2015-03-31, 17:10
Medlem
Kebabknugens avatar
Vad har folk här inne att säga om dessa utbildningar om man är intresserad av att jobba inom finans i vid bemärkelse:

Barcelona Graduate School of Economics (Pompeu Fabra) - MSc Finance
Bocconi - Specialized MSc Quantitative Finance and Risk Management

Om någon har något att säga om master-utbildningarna på Nova och Católica i Lissabon uppskattas det också.

Är mest intresserad om någon har läst på skolorna eller har info om placement osv! Har kollat skolornas egna info och tycker alla fyra ser bra ut.
Citera
2015-03-31, 19:53
Medlem
adressandrings avatar
För er som behöver hjälp med:

* Intervjuer i utlandet
* Allmäna frågor om trading, m&a eller liknande
* Löner, arbetskultur, socialt liv et.c.
* Hur man skall komma in i branschen
* Vad bankerna letar efter

Tveka inte att fråga!
Citera
2015-03-31, 20:04
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring

* Intervjuer i utlandet

Tveka inte att fråga!

Hur mycket tjänar man?
Citera
2015-03-31, 20:52
Medlem
Kebabknugens avatar
Citat:

* Intervjuer i utlandet

Tveka inte att fråga!

Har du någon uppfattning om utbildningarna jag länkade ovan är en bra väg in i finansbranschen rent allmänt? Vore schysst att veta!
Citera
2015-03-31, 21:35
Medlem
Citat:

* Intervjuer i utlandet

Tveka inte att fråga!

Såg ditt inlägg i "Högsta ingångslön"-tråden. Du har obviously ingen koll alls och borde därmed inte få ge råd i tråden.
Citera
2015-03-31, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolorean
Såg ditt inlägg i "Högsta ingångslön"-tråden. Du har obviously ingen koll alls och borde därmed inte få ge råd i tråden.

Vad exakt är det han bommar på?
Citera
2015-03-31, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainofCrazy
Vad exakt är det han bommar på?

"Private Equity analytiker, även kallat investerare.

Arbetsbeskrivning: c:a 60 - 80 timmar per vecka. Du jobbar för en investeringsfirma med eget kapital + stora lån (därav Private Equity) som vill investera. Som ingångspojke/flicka är du deras slav. Det kan handla om att döda siffror i Excel i en vecka i streck, men det kan också handla om att åka till Zambia och hitta en kakaoodling som är undervärderat i förhållande till ditt Excelark. Oftast är det ju inte så exotiskt som Zambia - det är väl snarare en parkeringsgarage i Österike som ska köpas för 100 miljoner euro. Men haka inte upp dig på resorna, för det gör även managementkonsulten som jag beskrivit tidigare. Här gäller det att vara mogen för sin ålder om du ska ha någon chans att komma in (värre än de andra yrkena, ingångsjobb är väl 1 på 50 tusen sökande kanske?). Private Equity räknas som äppet i grisen och många har faktiskt som mål att från de tidigare yrkena gå till just Private Equity. En partner på Private Equity firma kan väl tjäna upp emot 100 miljoner kronor per år i Zurich. Det är väl därför många vill in på ställena.

Utbildning: ekonomi/finans i England är ju en fördel, men det är inte så jäkla noga.

Kräver: det här jobbet får du nog inte som ingångsjobb om du inte har tur. Vad sägs om att föddas in i en adlig släkt med ett stort kontaktnät?

Ingångslön i Stockholm: ingen aning (Nordstjernan kanske - men vette fan hur många analytiker de tagit in de senaste 100 åren. 10 kanske? medelåldern på det ställer är väl 65 ink den nätta receptionisten som är 22)
Ingångslön i London, Paris, New York, Tokyo, Hong Kong, Zurich och Geneve: 500 tusen kr/m och uppåt"

Sällan läst så mkt bullshit.
Citera
2015-04-01, 11:02
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bentebent22
Hur mycket tjänar man?

Kolla inläggen jag skrev i lönetråden.

Citat:
Ursprungligen postat av kebabkungen
Barcelona Graduate School of Economics (Pompeu Fabra) - MSc Finance
Bocconi - Specialized MSc Quantitative Finance and Risk Management

Utland är alltid bra.

