2014-12-08, 09:21
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Planetens Gränser
Ikväll sändes del 5 av 6 av programmet Planetens Gränser
på Kunskapskanalen. Programmet kan ses en tid på SvtPlay:
Planetens Gränser
Dagens avsnitt belyser bl.a. permafrostens betydelse och tar
upp de stora mängder CO2 och metan som är på väg att frigöras
till atmosfären när permafrosten tinar. CO2 och metan är båda
viktiga växthusgaser.

mvh/Bo
Jag såg avsnittet igår och det var ännu ett mycket bra program i den här serien.
Arktis värms upp snabbt, påskyndad av den minskade isen, som blottlägger havet, som i sin tur absorberar mer värme.

Man ser många tydliga konsekvenser i Alaska, permafrosten tinar framförallt där havet tränger in, kustlinjen har redan flyttats flera meter på en del håll. Permafrosten innehåller organiskt material som lagrats i 10 000 år och mer.
Detta innehåller förstås enorma mängder kol, som när det frigörs i form av koldioxid eller metan kommer att accelerera uppvärmningen mycket! Hur mycket och hur snabbt håller man på att studera.
Citera
2014-12-08, 09:32
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Det bästa sättet att få veta vad framtiden har i sitt sköte är att lära av vår historia. Om profeter förutspår saker i framtiden som strider mot det som hänt historiskt, så finns det all anledning att vara skeptisk.
Men det betyder inte att man skall bortse från dagens faktiska förhållanden. Tvärtom är de nuvarande omständigheterna det viktigaste att studera och förstå.
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Det är bra att klimatforskarvärlden arbetar vidare. Hitintills är utfallet skralt, vi vet inte mer om klimatkänsligheten idag än för 35 år sedan, men vi får inte ge upp och absolut inte lyssna på de som säger att vi redan vet tillräckligt, att det råder konsensus om sakernas tillstånd.
DU underkänner alltså 35 års klimatforskning?! Vem i h-e tror du att du är?

Jag anser tvärtom att klimatforskningen har tagit jättekliv. Klimatkänsligheten är en otroligt komplex fråga. Det visar programserien Planetens gränser väldigt tydligt. Det finns många faktorer som kan påverka uppvärmningen på avgörande sätt och därmed påverkar klimatkänsligheten. T ex hur regnskogen reagerar med tätare torrperioder, korallreven som inte klarar högre temperaturer och tinande permafrost i Arktis.

Så det kommer nog att dröja ett tag till innan man kan fastslå en matematisk formel för klimatkänsligheten. Men det är ju inte det viktiga för oss vanliga människor. Vi vet tillräckligt för att förstå att vi måste stoppa utsläppen. Klimatförändringarna är tydliga och extremväder kostar redan samhällen stora pengar, förutom att ekosystem dör medan du sitter här och gnäller om en fysikalisk formel. Snacka om att vara världsfrånvänd!
Senast redigerad av humanlife 2014-12-08 kl. 09:36.
Citera
2014-12-08, 13:21
Medlem
WailingJohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
[...]men om du ser dig omkring så ska du se att AGW har stöd i alla led.
Utom i verkligheten då förstås, där den globala temperaturen uppenbarligen ligger platt decennium efter decennium och inte alls reagerar på exponentiellt ökade CO2-utsläpp. Vilka är alla dessa led du pratar om? Hela idén om AGW bygger på en enda parameter = CO2 i ett extremt känsligt, kaotiskt och dynamiskt system bestående av tusentals andra parametrar. CO2 har inte empiriskt kunnat påvisas ha något avgörande samband för klimatet ö.h.t om man blickar bakåt (förutom termisk avgasning = motsatsen till agw). Med 500 ppm CO2 i atmosfären har jorden haft en medeltemperatur på 20 grader, och med 7000 ppm 22 grader. Naturlagarna är ju oföränderliga.

Men verkligheten är ju bara en liten meningslös detalj som ni indoktrinerade troende anser att man slipper ta hänsyn till.

Citat:
Jag tror du bör slå upp betydelsen av konsensus i en ordbok.
Nu har du väl ändå fått tomtar på loftet? Konsensus har noll med naturvetenskap att göra. Naturvetenskap är inte demokratisk kan jag häpnadsväckande avslöja för dig. Konsensus i sig har ingen validitet. Naturkunskap avgöras genom överensstämmelsen mellan teori/hypotes vs. observationer/verkligheten. Allt annat är irrelevant ur vetenskaplig synpunkt.

