Citat:
Ursprungligen postat av
Bloodyholly
Tänker inte läsa hela tråden för att söka svar på detta som redan avhandlats
Jag befinner mig på joden och skjuts i väg i ett rymdskepp "R1" men nära ljusets hastighet. När vi kommit upp i maxfart skickas ett annat mindre skepp "R2" väg i samma riktning med ljusets hastighet sedan från denna farkost ytterligare ett och ett till och till slut ett tionde och sista "R10".
Från jorden avlägsnar vi oss alltså med 10 gånger nästan ljusets hastighet. En rumsexpansion är det inte tal om vad jag förstår?
Men på vilket sätt kan relationen Jorden - R10 bara vara ljusets hastighet? Det borde vara så att det inte finns någon begränsning hur fort föremål kan avlägsna sig från varandra men vi kan aldrig se det eftersom ljuset inte går fortare än C, vår händelsehorisont.
Citat:
Ursprungligen postat av
Noxyl
Jag förstår inte riktigt vad du menar med 'skjuter iväg' men tyvärr kommer alla 10 rymdskepp att färdas någorlunda parallellt såvida de inte består av endast ljus. Låter du tex ett JAS plan starta från ryggen på ett annat JAS kommer det inte att kunna flyga fortare än planet det startade ifrån.
Men om vi säger så här då, att Flash Gordon är ute och åker sitt supersnabba rymdskepp i ca 0,5c. På en liten planet han snart är på väg att passera ser han några av sina dödsfiender, vi kan kalla dem "Fridoliner".
Från sitt rymdskepp väljer Flash att beskjuta Fridolinerna med sin supersonickanon som skjuter laserstrålar i nästintill ljusets hastighet, låt oss säga 0,98c.
Kan någon förklara för en fullständig idiot, dock intresserad sådan, hur laserstrålarnas hastighet skulle se ut, relativt Flash, relativt Fridolinerna och objektivt (kan man säga så?)?
EDIT: c är förstås = ljusets hastighet i detta fall, dvs knappt 3 x 10^8 m/s