Citat:
Ursprungligen postat av TheMachine
Tja!
Jag går sista året på gymnasiet och har blivit lite intresserad av det här yrket. Det jag däremot är rädd för är de långa arbetstimmarna, efter att läsa här i tråden och i Monkey Business. Tänkte därför testa ett litet experiment för att se hur jag reagerar på liknande "arbetstimmar": Gå upp halv 7 varje morgon, gå till skolan, komma hem och plugga/räkna matte/uppsatser fram till 2-3 tiden på natten, och repetera. Detta en vecka i sträck. Kanske även vara uppe och jobba hela natten någon av dagarna.
Förstår att det självklart inte går att jämföra med att arbeta som investment banker. Men om man bara tänker arbetstimmarmässigt, tror ni det kan ge någon sorts uppfattning? För om jag inte klarar det här mer än 2-3 dagar i sträck lär jag ju knappast vara kvalificerad till den här typen av arbete.
Jag går sista året på gymnasiet och har blivit lite intresserad av det här yrket. Det jag däremot är rädd för är de långa arbetstimmarna, efter att läsa här i tråden och i Monkey Business. Tänkte därför testa ett litet experiment för att se hur jag reagerar på liknande "arbetstimmar": Gå upp halv 7 varje morgon, gå till skolan, komma hem och plugga/räkna matte/uppsatser fram till 2-3 tiden på natten, och repetera. Detta en vecka i sträck. Kanske även vara uppe och jobba hela natten någon av dagarna.
Förstår att det självklart inte går att jämföra med att arbeta som investment banker. Men om man bara tänker arbetstimmarmässigt, tror ni det kan ge någon sorts uppfattning? För om jag inte klarar det här mer än 2-3 dagar i sträck lär jag ju knappast vara kvalificerad till den här typen av arbete.
Varit borta från trådet ett tag.
Nej The Machine, människokroppen funkar inte så. Jag va trött dom första 3 månaderna. Konstant. Sen med tiden försvann denna trötthet. Fysisk utmattning består - även om man inte alltid känner av den pga vana.
En bra liknelse är alkohol. Dricker du det inte ofta blir du full snabbt på lite - gör du det ofta blir du inte lika full och inte lika snabbt. Dricker du det dock för länge - blir alkoholist - så börjar kroppen brytas ner.
Att jobba mycket tär på kroppen - Vissa klarar det i längre utsträckning, men tack och lov funkar systemet så - Angående jobb - att du även lär dig. Arbetsuppgifter blir allt mer automatiserade för hjärnan samt att iom arbetstiden skiljer sig beroende på nivå - även beroende på vilken del av en investment bank du jobbar på - så sköter detta sig själv.
Snabbt svar dock - Nej. Inte samma effekt.
Kanske samma effekt som att jobba första veckan. Inlärning. Timmar.
, har prospekterat marknader i England och det är helt omöjligt att få tag på rätt person genom receptionen om man typ inte har namn, personnummer, hårfärg, ögonfärg, längd, ja du förstår... Tack för hjälpen, drar iväg några mail till de i slutet av veckan för att se hur det går.