStar93
Var kan man se vilka företag som ska börsnoteras?
Sökte på flashback och fick upp nyemissioner.se. Men detta var från 2010 så undrar om denna sidan fortfarande är aktiv och om det eventuellt finns andra sidor. Några hade länkat till VA, men länken funkade inte.

Så kortfattat, var finner jag företag som ska börsnoteras?
Tack på förhand!
http://www.nyemissioner.se/

Verkar vara up to date av det lilla jag såg.
Citera
2015-04-04, 15:52
Medlem
Omx30 = index över de trettio mest omsatta aktierna.
Jag undrar hur de funkar, när aktier handlas så påverkas index? Är de bara de som påverkar index?
Citera
2015-04-04, 15:54
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Omx30 = index över de trettio mest omsatta aktierna.
Jag undrar hur de funkar, när aktier handlas så påverkas index? Är de bara de som påverkar index?
Det är bara de aktier som ingår i indexet som påverkar indexet, ja.

Finns ju fler index.
Citera
2015-04-04, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det är bara de aktier som ingår i indexet som påverkar indexet, ja.

Finns ju fler index.

Ok men man kan ju handla index dygnet runt, dvs index rör sig även när aktiemarknaden är stängd. Aktiemarknaden är ju bara öppen 9 till 17.00.

Hur förklarar du de?
Citera
2015-04-04, 23:56
Medlem
Citat:
Ok men man kan ju handla index dygnet runt, dvs index rör sig även när aktiemarknaden är stängd. Aktiemarknaden är ju bara öppen 9 till 17.00.

Hur förklarar du de?

Du får tänka på att länder i världen har olika tidszoner och att börser därför har olika öppettider. Den svenska börsen är öppen 9 - 17.30 på helgfria vardagar (undantag förekommer, som i torsdags) och rör sig inte på natten.
Citera
2015-04-05, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Du får tänka på att länder i världen har olika tidszoner och att börser därför har olika öppettider. Den svenska börsen är öppen 9 - 17.30 på helgfria vardagar (undantag förekommer, som i torsdags) och rör sig inte på natten.

Okej.

Men hur kommer det sig att usa börserna har öppet 15.30 till 22.00? För oss i sverige?
När usa börsen öppnet 15.30 svensk tid, betyder det att handel i usa öppnar motsvarande tid i USA?
Citera
2015-04-05, 02:51
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ok men man kan ju handla index dygnet runt, dvs index rör sig även när aktiemarknaden är stängd. Aktiemarknaden är ju bara öppen 9 till 17.00. Hur förklarar du de?
Citat:
Men hur kommer det sig att usa börserna har öppet 15.30 till 22.00? För oss i sverige? När usa börsen öppnet 15.30 svensk tid, betyder det att handel i usa öppnar motsvarande tid i USA?
Förstår inte frågorna.

Nasdaq öppnar 9:30 i NY och det blir mycket riktigt klockan 15:30 i Sverige.

Man handlar inte index direkt, utan instrument som kan ha ett index som bas för underliggande papper. Dessa instrument kan du skapa själv och sälja till dina polare från ditt garage, mitt i natten, om du vill.
Citera
2015-04-05, 13:02
Medlem
Många sidor visar bara t.ex "10 största innehav" för fonder. Finns det någonstans där man kan se totalt innehav för valfri fond?
Citera
2015-04-05, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Många sidor visar bara t.ex "10 största innehav" för fonder. Finns det någonstans där man kan se totalt innehav för valfri fond?

Kika på kommissionärens hemsida. Ibland är det rätt svårt att få reda på de exakta innehaven då de kan variera över tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in