2011-11-19, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMachine
Tja!

Jag går sista året på gymnasiet och har blivit lite intresserad av det här yrket. Det jag däremot är rädd för är de långa arbetstimmarna, efter att läsa här i tråden och i Monkey Business. Tänkte därför testa ett litet experiment för att se hur jag reagerar på liknande "arbetstimmar": Gå upp halv 7 varje morgon, gå till skolan, komma hem och plugga/räkna matte/uppsatser fram till 2-3 tiden på natten, och repetera. Detta en vecka i sträck. Kanske även vara uppe och jobba hela natten någon av dagarna.
Förstår att det självklart inte går att jämföra med att arbeta som investment banker. Men om man bara tänker arbetstimmarmässigt, tror ni det kan ge någon sorts uppfattning? För om jag inte klarar det här mer än 2-3 dagar i sträck lär jag ju knappast vara kvalificerad till den här typen av arbete.

Varit borta från trådet ett tag.
Nej The Machine, människokroppen funkar inte så. Jag va trött dom första 3 månaderna. Konstant. Sen med tiden försvann denna trötthet. Fysisk utmattning består - även om man inte alltid känner av den pga vana.
En bra liknelse är alkohol. Dricker du det inte ofta blir du full snabbt på lite - gör du det ofta blir du inte lika full och inte lika snabbt. Dricker du det dock för länge - blir alkoholist - så börjar kroppen brytas ner.
Att jobba mycket tär på kroppen - Vissa klarar det i längre utsträckning, men tack och lov funkar systemet så - Angående jobb - att du även lär dig. Arbetsuppgifter blir allt mer automatiserade för hjärnan samt att iom arbetstiden skiljer sig beroende på nivå - även beroende på vilken del av en investment bank du jobbar på - så sköter detta sig själv.

Snabbt svar dock - Nej. Inte samma effekt.
Kanske samma effekt som att jobba första veckan. Inlärning. Timmar.
Citera
2011-11-19, 02:34
Medlem
orkarN

Har inte precis ALLA frågor redan ställts.
Alla frågar precis samma saker varje gång och samma svar ges. Många erkänner till och med att dom inte "orkar" läsa igenom varje tråd - vilket är märkligt eftersom de påstår sig "orka" söka sig in till detta "yrke" som dom brett formulerar sig.

Ytterst få frågor som är nya. Kanske är värt att denna tråd lever för just denna bråkdel. A, ja vet inte..
Citera
2011-11-19, 12:00
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB-banker
orkarN

Har inte precis ALLA frågor redan ställts.
Alla frågar precis samma saker varje gång och samma svar ges. Många erkänner till och med att dom inte "orkar" läsa igenom varje tråd - vilket är märkligt eftersom de påstår sig "orka" söka sig in till detta "yrke" som dom brett formulerar sig.

Ytterst få frågor som är nya. Kanske är värt att denna tråd lever för just denna bråkdel. A, ja vet inte..

Dock är de första inläggen i tråden redan från 2006, och med tanke på finanskrisen bör väl en hel del ha hänt inom branchen sen dess?
Citera
2011-11-19, 12:39
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMachine
Tja!

Jag går sista året på gymnasiet och har blivit lite intresserad av det här yrket. Det jag däremot är rädd för är de långa arbetstimmarna, efter att läsa här i tråden och i Monkey Business. Tänkte därför testa ett litet experiment för att se hur jag reagerar på liknande "arbetstimmar": Gå upp halv 7 varje morgon, gå till skolan, komma hem och plugga/räkna matte/uppsatser fram till 2-3 tiden på natten, och repetera. Detta en vecka i sträck. Kanske även vara uppe och jobba hela natten någon av dagarna.
Förstår att det självklart inte går att jämföra med att arbeta som investment banker. Men om man bara tänker arbetstimmarmässigt, tror ni det kan ge någon sorts uppfattning? För om jag inte klarar det här mer än 2-3 dagar i sträck lär jag ju knappast vara kvalificerad till den här typen av arbete.
Tvivlar på att du kommer att få ut något vettigt av det. Inte för att det är så fruktansvärt svårt att låtsas vara banker, utan för att det är förhållanden som är svåra att efterlikna. För att få en bra uppfattning behöver du tighta deadlines, nån snubbe som du är jävligt rädd för att göra besviken och som du dessutom får vänta på hela tiden, ett obefintligt socialt liv och en lön som är värd mödan. Alla de prylarna gör det till en helt annan grej att köra bankingtimmar på ett kontor jämfört med hemma med matteuppgifter.
Den grej som har störst inverkan, tror jag, är den stora skillnaden i arbetssätt mellan skola och jobb - i skolan köttar du på halvfart i tre månader för att klara nåt osoft prov, medan på kontoret får du en uppgift och förväntas vara klar inom några timmar, om och om igen. Det blir ett helt annat sätt att använda hjärnan; ett sätt som jag personligen föredrar.