Det räcker med en enda motstridig observation för att omkullkasta en hel teori om den är utförd på rätt sätt, och det finns gott om motstridiga resultat inom klimatvetenskapen rörande avgörande parametrar.
Senast redigerad av WailingJohn 2014-12-08 kl. 14:03.
Citera
2014-12-08, 14:16
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WailingJohn
Utom i verkligheten då förstås, där den globala temperaturen uppenbarligen ligger platt decennium efter decennium och inte alls reagerar på exponentiellt ökade CO2-utsläpp. Vilka är alla dessa led du pratar om?
Till att börja med är inte temperaturen platt, och absolut inte decennium efter decennium. Lite hederlig och saklig klarar kanske även en förnekare som du att vara?
Citat:
CO2 har inte empiriskt kunnat påvisas ha något avgörande samband för klimatet ö.h.t om man blickar bakåt.
Se där, har du lite stöd för det revolutionerande påståendet? För du ser, jag kan länka dig massor av vetenskap som pekar på exakt det omvända.
Citat:
Med 500 ppm CO2 i atmosfären har jorden haft en medeltemperatur på 20 grader, och med 7000 ppm 22 grader. Naturlagarna är ju oföränderliga.
Har du på känn att du är något på spåren, eller tror du det finns en etablerad kunskap kring detta?

Citat:
Men verkligheten är ju bara en liten meningslös detalj som ni indoktrinerade troende anser att man slipper ta hänsyn till.
Säg mig, hur känns det att sitta där och spy ut dravel samtidigt som i det närmaste samtliga av tiotusentals forskare säger att dina fantasier inte har stöd i vetenskapen?

Citat:
Nu har du väl ändå fått tomtar på loftet? Konsensus har noll med naturvetenskap att göra.
Ja, självklart är det inte konsensusen i sig som avgör validiteten inom ett forskningsområde, men den en god indikator på den samlade kunskapsnivån. För att göra dig själv och oss andra en tjänst föreslår jag att du förblir en god förnekare, går emot konsensus vad avser gravitation då även denna förblivit oförklarad, och hoppar med huvudet före ut från turning torso.

Citat:
Naturvetenskap är inte demokratisk kan jag häpnadsväckande avslöja för dig. Konsensus i sig har ingen validitet. Naturkunskap avgöras genom överensstämmelsen mellan teori/hypotes vs. observationer/verkligheten. Allt annat är irrelevant ur vetenskaplig synpunkt.
Pragmatism är en dygd i vetenskap.

Citat:
Det räcker med en enda motstridig observation för att omkullkasta en hel teori om den är utförd på rätt sätt, och det finns gott om motstridiga resultat inom klimatvetenskapen rörande avgörande parametrar.
Ja, och än har vi inte till 100% kunnat "bevisa" exempelvis gravitationen, evolutionen, HIV/AIDS och röktobakens skadliga inverkan. Det idioter som du föreslår är att vi är förpliktigade att kasta ut babyn med badvattnet. Alla normalt rationella och tänkande människor ser idiotin i det medan du tycker att det är en klarsynt väg framåt.

Kort och gott, du är en tragisk antivetenskaplig idiot.
Senast redigerad av Godowsky 2014-12-08 kl. 14:19.
Citera
2014-12-08, 14:25
Medlem
WailingJohns avatar
Citat:
Se där, har du lite stöd för det revolutionerande påståendet? För du ser, jag kan länka dig massor av vetenskap som pekar på exakt det omvända.
Har du på känn att du är något på spåren, eller tror du det finns en etablerad kunskap kring detta?
Alla kurvor för CO2 vs temperatur historiskt påvisar enbart termisk avgasning. Länka gärna det som pekar på det motsatta !!!

Förutsättningen för att man historiskt empiriskt sett skall kunna påvisa att CO2 driver upp temperaturen är att CO2:n tillsätts först. Redogör gärna för vad som på naturlig väg tvingar upp mer CO2 i atmosfären FÖRUTOM värme!!! Grundtips: det är en omöjlighet eftersom BARA värme kan tvinga upp mer CO2 i atmosfären på naturlig väg som i sin tur beror på att koldioxidens vattenlöslighet är temperaturberoende. Det bästa av allt är att du inte fattar att "du kan länka vetenskap som peka på det exakt motsatta" är en total omöjlighet utifrån grundläggande naturvetenskap. Det avslöjar ju nånting om dina faktiska kunskaper i det som diskuteras i denna tråd

