Citat:
Ursprungligen postat av
Bjorn-Ola
Det borde finnas en lättbegriplig förklaring men eftersom frågan ställs på många håll och jag inte hittar information om svaret så antar jag att den inte finns.
Det kan ju bero på att du letar på fel ställen. Låt mig gissa, du läser mest på en massa "skeptiska" bloggar som har allt intresse av att skapa eller vidarebefordra sådana här myter?
Det finns inte en förklaring utan en hel massa delförklaringar, men i grunden handlar det om att mätdata inte är perfekta och att metoder ändrats genom åren, något man måste justera för. Ta t ex en sådan sak som att man ändrat tiden vid vilken man läser av temperaturen. Nu kan man tro att det inte spelar någon roll när man har en min-max termometer som lagrar högsta och lägsta temperatur under ett dygn, men det är inte riktigt sant. Antag att man har en extra kall natt. Läser man av temperaturen på morgonen kommer denna enda natt att ge ett lågt minvärde både för dagen före och dagen efter. Läser man istället av temperaturen mitt på dagen kan en extra varm dag på samma sätt ge utslag två mätdagar i sträck.