Finansbranschen i allmänt? Du får nog vara mer specifik än så. Investment Banking i allmänt? Har du tur & skillsen kanske du hamnar på Handelsbanken Markets eller en boutique-firma i Stockholm. Men du kommer nog inte in på vare sig Lazard, HSBC eller någon annan 2nd tier bank. För att inte tala om första klass-bankerna (jag tror inte jag behöver nämna någon).

Vill du nå toppen får du nog se till att gå en bra utbildning i England. Top 10-universitet.
Citera
2015-04-01, 11:03
Medlem
adressandrings avatar
Citat:

Sällan läst så mkt bullshit.

Okej.
Citera
2015-04-01, 13:01
Medlem
Citat:
Kolla inläggen jag skrev i lönetråden.

Utland är alltid bra.

Finansbranschen i allmänt? Du får nog vara mer specifik än så. Investment Banking i allmänt? Har du tur & skillsen kanske du hamnar på Handelsbanken Markets eller en boutique-firma i Stockholm. Men du kommer nog inte in på vare sig Lazard, HSBC eller någon annan 2nd tier bank. För att inte tala om första klass-bankerna (jag tror inte jag behöver nämna någon).

Vill du nå toppen får du nog se till att gå en bra utbildning i England. Top 10-universitet.

Proves my point.

Att sätta Lazard/HSBC i samma bucket är laughable. Lazard är utan tvekan ett toppställe att hamna på.

Det finns mycket folk här i London från Bocconi, framförallt eftersom det är Italiens enda targetschool. Därmed är der bankens go to ställe när man ska rekrytera italienare, vilket medför att alla banker är aktiva på skolan, vilket är en fördel jmf med Barcelona-skolan, som inte är en target.
Citera
2015-04-01, 13:53
Medlem
Kebabknugens avatar
Citat:
Utland är alltid bra.

Ska jag vara ärlig har jag noll koll på investment banking osv. Jag har (snart) en kandidat i matte och vill på något sätt utnyttja det för att få ett spännande och välbetalt jobb - därför lockar finans i vid bemärkelse. Jag har startat egna trådar för att diskutera vilken master jag borde gå vidare med, men inte fått jättemycket respons, därför skriver jag i den här tråden där folk verkar hänga!

Citat:
Det finns mycket folk här i London från Bocconi, framförallt eftersom det är Italiens enda targetschool. Därmed är der bankens go to ställe när man ska rekrytera italienare, vilket medför att alla banker är aktiva på skolan, vilket är en fördel jmf med Barcelona-skolan, som inte är en target.

Okej! Det stämmer överens med intrycket jag har fått på andra håll!

Om någon annan är intresserad av Bocconi och Nova kan jag meddela att cirka varannan sökande antas till Bocconis MAFINRISK, till Novas finansmaster antas ungefär var tredje sökande. Ingen av skolorna har en fixerad kvot men det är ungefär så antagningsstatistiken brukar se ut. Har fått denna info via mail av skolorna. Så om man kommer med en ordentlig ansökan känns det som att man har en verklig chans att komma in! Som jämförelse antas färre än var 20e sökande till LSE MSc Finance.
Citera
2015-04-01, 15:18
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabknugen
Ska jag vara ärlig har jag noll koll på investment banking osv. Jag har (snart) en kandidat i matte och vill på något sätt utnyttja det för att få ett spännande och välbetalt jobb - därför lockar finans i vid bemärkelse. Jag har startat egna trådar för att diskutera vilken master jag borde gå vidare med, men inte fått jättemycket respons, därför skriver jag i den här tråden där folk verkar hänga!

Matematik är fantastiskt bra om du vill jobba med middle-office riskhantering eventuellt trading. M&A med matte - ja varför inte, examen är ju inte särskilt viktigt där. Men satsa på det du är duktig istället. Varför inte utnyttja din kvantitativa profil och verkligen gå in för trading eller risk? Kör du en Msc i matte på engelskt uni (topp 10) + programmeringsspråk (kolla vilket som krävs) så har du ju halva inne.

Är du verkligen typen som har 300 nummer i telefonen, stark ledartyp hela livet och CEO material? Om inte, ge dig inte in i front-office rollerna i M&A och liknande. Om ja - go for it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in