2015-04-03, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Fast problemet är ju att det inte går att sätta sig in i justeringarna som gjorts iom att det gjorts i "löndom" utan förklaring hur och varför.
Är du helt säker på att det inte är så att du bara inte orkat leta reda på den information som finns?
Citera
2015-04-03, 20:34
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Är du helt säker på att det inte är så att du bara inte orkat leta reda på den information som finns?
Tycker du jag har fel får du gärna visa att justeringarna gjorts öppet och förklarat. Så vitt jag kan se är det bara ett nytt sätt att som M Mann, cooling the past...
Citera
2015-04-03, 20:51
Medlem
Citat:
Tycker du jag har fel får du gärna visa att justeringarna gjorts öppet och förklarat. Så vitt jag kan se är det bara ett nytt sätt att som M Mann, cooling the past...
Har du ens försökt titta på GISS hemsida?
http://data.giss.nasa.gov/gistemp/
Citera
2015-04-03, 22:02
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Har du ens försökt titta på GISS hemsida?
http://data.giss.nasa.gov/gistemp/
Var det detta du tänkte på?
Citat:
The current analysis uses satellite observed nightlights to identify measurement stations located in extreme darkness and adjust temperature trends of urban and peri-urban stations for non-climatic factors, verifying that urban effects on analyzed global change are small.
I övrigt ser jag inget om det vi pratar om, dvs att strunta i uppmätt värden och i stället avända "justerade" värden. Varför och hur beskrivs öht inte på din länk, bara att det görs.
Hur och varför är frågor som kvarstår... Cooling the past...
Citera
2015-04-03, 22:13
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Sådant är jag inte expert på, men jag är av princip misstänksam mot dessa personer med en stark politisk agenda som klagar utan att av vad det verkar heller satt sig in i hur justeringarna fungerar.
IPCC??
Citera
2015-04-03, 22:41
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
IPCC??
Citera
2015-04-04, 09:05
Medlem
Citat:
Var det detta du tänkte på?

Om du läste sidan och klickade på länkarna där kunde du t ex komma till
http://data.giss.nasa.gov/gistemp/sources_v3/
"Source code and documentation for GISTEMP software is available here. The programs are intended for installation and use on a computer with a Unix-like operating system."
Jag såg också någonstans om en grupp som på privat initiativ reproducerat GISS algoritmer och skrivit en egen kod som skall vara lättare att förstå sig på. Du kanske kan söka på den om du är intresserad på riktigt, vilket jag dock misstänker att du inte är.
Citera
2015-04-04, 12:03
Medlem
Citat:
Om du läste sidan och klickade på länkarna där kunde du t ex komma till
http://data.giss.nasa.gov/gistemp/sources_v3/
"Source code and documentation for GISTEMP software is available here. The programs are intended for installation and use on a computer with a Unix-like operating system."
Jag såg också någonstans om en grupp som på privat initiativ reproducerat GISS algoritmer och skrivit en egen kod som skall vara lättare att förstå sig på. Du kanske kan söka på den om du är intresserad på riktigt, vilket jag dock misstänker att du inte är.
Handlar länken om det vi pratar om? Är det inte program för att räkna ut temperaturer på punkter där temperaturdata saknas?
Finns det en lättbegriplig förklaring på varför temperaturerna från före 1950 sänkts och efter 1950 höjts och det i omgångar? Vad är vetenskapen bakom detta? Det är det man vill veta.
Det handlar om justeringar av temperaturdata långt bak i tiden. Vad föranleder detta?
Det borde finnas en lättbegriplig förklaring men eftersom frågan ställs på många håll och jag inte hittar information om svaret så antar jag att den inte finns.
Citera
2015-04-04, 12:33
Medlem
Jorden blir grönare.
En positiv effekt som man sett historiskt när klimatet blir varmare är att det också blir fuktigare och mindre torra områden.
Nu har vi också en ökad koldioxidhalt som hjälper växter i ett torrare klimat.
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/jorden-blir-gronare
Klimatförändringar mot ett varmare klimat är inte enbart negativt. Troligtvis överväger det positiva, sett till vår historia. Annars får man förklara varför den kallaste perioden i vår interglacialperiod var den mest optimala och eventuellt också varför ett ännu kallare klimat skulle vara bättre.
Citera
2015-04-04, 12:39
Medlem
Swan65s avatar
När man ser kosmologiskt på det hela så inser man ganska snabbt att vårt klimat är föga styrbart av människan. Däremot är vår direkta miljö något vi ska värna om givetvis. Jag länkar en grundläggande sida främst för dårar som tror att svensk milhöhets med ökat skattetryck ska leda nånstans.
http://www.ecology.com/2011/09/10/tilting-earth-shaping-seasons/
Citera
2015-04-04, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Det borde finnas en lättbegriplig förklaring men eftersom frågan ställs på många håll och jag inte hittar information om svaret så antar jag att den inte finns.
Det kan ju bero på att du letar på fel ställen. Låt mig gissa, du läser mest på en massa "skeptiska" bloggar som har allt intresse av att skapa eller vidarebefordra sådana här myter?

Det finns inte en förklaring utan en hel massa delförklaringar, men i grunden handlar det om att mätdata inte är perfekta och att metoder ändrats genom åren, något man måste justera för. Ta t ex en sådan sak som att man ändrat tiden vid vilken man läser av temperaturen. Nu kan man tro att det inte spelar någon roll när man har en min-max termometer som lagrar högsta och lägsta temperatur under ett dygn, men det är inte riktigt sant. Antag att man har en extra kall natt. Läser man av temperaturen på morgonen kommer denna enda natt att ge ett lågt minvärde både för dagen före och dagen efter. Läser man istället av temperaturen mitt på dagen kan en extra varm dag på samma sätt ge utslag två mätdagar i sträck.
Citera
2015-04-04, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
När man ser kosmologiskt på det hela så inser man ganska snabbt att vårt klimat är föga styrbart av människan.
Låter intressant. Kan du månne beskriva hur ett sådan kosmologiskt argument ser ut? Går det ut på att människan inte kan påverka CO2-halten eller på att CO2 inte kan påverka klimatet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in