IB-Banker: Ja, folk som skriver "orkar inte söka" straffas förhoppningsvis genom att ingen orkar svara om frågan är i stil med "hur långa är timmarna" och om det är en bra fråga som inte är ställd tidigare spelar det ingen roll. Den här tråden, precis som många andra, är tänkt att fungera som någon form av kunskapsdatabas för folk som funderar på olika yrken (eller frågeställningar, sett till FB i stort). Ser du till antalet visningar tråden har så finner du nog att läsarna är många fler än postarna.
Citera
2011-11-20, 13:55
Medlem
Har sökt lite internships till sommaren och undrar nu hur lång tid det tar tills jag får svar från de samt om de brukar vara snabba eller inte på HR att meddela en. Bankerna det berör är:

- BarCap
- BNP Paribas
- Credit Suisse (1 av 3 applications under review, resten "application received" , varit så i ungefär en vecka)
- Greenhill & Co
- Lloyds TSB (Fick negativt svar efter en vecka pga högt söktryck)
- UBS
- RBS (Fick negativt svar efter två dagar)
- Nomura
- Santander
- HSBC
- SEB (Merchant banking internship i Sverige)

Sökte dessa för ungefär 2 veckor sedan... Jag har gjort alla test, numerical, analytical, logical, och fått bra på dessa. Man vet självklart inte, men frågorna är ju inte assvåra direkt. Alla som inte har notiser står det application under review på och det har det väl gjort en eller två dagar efter jag gjorde alla tester.

Så till min fråga... Är det någon som har någon erfarenhet av att söka till deras internships och vet hur lång tid det brukar ta tills man får svar? Är det så att man får vänta de rekomenderade fyra veckorna tills de skickar negativt svar eller gör de det direkt? Om de inte hör av sig snabbt, är det positivt eller negativt?

Kanske är aktuellt med vad jag har för CV också så att man får en uppfattning om jag är körd eller inte.

BSc Business Administration; Corporate Finance från Lunds Universitet. Betyg: 2:1 i engelska mått.
Utbytestermin på ett av Asiens bästa universitet.
Inget finansrelaterat jobb än, men har ändå haft bra tjänster både under min studietid och efter. Tar alltså ett sabbatsår just nu och jobbar.

Tjänsterna jag har sökt är inom Sales - FI. För det mesta i London och det landet jag har haft utbytestermin i.

/MS
Citera
2011-11-20, 14:01
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadShitz
Har sökt lite internships till sommaren och undrar nu hur lång tid det tar tills jag får svar från de samt om de brukar vara snabba eller inte på HR att meddela en. Bankerna det berör är:

- BarCap
- BNP Paribas
- Credit Suisse (1 av 3 applications under review, resten "application received" , varit så i ungefär en vecka)
- Greenhill & Co
- Lloyds TSB (Fick negativt svar efter en vecka pga högt söktryck)
- UBS
- RBS (Fick negativt svar efter två dagar)
- Nomura
- Santander
- HSBC
- SEB (Merchant banking internship i Sverige)

Sökte dessa för ungefär 2 veckor sedan... Jag har gjort alla test, numerical, analytical, logical, och fått bra på dessa. Man vet självklart inte, men frågorna är ju inte assvåra direkt. Alla som inte har notiser står det application under review på och det har det väl gjort en eller två dagar efter jag gjorde alla tester.

Så till min fråga... Är det någon som har någon erfarenhet av att söka till deras internships och vet hur lång tid det brukar ta tills man får svar? Är det så att man får vänta de rekomenderade fyra veckorna tills de skickar negativt svar eller gör de det direkt? Om de inte hör av sig snabbt, är det positivt eller negativt?

Kanske är aktuellt med vad jag har för CV också så att man får en uppfattning om jag är körd eller inte.

BSc Business Administration; Corporate Finance från Lunds Universitet. Betyg: 2:1 i engelska mått.
Utbytestermin på ett av Asiens bästa universitet.
Inget finansrelaterat jobb än, men har ändå haft bra tjänster både under min studietid och efter. Tar alltså ett sabbatsår just nu och jobbar.

Tjänsterna jag har sökt är inom Sales - FI. För det mesta i London och det landet jag har haft utbytestermin i.

/MS
Det tar några veckor, bara att sitta still i båten. Kan nog bli knepigt att få positioner i markets över huvud taget just nu - AFAIK är det helt stopp på full time hires nästan överallt och antagligen skär de lite på internship-nivå också.
Citera
2011-11-20, 14:14
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jantz
Är väldigt intresserad av en framtid inom finans men går bara på gymnasiet så egentligen är det inte så aktuellt just nu. Har dock läst lite i tråden och såg ett inlägg om jobb inom finans under gymnasietiden och att kapitalförvaltningsbolag kan vara ett alternativ, då de enligt inlägget ständigt söker folk för cold calling etc. Skulle vara intressant om någon här hade lite mer information om detta och om det faktiskt är möjligt att fixa som gymnasiestudent.

