2015-04-04, 09:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Varenda gång jag hyrt en stuga så har jag fått ett kontrakt med summa och tid så vad tror du är skillnaden nu.

Det är som det skall vara. Poängen var att du inte regelmässigt kollas av polisen om du har rätt att bo i stugan ifråga. Ändrar man på den praxisen skapar man ett kontrollsamhälle av sanslösa mått - i synnerhet när det sprider sig till alla andra områden.

Känslomässigt kan alla tänka att "det vore bra om polisen gjort något i just detta fall", men praktiskt fungerar det inte riktigt så.
Citera
2015-04-04, 09:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Löjlig jämförelse. Stughyrare har skrivna avtal i en majoritet av fallen.

Tankevurpan blir kanske tydligare om man illustrerar:

Takpapp hyr en stuga i skogarna för en veckas semester. Alla papper är klara, inga prbolem. Direkt Takpapp tar stugan i besittning kommer en polispatrull från Knäckebröhult för att kolla så allt är i ordning. När Takpapp frågar varför kontrollen sker förklarar patrullen att det är rutin att övervaka alla sommarhus i polisdistriktet. När Takpapps bekanta från stranden kommer dit för att grilla gör polisen en koll till, så att alla har rätt att vara där...

Vi har inte ett sådant samhälle, och skall inte ha, heller (min åsikt).

Problemet är i detta fall inte att papper saknas, utan att en anmälan från anmälansbehörig saknas. Vi vill inte ha ett samhälle där grannar kan ange litet som de vill (polisen har dessutom varit på platsen) och inte heller att samhälle där polisen tar initiativ på det privata området. (Vi vill heller inte ha ett samhälle där sådant här kan hända utan att ägaren är med på saken, men det är inte alltid så lätt att avgöra vad som är mer rätt eller mer fel.)
Citera
2015-04-04, 10:37
Medlem
duqus avatar
Det har börjat hända grejor i direkt närhet till detta hus.
Någon försökte sno ett ställverk med kranbil (!).
Den lokala kiosken utsattes för ett rånförsök med pistolliknade föremål.
En svinstall brann ner helt (svinen klarade sig).
Någon snodde 2 kubik diesel från en bonde.
Allt finns i HD-blaskan.
Är detta "normalt" för detta lilla område, finns det någon fb:are som bor där som kan ge mer inblick ?
Citera
2015-04-04, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Allt finns i HD-blaskan.
Är detta "normalt" för detta lilla område, finns det någon fb:are som bor där som kan ge mer inblick ?

Vad är HD-blaskan? Förresten, har inte romerna bott i detta hus sedan oktober? Det sades iaf i radioprogrammet (länk finns i ett tidigare inlägg). Jag fick också intrycket att de inte bodde kvar.
Citera
2015-04-04, 10:50
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Vad är HD-blaskan? Förresten, har inte romerna bott i detta hus sedan oktober? Det sades iaf i radioprogrammet (länk finns i ett tidigare inlägg). Jag fick också intrycket att de inte bodde kvar.
Glöm radioprogrammet- det är fel hus, fel stad-se tidigare inlägg.
http://www.hd.se/lokalt/svalov/2015/03/18/tjuvar-anvande-kranbil/
Ställverket var den 18 mars t.ex
Citera
2015-04-04, 10:53
Medlem
Citat:
Glöm radioprogrammet- det är fel hus, fel stad-se tidigare inlägg.
http://www.hd.se/lokalt/svalov/2015/03/18/tjuvar-anvande-kranbil/
Ställverket var den 18 mars t.ex
Okej, jag ser det nu, radioprogrammet handlade om ett hus i närheten Katrineholm.
Citera
2015-04-04, 10:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ja, jag tycker nog att det blir skillnad ändå. Låt oss säga att det står en skrotfärdig bil på en parkeringsplats. Den står där i flera år utan att någon hanterar den. Om då någon luffare tar sig in i den och sover där några nätter...jämför det med om sagda luffare hade tagit sig in i en fabriksny bil. Det blir skillnad.

Jag har för mig att jag skrev i mitt inlägg att jag ändå tycker att saken ska åtgärdas eftersom man inte ska bo olovligen i någon annans hus. Jag hoppas att du inte missade det.
Nej jag missade inte det, men om du anser att saken ändå skall åtgärdas så förstår jag inte vad den faktiska skillnaden består i. Naturligtivs finns det skäl att anta att ägaren blir mer eller mindre upprörd beroende på objektets "fräschhet". Det behöver inte vara så men det är möjligt. Men detta är, enligt min mening, en annan fråga än den som här diskuteras: huruvida någon har rätt att bruka min egendom eller inte beroende på om jag har givit min tillåtelse eller inte.

Citat:
Ditt exempel med ditt sommarhus som du mest är i på sommaren; där syns det ju på huset att det är bebott delar av året. Det håller inte på att rasa ihop antar jag.
Det är möjligen ett dåligt exempel och vi kan bortse från det eftersom poängen inte gick fram. Poängen var det orimliga i ståndpunkten att utseendet på ett objekt avgör vem som har rätt att bruka det och att detta skick (eller något annat gällande objektets utseende eller hur min frekvent min närvaro är) trumfar ägarens tillstånd. Du verkar hålla fast vid att det är skicket som avgör det (även om du tidigare också talade om närvarofrekvensen) och i det håller jag inte med. Nu är min ståndpunkt en moralisk ståndpunkt snarare än en juridisk men jag kan inte tänka mig att juridiken skiljer sig från den moraliska uppfattningen i det här fallet.

