2015-03-31, 00:00
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Lösningen blir väl att kommunen tar kontakt med husägaren och hyr
huset för 100,000 i ett kvartal. Alla nöjda.
Vad har kommunen för laga stöd för att spendera skattepengar på folk som vistas i Sverige som turister?
Citera
2015-03-31, 00:01
Medlem
nidbilds avatar
Det kallas inbrott !!!!!
Citera
2015-03-31, 00:04
Medlem
Putin borde bygga en armé av råmer! Ingen törs skjuta dem då! Sverige blir helt lamslaget på några veckor... Hej!Hej!

Så här gick det för fiiina svenska ungdomar som ockuperade ett hus pga bostadsbrist. Tårgas och insatstyrka direkt, inga silkesvantar där.

http://www.dn.se/arkiv/stockholm/ockupanter-vagrade-svara-elva-ungdomar-infor-ratta-for-att-ha

Lika inför lagen? Hej! Hej! Våra parlamentariker har glömt vad en demokrati är...
Senast redigerad av jorgen 2015-03-31 kl. 00:08.
Citera
2015-03-31, 00:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColinCherry
Olaga intrång? Betyder nu detta att inbrott är lagligt tills fastighetsägaren ringt och anmält inbrottet?

Att svenskar har så svårt att förstå svenska. Polisen uppger att de inte vet att romerna är där olovligen. Därför kan de inte "köra iväg dem".

Men vad menar du med "inbrott"....i tråden här verkar ddt vara en hel del som har en annan tolkning på "olovligen vistas" än den legala definitionen (som utgår från ägares brist på samtycke och inte grannars tro och åsikt).
Citera
2015-03-31, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Att svenskar har så svårt att förstå svenska. Polisen uppger att de inte vet att romerna är där olovligen. Därför kan de inte "köra iväg dem".

Men vad menar du med "inbrott"....i tråden här verkar ddt vara en hel del som har en annan tolkning på "olovligen vistas" än den legala definitionen (som utgår från ägares brist på samtycke och inte grannars tro och åsikt).

med inbrott menar jag att dom har brutit sig i någon annans stuga, detta är mycket enkelt att utreda, åka dit, fråga om ägarens namn och telefonummer för att bekräfta att han lånat ut stugan

detta gör polisen i vanliga fall av inbrott, ser jag att någon brutit sig in i min bortresta grannes hus mitt i natten och ringer polisen, kommer dom oavsett om vi kan få tag på grannen eller inte åka dit

där kan följande scenarion ske:
1. inbrottstjuven beter sig nervöst har en väska fylld med värdesaker ifrån huset polisen kan nu gripa mannen
2. mannen försöker fly, antingen kommer han undan eller så blir han gripen
3. mannen är kolugn och menar att han får lov att vistas i huset, polisen får tag i ägaren som nekar till detta mannen grips
4. mannen hävdar sin rätt att vara i huset men kan inte uppge namn eller husägarens where abouts polisen har nu skälig misstanke för att brott har begåtts och kan nu gripa mannen

men detta trodde jag du visset du är ju som sagt pundare?
Senast redigerad av ColinCherry 2015-03-31 kl. 00:22.
Citera
2015-03-31, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Vad har kommunen för laga stöd för att spendera skattepengar på folk som vistas i Sverige som turister?

Inget vad jag vet, om det är tillräcklig social olägenhet så kan de antagligen ingripa även om det är fråga om folk som bara tillfälligt vistas i kommunen, att små barn far illa eller liknande.
Citera
2015-03-31, 00:12
Medlem
http://www.hd.se/lokalt/landskrona/2015/03/30/tiggarnas-lager-revs/

"Hon säger vidare att EU-migranterna fått erbjudande om ekonomiskt stöd för hemresan.
– Men ingen har velat ha det. De vill inte tillbaka hem."

Inte särskilt konstigt när dom har det 700ggr bättre i Sverige och tiggeri fortfarande är lagligt så dom inte kan tvingas ut (även om dom återvänder rätt snart ändå).
Undrar när svenska folket ska sätta ner foten på allvar och se problemet romer och dess tiggeri orsakar.
Citera
2015-03-31, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen
Putin borde bygga en armé av råmer! Ingen törs skjuta dem då! Sverige blir helt lamslaget på några veckor... Hej!Hej!

Så här gick det för fiiina svenska ungdomar som ockuperade ett hus pga bostadsbrist. Tårgas och insatstyrka direkt, inga silkesvantar där.

http://www.dn.se/arkiv/stockholm/ockupanter-vagrade-svara-elva-ungdomar-infor-ratta-for-att-ha

Lika inför lagen? Hej! Hej! Våra parlamentariker har glömt vad en demokrati är...

Det är väl ingen demokratifråga? Det är väl fastighetsägaren som bestämmer vem han vill hyra ut till (med visd begränsning i form av ev. besittningsrätt till hyresrätter).
Citera
2015-03-31, 00:13
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter

Ingen aning, men de erbjuder ju att betala hemresor, så varför inte.
Man vill väl inte bli klassad som en rassekomun.
Och detta är skrivet av en icke rasist.
Citera
2015-03-31, 00:17
Medlem
FethryDucks avatar
Jag är så glad att jag bor i Amerika. Om detta hade hänt i mitt hus så hade jag lagligen kunna skjuta packet.
Citera
2015-03-31, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColinCherry
med inbrott menar jag att de har brutit sig i någon annans stuga, detta är mycket enkelt att utreda, åka dit, fråga om ägarens namn och telefonummer för att bekräfta att han lånat ut stugan

Att polisen behöver få kontakt med fastighetsägaren kan va i sådana fall att min granne åkt på semester, jag ser på natten någon i hans hem, ringer polisen varav de kontaktar ägaren för att fråga om han bett någon passa huset, mata katten osv.

I ett fall där hemlösa bosatt sig i en stuga vars ägare är bortrest är det ganska självklart vad som pågår och det är polisens skyldighet att stoppa, förebygga och utreda brott.

Men ägaren har ju vad det verkar gjort sig oanträffbar. Jag tycker iofs inte att det är polisens uppgift att jaga rätt på personer som bor utomlands. Även om det råkar vara romer i fastigheten så är det vanligt att hyra ut sitt hus om man själv sällan vistas.där (hus förfaller nämligen snabbt om det står tomt). Om det är så att romer visar sig vistas olovligt där och förstör så får kanske ägaren inte ut på försäkringen just för att skadan kunde ha begränsats om denne hade gått att nå.
Citera
2015-03-31, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaaph
Jag tycker det är rimligt att hemlösa ska få bo i ett tomt hus. Rätten till bostad går före rätten till egendom. Lagstödet för detta är dock svagt/obefintligt i Sverige till skillnad från tex i Storbritannien.

Tack och lov för det. Om man betalat dyra pengar för ett fritidshus eller till och med för två fullskaliga hus på olika orter ska väl inte det ena behöva ockuperas och eventuellt förstöra och tömmas på värdesaker bara för man inte är där. Det kan vara det dummaste jag hört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in