Förstår självklart att det inte är så meriterande/betydelsefullt/något med finans att göra men jag tror att det ändå kan vara kul och nyttigt.

Hittade denna fråga en bit bak i tråden och jag har också funderat på möjligheterna så här tidigt.
Om man är 18 år, går sista året på gymnasiet och har som 17 åring arbetat som telefonförsäljare. Finns det då något som har med finans att göra som man kan arbeta med?
Citera
2011-11-20, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Det tar några veckor, bara att sitta still i båten. Kan nog bli knepigt att få positioner i markets över huvud taget just nu - AFAIK är det helt stopp på full time hires nästan överallt och antagligen skär de lite på internship-nivå också.

Absolut, förstår att det kan ta några veckor. Det som förbryllade mig var att RBS var såpass snabba vilket var den jag sökte sist av alla.

Det var så att en polare sökte Credit Suisse två dagar innan mig, samma internship och fick svår för 5-6 dagar sedan... Jag ligger fortfarande kvar som application under review. Vill ju hoppas att de verkligen överväger min ansökan, kan det stämma? Eller är de bara sega... Du verkar ha bra koll på detta, ju längre tid det tar, desto bättre är det eller? Nu menar jag generellt sett, jag har hört att de sållar bort de som de inte tycker passar in rätt snabbt och har kvar de "bra" ansökningarna lite längre för lite grundligare analys.

/MS
Citera
2011-11-20, 15:03
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Absolut, förstår att det kan ta några veckor. Det som förbryllade mig var att RBS var såpass snabba vilket var den jag sökte sist av alla.

Det var så att en polare sökte Credit Suisse två dagar innan mig, samma internship och fick svår för 5-6 dagar sedan... Jag ligger fortfarande kvar som application under review. Vill ju hoppas att de verkligen överväger min ansökan, kan det stämma? Eller är de bara sega... Du verkar ha bra koll på detta, ju längre tid det tar, desto bättre är det eller? Nu menar jag generellt sett, jag har hört att de sållar bort de som de inte tycker passar in rätt snabbt och har kvar de "bra" ansökningarna lite längre för lite grundligare analys.

/MS
Det tvivlar jag på. Det enda jag kan råda dig till är att chilla, det är helt random huruvida de ringer eller inte, och i så fall när de ringer. Speciellt om du har ett mediokert CV. Allt utom rejection är bra nyheter.
Citera
2011-11-20, 15:15
Medlem
Citat:
Det tvivlar jag på. Det enda jag kan råda dig till är att chilla, det är helt random huruvida de ringer eller inte, och i så fall när de ringer. Speciellt om du har ett mediokert CV. Allt utom rejection är bra nyheter.

Aja, får väl helt enkelt vänta på svar.

Nu vet jag inte hur det funkar inom finans-branschen och speciellt utomlands, men den taktiken jag har använt mig av tidigare är att jag har ringt upp den som har hand om rekryteringen för att se hur det går och ställa några frågor, helt enkelt visa mitt intresse (när det gäller tjänster i Sverige alltså). Är det något som hade uppskattats av HR-avdelningar i utlandet? Förstår ju att de har tusentals sökanden per plats, men på något sätt måste man ju utmärka sig. Bra eller Anus?
Citera
2011-11-20, 15:31
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Aja, får väl helt enkelt vänta på svar.

Nu vet jag inte hur det funkar inom finans-branschen och speciellt utomlands, men den taktiken jag har använt mig av tidigare är att jag har ringt upp den som har hand om rekryteringen för att se hur det går och ställa några frågor, helt enkelt visa mitt intresse (när det gäller tjänster i Sverige alltså). Är det något som hade uppskattats av HR-avdelningar i utlandet? Förstår ju att de har tusentals sökanden per plats, men på något sätt måste man ju utmärka sig. Bra eller Anus?
Du lär inte få tag på nummer till HR eller någon annan heller för den delen. Det är sånt här man har kontakter som man knutit på presentationer till - maila HR och säga tjena-tjena, maila alla sköna analysts du minglat med och avisera att du sökt så kanske det går bättre. Således: "bra", givet att du har någon att maila.
Citera
2011-11-20, 15:45
Medlem
Citat:
Du lär inte få tag på nummer till HR eller någon annan heller för den delen. Det är sånt här man har kontakter som man knutit på presentationer till - maila HR och säga tjena-tjena, maila alla sköna analysts du minglat med och avisera att du sökt så kanske det går bättre. Således: "bra", givet att du har någon att maila.

Vet att jag inte kan ringa till de, du var snabb på att hugga du , har prospekterat marknader i England och det är helt omöjligt att få tag på rätt person genom receptionen om man typ inte har namn, personnummer, hårfärg, ögonfärg, längd, ja du förstår... Tack för hjälpen, drar iväg några mail till de i slutet av veckan för att se hur det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in