2015-04-06, 23:45
Medlem
SweetAsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Någon som fattat kopplingen mellan Wimp och Tidal, som ju ägs av samma bolag. Betyder det att om man har Wimp i Sverige är det exakt samma utbud som Tidal, eller ska Tidal ersätta Wimp här?

Wimp går över till att bli Tidal.
Citat:
TIDAL har med stor framgång lanserats i USA, Kanada och Storbiritannien samt i över 20 andra länder, och nu kommer WiMP gå över till att bli TIDAL. Därför är det inte längre möjligt att skapa ett nytt WiMP konto.

Precis som WiMP är TIDAL en musikstreamingtjänst som fokuserar på redaktionellt innehåll och lossless ljudkvalitet.
Citera
2015-04-07, 00:12
Medlem
Ass.Parades avatar
Spotify borde ha något som skulle kunna heta "Premium Gold" där man erbjuder låtar i FLAC. Händer inte detta inom den närmaste framtiden så kanske jag går över till Tidal om det blir så populärt som det spås. Jag är lite kräsen när det kommer till ljudkvalité men kan förstå att de flesta inte bryr sig speciellt mycket.

Som andra varit inne på, Spotify lär inte förlora något mycket på detta då de flesta bara vill ha musiken lättillgänglig och billig.
Citera
2015-04-07, 12:18
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sappy
Äh, du som är kass på att leta. Allt finns och oftast i högre kvalite på soundcloud än på spotify dessutom. Listorna i soundcloud är segare att navigera i än i spotify, å andra sidan finns mer info och kommentarer på varje låt.

De små fördelarna med spotify är att det flyter på bra och är lättnavigerat + att man kan köa låtar vilket man inte kan i soundcloud. Men tycker knappast det är värt 100 kronor i månaden när soundcloud ändå har fler fördelar.

hmm.. det må vara, men om jag vill lyssna på exempelvis Tool Aenima som inte finns på Spotify och skriver in det i sökfältet i Soundcloud så kommer det bara upp en massa skräp.

Hur ska jag skriva för att hitta hela albumet?
Citera
2015-04-07, 12:19
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Och du är säker på att du har ändrat inställningen så du har den högsta ljudkvalitén påslagen på Spotify? Även jag har under den gångna helgen lyssnat kritiskt (i ett NAD D7050 + CM5 s2-stereosystem) och märker ingen större skillnad. Vissa låtar låter bättre med Spotify och andra bättre med Tidal. Men visst, säger du att det är så du upplever det, ja så är det väl så. För dig.
Jajamen. Det låter riktigt luftigt och fint från tidal, en helt annan klang i ljudet. Har ju hifi grejer sen några månader tillbaka också som är nog bland det bästa jag investerat i, underbart att kunna höra musik som om att man var på konsert. Och jag gillar inte ens att gå på koncert i dom flesta fall.
Citera
2015-04-08, 15:56
Medlem
Muwltipliers avatar
Jag kan höra en liten skillnad i en del låtar. Det SKALL man kunna göra mellan om man har rätt grejer och är någorlunda van Hifi-lyssnare. Det gäller att man lyssnar efter rätt detaljer.

Tror dock att jag håller mig till Spotify. Skillnaden är inte så stor att det rättfärdigar 100 spänn extra i månaden. Vill jag ha ett album i bästa möjliga kvalitet så köper jag albumet på annat håll. Dessutom så känns det som att Spotify har bättre utbud. Jag gillar inte heller att man måste använda webbläsaren för Tidal.
Citera
2015-04-09, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Jajamen. Det låter riktigt luftigt och fint från tidal, en helt annan klang i ljudet. Har ju hifi grejer sen några månader tillbaka också som är nog bland det bästa jag investerat i, underbart att kunna höra musik som om att man var på konsert. Och jag gillar inte ens att gå på koncert i dom flesta fall.

Men det är ju inte för Tidal's skull. Jag kan plocka ut tonerna från alla vanliga instrument och "vet" hur en gitarr eller ännu enklare hur ett piano ska låta. Min system kostar 40k. De flesta som gillar HiFi klarar inte alls att skilja mp3 128 från mp3 192. Det har jag testat. Försök att googla på "experter" som vågar ens att ge sig på att skilja FLAC från 192 mp3. Du kommer inte att hitta några... FLAC från datorn genom USB DAC till förstärkaren ''(in - analogt) låter faktiskt bättre i flesta fall än bra och dyra CD-spelare. En kinesisk DAC för 120 kr är det som är skillnaden, trot om du vill. Men åter igen, försök att hitta en audiophile som vågar att försöka skilja på en Muse USB DAC från USB Benchmark 1 (för 10000 kr). Det går inte... :-)

Det är så mycket bogus i hifibranschen så klockerna stannar.

