2015-03-31, 12:30
Medlem
Oj vilken kunskapsbank man sitter på via FB - otroligt intressant tråd och kul att ni delar med er av det ni kan.

En enkel fråga till skillnad från alla brutala fysikfrågor:

Såg inslaget om Rosetta-langaren här om kvällen och såg att kometen var kolsvart ur många vinklar. Vad är det som gör att den framstår som så mörk på alla foton?
Citera
2015-03-31, 13:06
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumlig
Är det möjligt att upptäcka en supernova i vår galax var den än skulle befinna sig?
Troligen, men vi har ju ett område fyllt med stoft i linje med ett tänkt tvärsnitt av vår galax som det är svårt att se igenom. Nu är ju en supernova en så extrem energiutveckling så jag tror nog att det ljuset letar sig igenom ändå.
Citera
2015-03-31, 13:43
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medicinskterapi
Oj vilken kunskapsbank man sitter på via FB - otroligt intressant tråd och kul att ni delar med er av det ni kan.

En enkel fråga till skillnad från alla brutala fysikfrågor:

Såg inslaget om Rosetta-langaren här om kvällen och såg att kometen var kolsvart ur många vinklar. Vad är det som gör att den framstår som så mörk på alla foton?
faktumet att solen inte lyser där?

Edit: Nasa försöker undangömma aliens
Senast redigerad av Sesamdaman 2015-03-31 kl. 13:50.
Citera
2015-03-31, 14:30
Medlem
rumligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Troligen, men vi har ju ett område fyllt med stoft i linje med ett tänkt tvärsnitt av vår galax som det är svårt att se igenom. Nu är ju en supernova en så extrem energiutveckling så jag tror nog att det ljuset letar sig igenom ändå.

Jo, jag tänkte också att någon kunde gömma sig bakom liksom.
Men en supernova producerar ju en massa neutriner som lär ta sig igenom det mesta.
Kan man detektera sådana och hur då i så fall..
Citera
2015-03-31, 19:58
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumlig
Jo, jag tänkte också att någon kunde gömma sig bakom liksom.
Men en supernova producerar ju en massa neutriner som lär ta sig igenom det mesta.
Kan man detektera sådana och hur då i så fall..
Jo då det har du helt rätt i.

Hur man gör, lång artikel på wiki.
http://en.wikipedia.org/wiki/Neutrino_detector
Citera
2015-03-31, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
faktumet att solen inte lyser där?

Edit: Nasa försöker undangömma aliens
Haha ibland tänker man inte längre än vad näsan räcker. Förväntade mig ett svar om hur kolföreningarna absorberade ljus etc.

Hehe nåja. Tack!
Citera
2015-03-31, 22:17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Haha ibland tänker man inte längre än vad näsan räcker. Förväntade mig ett svar om hur kolföreningarna absorberade ljus etc.

Hehe nåja. Tack!

Du får aldrig glömma bort A-lingarna, de hittar på mycket hyss i universum.

Man tror det handlar om kolföreningar om jag minns rätt.
Citera
2015-03-31, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

Du får aldrig glömma bort A-lingarna, de hittar på mycket hyss i universum.

Man tror det handlar om kolföreningar om jag minns rätt.
Ja det var min första tanke! Rymdens A-lag måste ha manipulerat sondens kamera! Skönt med uppbackning

Ja, det kanske är som Sesamdaman sa att solen inte skiner på bilderna men sonden syns ju bra, likaså "marken" i vissa vinklar. Kanske är frågan fortfarande obesvarad?
Citera
2015-04-01, 11:19
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodyholly
Tänker inte läsa hela tråden för att söka svar på detta som redan avhandlats

Jag befinner mig på joden och skjuts i väg i ett rymdskepp "R1" men nära ljusets hastighet. När vi kommit upp i maxfart skickas ett annat mindre skepp "R2" väg i samma riktning med ljusets hastighet sedan från denna farkost ytterligare ett och ett till och till slut ett tionde och sista "R10".
Från jorden avlägsnar vi oss alltså med 10 gånger nästan ljusets hastighet. En rumsexpansion är det inte tal om vad jag förstår?
Men på vilket sätt kan relationen Jorden - R10 bara vara ljusets hastighet? Det borde vara så att det inte finns någon begränsning hur fort föremål kan avlägsna sig från varandra men vi kan aldrig se det eftersom ljuset inte går fortare än C, vår händelsehorisont.

Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Jag förstår inte riktigt vad du menar med 'skjuter iväg' men tyvärr kommer alla 10 rymdskepp att färdas någorlunda parallellt såvida de inte består av endast ljus. Låter du tex ett JAS plan starta från ryggen på ett annat JAS kommer det inte att kunna flyga fortare än planet det startade ifrån.

Men om vi säger så här då, att Flash Gordon är ute och åker sitt supersnabba rymdskepp i ca 0,5c. På en liten planet han snart är på väg att passera ser han några av sina dödsfiender, vi kan kalla dem "Fridoliner". Från sitt rymdskepp väljer Flash att beskjuta Fridolinerna med sin supersonickanon som skjuter laserstrålar i nästintill ljusets hastighet, låt oss säga 0,98c.

Kan någon förklara för en fullständig idiot, dock intresserad sådan, hur laserstrålarnas hastighet skulle se ut, relativt Flash, relativt Fridolinerna och objektivt (kan man säga så?)?

EDIT: c är förstås = ljusets hastighet i detta fall, dvs knappt 3 x 10^8 m/s
Citera
2015-04-01, 16:29
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ja det var min första tanke! Rymdens A-lag måste ha manipulerat sondens kamera! Skönt med uppbackning

Ja, det kanske är som Sesamdaman sa att solen inte skiner på bilderna men sonden syns ju bra, likaså "marken" i vissa vinklar. Kanske är frågan fortfarande obesvarad?
Vilka mörka delar menar du`? http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2014/12/10/1418241014682/Comet-67p-010.jpg

Finns ju både skuggor och delar där solen inte lyser precis som på jorden.
Citera
2015-04-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Men om vi säger så här då, att Flash Gordon är ute och åker sitt supersnabba rymdskepp i ca 0,5c. På en liten planet han snart är på väg att passera ser han några av sina dödsfiender, vi kan kalla dem "Fridoliner". Från sitt rymdskepp väljer Flash att beskjuta Fridolinerna med sin supersonickanon som skjuter laserstrålar i nästintill ljusets hastighet, låt oss säga 0,98c.

Kan någon förklara för en fullständig idiot, dock intresserad sådan, hur laserstrålarnas hastighet skulle se ut, relativt Flash, relativt Fridolinerna och objektivt (kan man säga så?)?

Det spelar ingen roll i sammanhanget att Flash åker djävulskt fort, hans laserstrålar kommer steka Fridolinerna med ljusets hastighet ändå men "upplysningens ljus" som det upplevs av Fridolinerna kommer att antingen rödförskjutas eller blåförskjutas (beroende på om Flash är på väg mot eller från dem när skotten avlossas), förutsatt att regnbågsteorin inte stämmer då.

Citat:
You blew it!

Skämtet går egentligen: "There are places where the sun don't shine, like deep down Uranus".
Senast redigerad av Praetori 2015-04-01 kl. 21:03.
Citera
2015-04-02, 12:26
Medlem
Citat:
Vilka mörka delar menar du`? http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2014/12/10/1418241014682/Comet-67p-010.jpg

Ok visst, men jag tror inte du fattar min fråga, en enkel googling visade dock länkar som säger att jordklotet återspeglar över 30% av solljuset, månen närmare 15% och kometen drygt 5%. Det i kombination med hur långt borta den är från solen ligger nog närmare det svar jag sökte - inte om hur mörk den är på de sidor solen inte lyser. Fan den ser ju helt svart/grå ut o "skuggorna" är statiskt kolsvarta - ser ut som svarta textilvåder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in