Citat:
Ursprungligen postat av
blomvattnare
Ja, jag tycker nog att det blir skillnad ändå. Låt oss säga att det står en skrotfärdig bil på en parkeringsplats. Den står där i flera år utan att någon hanterar den. Om då någon luffare tar sig in i den och sover där några nätter...jämför det med om sagda luffare hade tagit sig in i en fabriksny bil. Det blir skillnad.
Jag har för mig att jag skrev i mitt inlägg att jag ändå tycker att saken ska åtgärdas eftersom man inte ska bo olovligen i någon annans hus. Jag hoppas att du inte missade det.
Nej jag missade inte det, men om du anser att saken ändå skall åtgärdas så förstår jag inte vad den
faktiska skillnaden består i. Naturligtivs finns det skäl att anta att
ägaren blir mer eller mindre upprörd beroende på objektets "fräschhet". Det behöver inte vara så men det är möjligt. Men detta är, enligt min mening, en annan fråga än den som här diskuteras: huruvida någon har rätt att bruka min egendom eller inte beroende på om jag har givit min tillåtelse eller inte.
Citat:
Ditt exempel med ditt sommarhus som du mest är i på sommaren; där syns det ju på huset att det är bebott delar av året. Det håller inte på att rasa ihop antar jag.
Det är möjligen ett dåligt exempel och vi kan bortse från det eftersom poängen inte gick fram. Poängen var det orimliga i ståndpunkten att utseendet på ett objekt avgör vem som har rätt att bruka det och att detta skick (eller något annat gällande objektets utseende eller hur min frekvent min närvaro är) trumfar ägarens tillstånd. Du verkar hålla fast vid att det är skicket som avgör det (även om du tidigare också talade om närvarofrekvensen) och i det håller jag inte med. Nu är min ståndpunkt en moralisk ståndpunkt snarare än en juridisk men jag kan inte tänka mig att juridiken skiljer sig från den moraliska uppfattningen i det här fallet.
Fast detta tar diskussionen bort från det aktuella fallet så jag slutar nu.