Fast detta tar diskussionen bort från det aktuella fallet så jag slutar nu.
Citera
2015-04-04, 11:41
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Nej jag missade inte det, men om du anser att saken ändå skall åtgärdas så förstår jag inte vad den faktiska skillnaden består i. Naturligtivs finns det skäl att anta att ägaren blir mer eller mindre upprörd beroende på objektets "fräschhet". Det behöver inte vara så men det är möjligt. Men detta är, enligt min mening, en annan fråga än den som här diskuteras: huruvida någon har rätt att bruka min egendom eller inte beroende på om jag har givit min tillåtelse eller inte.

Det är möjligen ett dåligt exempel och vi kan bortse från det eftersom poängen inte gick fram. Poängen var det orimliga i ståndpunkten att utseendet på ett objekt avgör vem som har rätt att bruka det och att detta skick (eller något annat gällande objektets utseende eller hur min frekvent min närvaro är) trumfar ägarens tillstånd. Du verkar hålla fast vid att det är skicket som avgör det (även om du tidigare också talade om närvarofrekvensen) och i det håller jag inte med. Nu är min ståndpunkt en moralisk ståndpunkt snarare än en juridisk men jag kan inte tänka mig att juridiken skiljer sig från den moraliska uppfattningen i det här fallet.

Fast detta tar diskussionen bort från det aktuella fallet så jag slutar nu.
Juridiskt sett ska det förstås inte vara någon skillnad, men graden av upprördhet kan ju däremot variera. Ser du en rostig cykel i ett dike kanske du inte höjer på ögonbrynen, men om det ser ut att vara en sprillans ny cykel, en sådan där dyr manick, då kanske du till och med stannar och tar med den till polisstationen.
Citera
2015-04-04, 11:44
Avstängd
scips avatar
Det spelar väll ingen roll om det finns ett eller flera hus på en fastighet som är friköpt vilket det är i detta fallet. Även om det skulle vara en rå tomt utan hus som är friköpt med en lagfart utställd på en fysisk persom. Likt förbannat så är det olagligt att vistas där utan ägarens tillåtelse och att ställa upp husvangnar på tomten. Inte ens allemansrätten gäller på tomtmark.
Citera
2015-04-04, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är som det skall vara. Poängen var att du inte regelmässigt kollas av polisen om du har rätt att bo i stugan ifråga. Ändrar man på den praxisen skapar man ett kontrollsamhälle av sanslösa mått - i synnerhet när det sprider sig till alla andra områden.

Känslomässigt kan alla tänka att "det vore bra om polisen gjort något i just detta fall", men praktiskt fungerar det inte riktigt så.

Nej, man skapar inte ett kontrollsamhälle. Det finns flertalet anledningar till att misstänka brott och därför ska det undersökas. Det är ingen praxis att man skiter i att undersöka uppenbara brott, så vilken praxis du hänvisar till är alldeles oklart och förmodligen har du bara dragit till med ordet i brist på något annat vettigt sätt att stödja din ståndpunkt. Det finns inte heller någon känslomässig koppling här, varför du nu ens tar upp det, eftersom ingen argumenterat utifrån sina känslor tidigare vad jag sett.
Citera
2015-04-04, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du är ju korkad. Det är ju ni som hävdar att "luften är fri" när ni argumenterar att vem som helst har rätt att i ägarens ställning begära att polis ska avhysa någon från privat egendom. Ni får ju TYCKA vad fan ni vill med det är inte något polisen kan agera utefter. Staten ska inte ådra sig skadeståndsskyldighet på grund neandertalares "tyckande". Demokrati har inte den innebörden att vem som helst sätter sig och röstar om vad som helst och man därigenom tror man har ett giltigt beslut. Om så hela jävla byn och Stockholms stad röstar så är det fortfarande inte deras jävla fastighet..inte ens om "grabben Löfven" tillgodoser byggettans önskemål om kollektivröstning där ditt fackombud ska rösta för dig.

Det är inte vad vi argumenterat, så därmed faller ditt motargument. Ditt strawman och svammel faller platt.
Citera
2015-04-04, 12:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Allt finns i HD-blaskan.

Skulle inte förvåna mig om en del av hedersknyfflarna gått runt bland lokala buset och försökt uppmuntra buset att ställa till med sattyg för de som buset antar inte gjort något allvarligare. Buset tar "betalt" men är lata relaterat till uppdraget. Ceavat emptor, man kan välja sina underleverantörer bättre och vara lite noggrannare med vad för tjänster man verkligen vill köpa.

Men stölder i ett område brukar dyka upp då och då ibland är det väl underliggande lokalt tjafs som jag knappast tror romerna är inblandade i. När det gäller mer systematiska stölder av mer värdefulla kapitalvaror som ofta lastas på bilar för vidare transport till bl.a. baltikum m.m. är det knappast heller tiggande romer som ibland tar enklare påhugg. Ofta är de kapitalvarustölderna gjorda i samband med att varorna just levererats, eller under leverans vilket tyder på insiderinformation från någon i kedjan från köp, finansiering eller fysiska distributionen d.v.s. från plats där inte romer speciellt ofta befinner sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in