2015-04-01, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilog1
Nä, jag har inte bra koll alls på nämnda artister. Det är väl Madonna då som har gjort några bra låtar. Det är väl allt när det gäller henne. De andra artister har jag nog aldrig kollat in, men om de skulle ha varit bra så skulle jag vetat det eftersom djungeltrumman hade nått även mig. Det är ju så det funkar.
Så du känner alltså inte till de andra trots att de är bland de största bästa och kändaste musikerna av idag? Låter lite sisådär måste jag säga.
Antar att din musiksmak är rätt smal eller att du helt enkelt är rätt ointresserad av musik?
Citera
2015-04-01, 01:45
Medlem
MaxDLs avatar
Drog precis igång trial perioden här. Kan man välja 7 ELLER 30 dagars trial? Jag råkade välja 7 dagars verkade det som

Om det inte är placebo verkar ljudet mkt mer behagligt att lyssna på. Lyssnar på nån High Fidelity demo lista
Citera
2015-04-01, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Branschbedömare i USA tror inte att Tidal kommer att lyckas. Affärsmodellen är framför allt inte anpassad efter genomsnittskonsumenten.
Tror faktiskt inte Tidal riktar sig till genomsnittskonsumenten utn till de som älskar musik och ser värdet i högre ljudkvalite och en massa andra features och innehåll som Spotify saknar.
Tidals succe hänger inte på avsaknaden av en gratistjänst utan på hur de kan leva upp till hypen och vilka samarbetspartners de kommer jobba med. Spotify verkar ha lierat sig med Sony så kanske ingen högoddsare att Tidal kommer liera sig med Samsung eller någon Kinesisk elektronikjätte.
Citera
2015-04-01, 01:54
Medlem
lustigpersons avatar
Spotify free + adblock. Dör spotify ut då kommer jag snarare sluta lyssna på dålig musik än köpa massa andra dyra tjänster. Köper hellre mina favoritartisters skivor än stödjer artister jag inte vill stödja.
Citera
2015-04-01, 02:46
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Ni som säger att skivbolag har spelat ut sin roll: jag tycker det är tvärtom. Idag är det viktigare än någonsin att marknadsföra sig för att nå ut och det klarar inte artisterna själva.
Nikki Minaj t.ex., vem tror att hon slagit sig fram på egen hand genom sin musik? Hon hade ju bara varit en sunkig nobody i MTV:s sena sändningar om det inte vore för att hon marknadsfördes så hårt och fick musiken serverad av låtskrivare via skivbolaget.

Tidal har två enorma fördelar: dels är det amerikanskt, dels ägs det av spindeln i nätet Jay-Z. Titta bara på den där scenen, han har ju personligen ringt upp dem och varit tjena med hela bunten, knappast att de aktivt hade sökt sig ifrån Spotify utan honom. Varför har de isåfall inte reagerat tidigare? För att det inte funnits alternativ med FLAC-format? Knappast... Tvivlar på att Nikki Minaj ens vet vad FLAC är.
Citera
2015-04-01, 02:51
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tror faktiskt inte Tidal riktar sig till genomsnittskonsumenten utn till de som älskar musik och ser värdet i högre ljudkvalite och en massa andra features och innehåll som Spotify saknar.
Det är ungefär som att hävda att korv med mos riktar sig till gastronomer, och inte taxichaffisar, bara man serverar det på en fin tallrik.

Jag kanske har missat något om Tidals katalog, men jag har inte träffat någon musikälskare som sitter och lyssnar på Beyonce eller Madonna i någon större utsträckning. Inte för att dessa inte har sina stunder och gör bra musik, men de är bara en handfull artister i ett enormt hav av musik - och dessutom representerar de den mest tillintetsägande kategorin av musik alla redan har hört i radio, på tv, i filmer, på fester, på krogen, i gallerian, osv.
För mig framstår Tidals artist-armé snarare som riktat till någon vars musikintresse sträcker sig till att lyssna på NRJ i bilen hem från jobbet.
Senast redigerad av MonkeysOnParole 2015-04-01 kl. 03:01.
Citera
2015-04-01, 03:06
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Med all sannolikhet, det är ju samma företag.

Den känns inte alls lika bra som Spotify. Stödjer inte ens retina på Mac.
Citera
2015-04-01, 03:48
Medlem
Skyggedanss avatar
http://gawker.com/the-worlds-most-famous-musicians-just-hosted-a-bonkers-1694627052

Haha kritiken de far alltsa. Flopp flopp flopp.
Citera
2015-04-01, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeysOnParole
Ni som säger att skivbolag har spelat ut sin roll: jag tycker det är tvärtom. Idag är det viktigare än någonsin att marknadsföra sig för att nå ut och det klarar inte artisterna själva.
Nikki Minaj t.ex., vem tror att hon slagit sig fram på egen hand genom sin musik? Hon hade ju bara varit en sunkig nobody i MTV:s sena sändningar om det inte vore för att hon marknadsfördes så hårt och fick musiken serverad av låtskrivare via skivbolaget.

Tidal har två enorma fördelar: dels är det amerikanskt, dels ägs det av spindeln i nätet Jay-Z. Titta bara på den där scenen, han har ju personligen ringt upp dem och varit tjena med hela bunten, knappast att de aktivt hade sökt sig ifrån Spotify utan honom. Varför har de isåfall inte reagerat tidigare? För att det inte funnits alternativ med FLAC-format? Knappast... Tvivlar på att Nikki Minaj ens vet vad FLAC är.

Management kan sköta marknadsföringen. Skivbolag har spelat ut sin roll. De enda du behöver idag är egentligen distributions bolag, management och bokningsbolag.
Citera
2015-04-01, 06:00
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galen.
Ernst & Young fick i uppdrag att granska Deezer och Spotify's utbetalningar i Frankrike. Här har ni resultatet:

http://i.imgur.com/fYsDl7z.png
http://i.imgur.com/TIE74iB.png

Det finns drösvis med artiklar om det här på nätet, trots det så fortsätter artisterna att skuldbelägga Spotify, när det i själva verket är skivbolagen som tar en allt för stor del av kakan. Artisterna borde istället kräva att skivbolagen skulle vara mer transparenta.

Japp! Spotify ger 70 procent av sina intäkter till skivbolagen. Att sedan skivbolagen varit ogenerösa med att dela med sig av dessa pengar till artisterna är en förhandlingssak mellan artister och skivbolag.

http://www.gradvall.se/artiklar.asp?entry_id=1143
Citera
2015-04-01, 08:26
Medlem
Jimbos avatar
I slutändan kommer kampen stå mellan Apple och Tidal. Spotify är redan ute ur leken.
Jag tror att vi kommer se Spotify försöka alliera sig med någon större teknikjätten type Samsung och det kan mkt väl vara dit vi är på väg.
Vilken ström-tjänst du kommer ha hänger helt ihop med vilken teknik/abonnemang du har.

Tidals triumfkort, just nu, är att de kan stänga ner artisternas kataloger från andra tjänster. Jag tror dock att de har missbedömt sin egen dragningskraft. Musik idag handlar inte längre om specifika artister, musikens värde har devalverats och musik idag är något som bara finns - till skillnad från förr när du var tvungen att söka upp musik och investera musiken i din egen persona.
Citera
2015-04-01, 08:39
Medlem
DjPuttes avatar
Jag tvivlar att Tidal kommer överleva detta är ju ett protest projekt rakt igenom, Sedan så vilka vill lyssna på dessa artister inget jag!
Så vete fan om inte dem gräver sin egen grav här.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in