Uppenbarligen förstod du inte resonemanget om konsensus, vilket i förlängningen innebär att du inte förstår dig på vetenskap. Men det visste vi ju alla redan. Precis allt du säger har tagits upp i tråden 200 miljoner gånger tidigare, och ditt tjafs blir inte mer anständigt för att du tvångsmässigt papegojar samma sak om och om år ut och år in i ren dumhet. Av det skälet kommer jag förövrigt inte fortsätta någon diskussion med dig. Ha en fortsatt fin dag, god jul och gott nytt år, glad påsk och midsommar
Senast redigerad av WailingJohn 2014-12-08 kl. 15:09.
Citera
2014-12-08, 14:32
Medlem
WailingJohns avatar
Kalla mig gärna förnekare, men att leva historielös är farligt. Vägrar man ta in det förflutna så hamnar man i ett vakuum av okunskap och har ingenting att referera till.
Citera
2014-12-08, 14:40
Medlem
WailingJohns avatar
Citat:
Säg mig, hur känns det att sitta där och spy ut dravel samtidigt som i det närmaste samtliga av tiotusentals forskare säger att dina fantasier inte har stöd i vetenskapen?
Ge mig en sekund till bara.

125 synnerligen meriterade forskare skrev 2012-11-29 ett öppet brev till FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon: http://opinion.financialpost.com/2012/11/29/open-climate-letter-to-un-secretary-general-current-scientific-knowledge-does-not-substantiate-ban-k i-moon-assertions-on-weather-and-climate-say-125-scientists/

700 internationella forskare har undertecknat en skrivelse i amerikanska senaten: http://www.hatch.senate.gov/public/_files/USSenateEPWMinorityReport.pdf

31.487 amerikanska forskare har i den s. k. Oregon-petitionen protesterat mot Kyoto-protokollets förutsättning att koldioxid orsakar farlig uppvärmning. Av dem är 9.029 doktorer: http://www.petitionproject.org/

Ytterligare många forskare har protesterat i andra länder.

Så där ja, nu slipper du mig i fortsättningen!
Senast redigerad av WailingJohn 2014-12-08 kl. 14:47.
Citera
2014-12-08, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag såg avsnittet igår och det var ännu ett mycket bra program i den här serien.
Arktis värms upp snabbt, påskyndad av den minskade isen, som blottlägger havet, som i sin tur absorberar mer värme.

Man ser många tydliga konsekvenser i Alaska, permafrosten tinar framförallt där havet tränger in, kustlinjen har redan flyttats flera meter på en del håll. Permafrosten innehåller organiskt material som lagrats i 10 000 år och mer.
Detta innehåller förstås enorma mängder kol, som när det frigörs i form av koldioxid eller metan kommer att accelerera uppvärmningen mycket! Hur mycket och hur snabbt håller man på att studera.

NASA håller inte med dig.
http://www.friatider.se/arktis-is-vaxte-60-procent-pa-ett-ar
Citera
2014-12-08, 15:17
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valspurten-SD
NASA håller inte med dig.
http://www.friatider.se/arktis-is-vaxte-60-procent-pa-ett-ar
Länken går till Fria Tider som i sin tur länkar till Daily Mail, som i sin tur inte länkar vidare alls. Inte för att jag inte tror på uppgifterna, men både FT och DM har ju foliehattsobligatorium när det gäller saker som stör den ideologiska agendan.

Här två grafer från NSIDC.
http://nsidc.org/arcticseaicenews/files/2014/04/Figure21.png
http://nsidc.org/arcticseaicenews/files/2014/08/Figure3.png

Om du trivs bättre med rörliga bilder.
https://www.youtube.com/watch?v=nuKVk1gMJDg&feature=youtu.be
data hämtat från: http://psc.apl.washington.edu/wordpress/research/projects/arctic-sea-ice-volume-anomaly/

Så jo, NASA håller definitivt med humanlife.
Senast redigerad av Godowsky 2014-12-08 kl. 15:20.
Citera
2014-12-08, 16:12
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ge mig en sekund till bara.

125 synnerligen meriterade forskare skrev 2012-11-29 ett öppet brev till FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon: http://opinion.financialpost.com/2012/11/29/open-climate-letter-to-un-secretary-general-current-scientific-knowledge-does-not-substantiate-ban-k i-moon-assertions-on-weather-and-climate-say-125-scientists/

700 internationella forskare har undertecknat en skrivelse i amerikanska senaten: http://www.hatch.senate.gov/public/_files/USSenateEPWMinorityReport.pdf

31.487 amerikanska forskare har i den s. k. Oregon-petitionen protesterat mot Kyoto-protokollets förutsättning att koldioxid orsakar farlig uppvärmning. Av dem är 9.029 doktorer: http://www.petitionproject.org/

Ytterligare många forskare har protesterat i andra länder.

