2015-04-04, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JevlaTomteVerkstad
Elfsborg borta, svenska cupen i mars, inte heller helt ordinarie ihopspelat lag, så många växlar kan man inte dra av den matchen.

Tror Ellos får det tuffare på onsdag.

Vad är det som säger att Elfsborg spelade på toppnivå i den matchen? Vi gjorde en godkänt insats, varken mer eller mindre.
Citera
2015-04-04, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Tror du på det själv eller är det något du säger för att må bättre över att Bajen spelar på plast?
Du hugger på allt du.

Handlar inte om vad vi lirar eller inte lirar på för underlag idag. Kolla bara på utvecklingen internationellt. Nu vet jag inte vad det kostar idag att anlägga en hybridgräsplan likt bla det man kör med på San Siro men det tordes inom en inte alltför avlägsen framtid både vara billigare och bättre än naturgräs.
Citera
2015-04-04, 23:15
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Elfsborg borta, svenska cupen i mars, inte heller helt ordinarie ihopspelat lag, så många växlar kan man inte dra av den matchen.

Du tror inte samma visa gäller Hammarby? Ellos hade inte ett helt ihopspelat lag så därför kan man inte dra så många växlar över den matchen?
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Du hugger på allt du.

Handlar inte om vad vi lirar eller inte lirar på för underlag idag. Kolla bara på utvecklingen internationellt. Nu vet jag inte vad det kostar idag att anlägga en hybridgräsplan likt bla det man kör med på San Siro men det tordes inom en inte alltför avlägsen framtid både vara billigare och bättre än naturgräs.
Det är bättre förutsättningar utomlands för riktigt gräs, kan du nämna en bra anledning till varför lag i La Liga eller nån annan liga inte ska spela på gräs? För mig är det en självklarhet att fotboll ska spelas på gräs på samma sätt som att bollen ska va rund. Jag är innerligt sugen på svar, vad skulle motivera Europas toppligor att vilja byta underlag bara så där?

Sen har jag förståelse för att vissa klubbar spelar på konstgräs i brist på bättre alternativ ( Ex Sundsvall & Gefle) men bara för två år sedan spela samtliga Stockholmslag på gräs och nu är det bara 1. Skrämmande utveckling och det skriver jag inte för att mitt eget lag spelar på naturgräs, för mig är det lika mycket en självklarhet som att bollen är rund. Och jag upprepar inte det här för att va dryg men det är så jag känner.
Senast redigerad av ZlatanMania 2015-04-04 kl. 23:21.
Citera
2015-04-04, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Du tror inte samma visa gäller Hammarby? Ellos hade inte ett helt ihopspelat lag så därför kan man inte dra så många växlar över den matchen?

Det är bättre förutsättningar utomlands för riktigt gräs, kan du nämna en bra anledning till varför lag i La Liga eller nån annan liga inte ska spela på gräs? För mig är det en självklarhet att fotboll ska spelas på gräs på samma sätt som att bollen ska va rund. Jag är innerligt sugen på svar, vad skulle motivera Europas toppligor att vilja byta underlag bara så där?

Sen har jag förståelse för att vissa klubbar spelar på konstgräs i brist på bättre alternativ ( Ex Sundsvall & Gefle) men bara för två år sedan spela samtliga Stockholmslag på gräs och nu är det bara 1. Skrämmande utveckling och det skriver jag inte för att mitt eget lag spelar på naturgräs, för mig är det lika mycket en självklarhet som att bollen är rund. Och jag upprepar inte det här för att va dryg men det är så jag känner.
Vad som skulle motivera toppligorna att byta underlag? Högre kvalitet till lägre pris. Vilket givetvis kommer ta längre tid för länder såsom Spanien där det är grymma förutsättningar för att ha riktigt bra gräsplaner. Att hävda att samtliga lag på elitnivå kommer lira på det i framtiden var kanske att ta i men det kommer antagligen bli mer regel än undantag, framförallt i länder där det är kostsamt att bibehålla en matta av yppersta klass.

Själv tycker jag också att fotboll ska spelas på gräs. Det enda positiva med besöket på Friends var just gräset, det blir en helt annan känsla som man har saknat på vår nya arena. Därför välkomnar jag utvecklingen kring hybridgräs, förhoppningsvis ger det en någorlunda liknande känsla som samtidigt är ett realistiskt alternativ till plastgräset.
Citera
2015-04-04, 23:40
Medlem
needAlifes avatar
Citat:

Jag är Bajare och jag håller med dig fullständigt. Ambitionen ska alltid vara att spela så mycket som möjligt på gräs men tyvärr är det inte längre så verkligheten ser ut. I vårt fall har vi en evenemangsarena där ägarna kommit fram till att plast utifrån (vad jag antar) ett kostnadsperspektiv är det mest gynnsamma. Ekonomin är självklart det tyngsta argumentet för konstgräs och det ser vi om vi tittar på utvecklingen i landet när det gäller planer och arenor. Det enda sättet att bryts trenden torde vara att SvFF lägger in naturgräs som en del av arenakraven för Allsvenskan (dock kanske med förbehåll för norrländska lag).