Ljudet i Spotify är riktigt bra... Punkt. Men det är klart jag kör hellre FLAC och betalar "gratis". Tycker gränsnittet till Spotify är bedrövligt. Tacka vet jag Winamp och Foobar.
Citera
2015-04-09, 01:01
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilog1
Men det är ju inte för Tidal's skull. Jag kan plocka ut tonerna från alla vanliga instrument och "vet" hur en gitarr eller ännu enklare hur ett piano ska låta. Min system kostar 40k. De flesta som gillar HiFi klarar inte alls att skilja mp3 128 från mp3 192. Det har jag testat. Försök att googla på "experter" som vågar ens att ge sig på att skilja FLAC från 192 mp3. Du kommer inte att hitta några... FLAC från datorn genom USB DAC till förstärkaren ''(in - analogt) låter faktiskt bättre i flesta fall än bra och dyra CD-spelare. En kinesisk DAC för 120 kr är det som är skillnaden, trot om du vill. Men åter igen, försök att hitta en audiophile som vågar att försöka skilja på en Muse USB DAC från USB Benchmark 1 (för 10000 kr). Det går inte... :-)

Det är så mycket bogus i hifibranschen så klockerna stannar.

Ljudet i Spotify är riktigt bra... Punkt. Men det är klart jag kör hellre FLAC och betalar "gratis". Tycker gränsnittet till Spotify är bedrövligt. Tacka vet jag Winamp och Foobar.
Mitt system ligger väl på 60k+ men är iofs inte enbart stereo.
Kör hdmi från datorn rakt in i förstärkaren och ljudet är grymt utan dac, vet inte ens om dac skulle göra någon skillnad?

Du säger du hör skillnad 128 mot 192 o jag gjorde testet på tidal som sagt och fick 4 rätt av 5 så det är ju tack vare tidal det bra ljudet får luft under vingarna. Spotify låter burkigt i mina öron numera åtminstone om man har lite över låg volym.
Citera
2015-04-09, 01:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Mitt system ligger väl på 60k+ men är iofs inte enbart stereo.
Kör hdmi från datorn rakt in i förstärkaren och ljudet är grymt utan dac, vet inte ens om dac skulle göra någon skillnad?

Du säger du hör skillnad 128 mot 192 o jag gjorde testet på tidal som sagt och fick 4 rätt av 5 så det är ju tack vare tidal det bra ljudet får luft under vingarna. Spotify låter burkigt i mina öron numera åtminstone om man har lite över låg volym.

Jag har vunnit alla tävlingar jag har varit med om (3 st), dubbelblind med mellan 5-10 entusiaster. Jag har även vinnit alla öl- och vinprovar tävlingar. Typ typiskt genom att BARA pricka in 2-3 av 10.... Bara detta får mig att tveka lite...

Men det är individuellt, och det viktigt är att alla är nöjda med sina grejer. Jag är. Jag behöver inte köpa t.ex. en NAD M2'a. Lyssnade på ett Hegelsystem med monoblock. Det var inget vidare. J-t fult också.
Tack vet jag min NAD 375'a. Tvåkanalers så klart. Den duger faktiskt att driva min B&W dm 683 fortfarande. Och min Linn skivspelare spelar bättre än ljudet från datorn, vissa låtar iaf.

DAC i förstärkare var fram till ett slag sen, rätt dåliga. Trodde du hade koll på det.
Senast redigerad av zilog1 2015-04-09 kl. 01:41.
Citera
2015-04-09, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Hörde en investorguru från Wall Street som sa att Spotify borde sänka priset med 90% och i stället få 100ggr fler kunder. Tiden då det går att tjäna pengar på att sälja dyr musik är över. Priset borde vara så lågt att det inte ens borde vara en faktor till varför man borde avstå. Med en miljard användare kan det väl finansieras med reklam helt och hållet sedan.
Förstår inte heller hur politiker och andra nämner Spotify som ngn sorts svensk revolutionerande superuppfinning som sätter sverige på världskartan över framgångsrika IT företag. De får det att låta som nya "sverigeräddare". Låter välbekant från invandringstugget. Bara det ger mig dåliga vibbar om företaget.

Spotify skulle säkert bli en succé om man sänkte avgiften till 1 dollar per år. En flodvåg av microbetalningar som vida överträffade nuvarande betalningsmodell. Men Tidal visar att det finns ett starkt motstånd mot att det blir "för billigt". Avgiften skall ju tydligen vara en symbol för hur mycket användarna uppskattar musiken de konsumerar...
Citera
2015-04-16, 13:08
Medlem
adolf512s avatar
Om man vill ha FLAC så tycker jag what.cd eller thepiratebay är bättre, kostar inget och antagligen mycket bättre utbud. Att streama lossless är krävande för bredbandet och har man mobilt bredband så kommer man göra slut på potten väldigt snabbt.

Vet inte vad som är bäst av Ogg vorbis Q90(spotify premium) och AAC 320kbps(tidal budget), båda bör iallafall vara bättre än 320Kbps mp3. Sedan så hjälper det inte att ha lossless om låten redan är förstörd http://www.mattmontag.com/music/universals-audible-watermark https://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ
Citera
2015-04-16, 23:34
Medlem
TheBITs avatar
Och nu kickar tidal alla sina anställda i norden. Verkar vara en bra tjänst det där.
Citera
2015-04-17, 14:59
Medlem
brianmolkos avatar
Skrev jag mina tankar i denna tråd förut ?, eller kanske var en annan tråd om Spotify vs Tidal. Ja men gillar man artister som ligger på olika tjänsterna var för sig och inte på båda måste man ju ha båda tjänsterna, eller om de ligger på olika bolag med samma artist, har för mig Bowies gamla ligger på EMI och han nu har Sony för sina nya ?
Nog några gånger bättre med skivor man får hela allt.
Dessutom slippa reklam som kanske kommer från en annat program, Lendotjejen deltog inte i studion liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in