Så där ja, nu slipper du mig i fortsättningen!
Säkerligen har sådana här petitioner fördröjt åtgärder mot klimathotet. Och snart är det för sent att agera. Men det tycks ju Obama numera införstådd med, avtalet med Kina var förvisso klent, men det var ändå en markering att man tänker ta klimathotet på allvar. USA har drabbats hårt av extremväder de senaste åren och det har fört med sig ett uppvaknande.

Jag hoppas att de som fördröjt processen tar sitt ansvar och ber om ursäkt! Vad det nu kan vara värt.
Senast redigerad av humanlife 2014-12-08 kl. 16:30.
Citera
2014-12-08, 16:28
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Utom i verkligheten då förstås, där den globala temperaturen uppenbarligen ligger platt decennium efter decennium och inte alls reagerar på exponentiellt ökade CO2-utsläpp.

Alltså jag förstår faktiskt inte hur du kan skriva sådana idiotier? Detta är bara dina fantasier.
Och vi har ju tragglat detta flera gånger. Du vägrar förstå att mer CO2 i atmosfären betyder att det blir varmare. Ett barn kan förstå detta. Var nu så snäll och förklara varför du inte förstår det! Du vet ju att CO2 är en växthusgas! Du vet ju att utan CO2 skulle vårt klimat vara mycket kallare. Jag vet att du vet detta! Då är det givet att mer CO2 betyder mer värme. Antingen är du så förvirrad och korkad som du verkar, eller så offrar du din heder för att medvetet sprida villfarelser.

Och varför hittar du på att den "globala temperaturen ligger platt"? Alla vet att det har blivit varmare, inte minst här i Sverige, hur kan du ha missat det?
Citat:
Vilka är alla dessa led du pratar om? Hela idén om AGW bygger på en enda parameter = CO2 i ett extremt känsligt, kaotiskt och dynamiskt system bestående av tusentals andra parametrar. CO2 har inte empiriskt kunnat påvisas ha något avgörande samband för klimatet ö.h.t om man blickar bakåt (förutom termisk avgasning = motsatsen till agw). Med 500 ppm CO2 i atmosfären har jorden haft en medeltemperatur på 20 grader, och med 7000 ppm 22 grader. Naturlagarna är ju oföränderliga.
Jo, CO2s värmande effekt är bevisad, det är en naturlag.

Citat:

Nu har du väl ändå fått tomtar på loftet? Konsensus har noll med naturvetenskap att göra. Naturvetenskap är inte demokratisk kan jag häpnadsväckande avslöja för dig. Konsensus i sig har ingen validitet. Naturkunskap avgöras genom överensstämmelsen mellan teori/hypotes vs. observationer/verkligheten. Allt annat är irrelevant ur vetenskaplig synpunkt.
Klimatforskningen visar gång på gång att den verklighet som vi ser förändras, faktiskt gör det och visar med mätdata och experiment vad som pågår. Men det kan ju inte du veta eftersom du inte följer forskningen, utan hellre ägnar dig åt fantasier.
Citat:
Som sagt, massor av bevis finns.
Citera
2014-12-09, 00:26
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Det gör jag så gärna. Är Kuhns överens med dig om att man alltid skall bortse från den samlade vetenskapliga kunskapen inom varje område för att man eventuellt en dag kan komma att revidera delar av dem?
Detta är en fråga på formen "Har du slutat slå din fru" sådana går inte att svara på.
Citat:
Vad tror du ligger till grunden för vår diskussion?
IPCC:s rapporter
Citat:
Jaså? Jag känner inte till en enda vetenskaplig institution som förhåller sig skeptisk eller ens neutral till IPCC's arbete och den vetenskapliga konsensus som föreligger.
Läs Björn Lundborg. Finns en bra inledande sammanfattning på svenska "Cool it" sns förlag
Citat:
Jag trodde epitetet tillskrevs de som mot bättre vetande köper vilken förklaring som helst, bara inte den vetenskapligt etablerade.
?
Efter koll medges att det fått en tvetydig användning, men så här skriver språktidningen.
'Foliehatt kommer av engelskans tin foil hat, och uppmärksammades i tidskriften Internetworlds alternativa nyordslista i vintras. Ordet betecknar en hatt av aluminiumfolie som ska skydda mot strålning och utomjordingars tankeläsning. Nu används det också i överförd mening om människor. Så här utbrister en bloggare: "Alla dessa foliehattar som ständigt återkommer med sina teorier om olika saker som skall hända jorden!" '
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in