Jag vill dock tillägga att jag inte är en konstgräsmotståndare per se. Inom ungdomsfotbollen är det fantastiskt bra då möjligheten finns att spela på bra underlag under i princip hela året. När jag som boende i Stockholmsområdet växte upp och lirade var det grusplaner som gällde i 95% av matcherna och det var ju i längden inte direkt motivationshöjande om man säger så.

Som Bajare kan det dock i nuläget vara en fördel med konstgräs då dess egenskaper passar vår spelidé. Dessutom har ju Årstas plan lagts om till konstgräs nu också så nu tränar vi på samma underlag som vi spelar matcher även om spelarna tydligen tycker att det är skillnad mellan underlagen.
Citera
2015-04-04, 23:41
Medlem
eternussermos avatar
Citat:

Jag hoppas att vi har lärt oss något, men att som ett fåtal, alltid icke-bajare, hajpa upp nykomlingen Hammarby till en pretendent till guldet känns bara som ett sätt att få oss att sväva iväg helt i onödan.

Efter sex års lidande tar vi inget för givet och personligen är jag nöjd om vi klarar oss kvar samtidigt som vi ser en utveckling i spelet och hos spelarna.
Citera
2015-04-04, 23:55
Medlem
Citat:
....

Jag kan tänka mig att det beror på att de flesta matchmattor ägs av kommunen. De är (och bör kanske vara) mer intresserade av bredd (högt nyttjande) än elit (lägre nyttjande). Undantagen är väl Leksand och Skellefteå som via sina bolag driver elitidrott.
För övrigt håller jag med om att elitfotboll måste spelas på gräs.
En kvällsynpunkt som en annan skribent tog upp tidigare, var att konstgräsplaner bör vara blåa och inte gröna - för att inte anmälas för falsk marknadsföring.
Citera
2015-04-04, 23:59
Medlem
AIKforever94s avatar
Imorgon(måndag) smäller det. Äntligen dags för allsvenskan igen,hoppas bara att AIK får än bättre start på säsongen detta år. Vi har startat dåliga alla år sen Alm vart tränare utan 2011.

EDIT: Imorgon smäller det
Citera
2015-04-05, 00:00
Medlem
anteri17s avatar
Bajen ska fortfarande vara nöjda med att klara sig från nedflyttning? ..

Att totalt stänga ner Häcken från chanser i andra halvlek är extremt vasst. Hammarby är rakt igenom bra. Offensivt skulle jag säga att man har fler viktiga komponenter än både AIK och IFE. Mer om det någon annan gång. Men kort så har Nanne väldigt mycket att laborera med. Man har en toppklass vad det gäller mixen av offensiva spelare. Hallenius power, Söderqvists fart. Kennedys och Besaras klokhet och fötter. En individuell skicklighet i de norska yttrarna. Rennie på en kant är tämligen unik med sin power. På centralt fält har man Israelssons offensiva löp, Perssons städande och Besaras spelfördelande. Samma tydlighet i vad spelare ska bidra med finns inte hos många andras lag. Och med Nanne att utnyttja dessa egenskaper... Hammarby har en extrem stor uppsida. Större än vad ni slentrianmässigt hävdar är liten.
Citera
2015-04-05, 00:06
Medlem
eternussermos avatar
Häcken är enligt egna supportrar ett lag som viker ner sig lätt så att de var könlösa andra halvlek är knappast ett säkert tecken på att vår defensiv är grym...

Och om Anteri ska höja oss till skyarna på samma sätt som Sirius höjdes till skyarna förra året är känslan inte sådär kanonbra.
Senast redigerad av eternussermo 2015-04-05 kl. 00:09.
Citera
2015-04-05, 00:11
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Häcken är enligt egna supportrar ett lag som viker ner sig lätt så att de var könlösa andra halvlek är knappast ett säkert tecken på att vår defensiv är grym...

Och om Anteri ska höja oss till skyarna på samma sätt som Sirius höjdes till skyarna förra året är känslan inte sådär kanonbra.

Jag sa att Sirius gör det dåligt om man misaar topp fem. Man blev sexa trots en katastrofsäsong. Samma mål bör Hammarby ha. Om man nu inte är feg.
Citera
2015-04-05, 00:17
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jag sa att Sirius gör det dåligt om man misaar topp fem. Man blev sexa trots en katastrofsäsong. Samma mål bör Hammarby ha. Om man nu inte är feg.
Jag vet bara hur jag kände efter matchen mot Elfsborg, vi gjorde ingen dålig match men var ändå numret för små, och då finns det flera lag som har minst lika bra trupper.

Vi har väl den tionde dyraste truppen och det brukar korrelera rätt bra med tabellplacering och som nykomling får man se första året som ett läroår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in