2015-04-01, 08:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Och hur mycket ny musik upptäcker man genom att sitta i ett offline-bibliotek med sina favoritskivor?

Exakt. Och inte är det så smidigt att ladda ner slumpvis valda låtar att provlyssna på heller. På Spotify (och för all del Youtube) är det ju bara att sitta och klicka sig fram och testa allt möjligt. Man upptäcker väldigt mycket ny musik på det sättet!
Citera
2015-04-01, 09:00
Medlem
countingcrowss avatar
Alla dessa kränkta jävla "artister". Det är bra att de drar. Hoppas allt annat skit också hänger på. Hade varit kuwl om spotify blev värsta underground-källan till musik.

Nu kommer de ju givetvis inte att bli så men vem fan bryr sig. Piratebay åker upp och ner hela tiden, blir allt svårarer att hitta public trackers för film och musik. Kanske blir inne att sälja USB-minnen med film och musik snart.

Hade varit något. Hade ju kanske till och med löst tiggarproblemet.
Citera
2015-04-01, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tror faktiskt inte Tidal riktar sig till genomsnittskonsumenten utn till de som älskar musik och ser värdet i högre ljudkvalite och en massa andra features och innehåll som Spotify saknar.
Tidals succe hänger inte på avsaknaden av en gratistjänst utan på hur de kan leva upp till hypen och vilka samarbetspartners de kommer jobba med. Spotify verkar ha lierat sig med Sony så kanske ingen högoddsare att Tidal kommer liera sig med Samsung eller någon Kinesisk elektronikjätte.

Man kan knappast bara fokuser på dem som älskar musik (dvs älskar att betala 120 dollar om året). Deras pengar räcker helt enkelt inte. Vi talar här om en massmarknad där miljoner micro-betalningar skall bygga upp en ekonomi som fungerar. Spotify har idag 15 milj betalande användare och tjänsten går fortfarande inte med vinst. Varför skulle då Tidal lyckas så mycket bättre med en sämre affärsmodell som bortser från hur man lockar "genomsnittskonsumenten" i denna megamarknad? Att Spotify ännu inte fått ordning på sin ekonomi visar hur svår det är att tjäna några pengar på det här...
Citera
2015-04-01, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeysOnParole
Det är ungefär som att hävda att korv med mos riktar sig till gastronomer, och inte taxichaffisar, bara man serverar det på en fin tallrik.

Jag kanske har missat något om Tidals katalog, men jag har inte träffat någon musikälskare som sitter och lyssnar på Beyonce eller Madonna i någon större utsträckning. Inte för att dessa inte har sina stunder och gör bra musik, men de är bara en handfull artister i ett enormt hav av musik - och dessutom representerar de den mest tillintetsägande kategorin av musik alla redan har hört i radio, på tv, i filmer, på fester, på krogen, i gallerian, osv.
För mig framstår Tidals artist-armé snarare som riktat till någon vars musikintresse sträcker sig till att lyssna på NRJ i bilen hem från jobbet.
Uppenbarligen har du ingen vidare koll på musik eller musiker. Jag skrev att Tidal riktade sig till musikälskare inte till musiksnobbar som avfärdar riktigt grymma musiker utan att ens verka veta hur dom låter. Arcade Fire, Jack White med fler som är delaktiga i Tidal kan knappast beskrivas på det sätt du gör.
Citera
2015-04-01, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Man kan knappast bara fokuser på dem som älskar musik (dvs älskar att betala 120 dollar om året). Deras pengar räcker helt enkelt inte. Vi talar här om en massmarknad där miljoner micro-betalningar skall bygga upp en ekonomi som fungerar. Spotify har idag 15 milj betalande användare och tjänsten går fortfarande inte med vinst. Varför skulle då Tidal lyckas så mycket bättre med en sämre affärsmodell som bortser från hur man lockar "genomsnittskonsumenten" i denna megamarknad? Att Spotify ännu inte fått ordning på sin ekonomi visar hur svår det är att tjäna några pengar på det här...
Spotify bygger ju på att få in riskkapital konstant samtidigt som de pumpa upp värdet på tjänsten så de kommer troligen aldrig gå med vinst. Men grundarna skivbolagen och en del av artisterna på Spottan tjänar ändå väldigt mycket pengar.

Jag tippar på att det finns närmare en halv miljard musikälskare på jorden så marknaden är ju knappast mättad.
Citera
2015-04-01, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Jag tvivlar att Tidal kommer överleva detta är ju ett protest projekt rakt igenom, Sedan så vilka vill lyssna på dessa artister inget jag!
Så vete fan om inte dem gräver sin egen grav här.....

Väldigt många lyssnar på dessa artister och de hundratusentals till som finns på Tidal.
Citera
2015-04-01, 11:19
Medlem
TheBITs avatar
Citat:
Väldigt många lyssnar på dessa artister och de hundratusentals till som finns på Tidal.

Alltså, jobbar du på tidal eller? Du vresar ju röv för dom värre än det värsta shanghailuder när soldatskutan kommer i hamn
Citera
2015-04-01, 12:00
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Citat:
Uppenbarligen har du ingen vidare koll på musik eller musiker. Jag skrev att Tidal riktade sig till musikälskare inte till musiksnobbar som avfärdar riktigt grymma musiker utan att ens verka veta hur dom låter. Arcade Fire, Jack White med fler som är delaktiga i Tidal kan knappast beskrivas på det sätt du gör.
Du är musiksnobben som för det första känner dig tvungen att namedroppa artister, och dessutom gör det till någon slags naturlag vad "riktigt grymma musiker" är.

Min poäng är att om Tidals säljargument är att de har artister vars musik redan finns överallt ändå, är det inte mycket att hurra över. Det finns inte på kartan att ljudkvalitén allena är tillräckligt för att locka merparten att byta tjänst och dubbla sin betalning.
Citera
2015-04-01, 12:12
Medlem
Ovcharkas avatar
Det här vore den sista branschen (typ) jag skulle ge mig in på. Spotify för 99 spänn i månaden + TPB täcker allt. Och inte är det väl fel på ljudkvalitén på Spotify? Iaf inte om man har premium. De flesta lyssnar ju på musiken genom telefonen medelest hörlurar för nån hundring eller två. Dessa - ovanpå att de flesta har "otränade öron" - kommer inte höra ett skit skillnad på "Spotify Premium"-kvalitet och lossless.

150-200/månaden för vadå? Lyssna på Beyoncé? Jag förstår inte vad Tidal erbjuder som någon annan inte redan erbjuder (Eller som man med par egna klick kan addera, läs: ladda ner och lägga till).
Citera
2015-04-01, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBIT
Alltså, jobbar du på tidal eller?
Nej! Jobbar du på Spotify?
Citera
2015-04-01, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeysOnParole
Du är musiksnobben som för det första känner dig tvungen att namedroppa artister, och dessutom gör det till någon slags naturlag vad "riktigt grymma musiker" är.

Min poäng är att om Tidals säljargument är att de har artister vars musik redan finns överallt ändå, är det inte mycket att hurra över. Det finns inte på kartan att ljudkvalitén allena är tillräckligt för att locka merparten att byta tjänst och dubbla sin betalning.

Nej jag är verkligen ingen musiksnobb påpekar bara att det knappast är skräpartister som ligger bakom detta som många här verkar vilja få det till.
Tror inte Tidal bygger på att de ska ta merparten av Spotifys användare utan de har siktet högre ställt än så.
Vissa musikers nysläpp blir dessutom streamtjänst-exklusiva för Tidal i 3 månader.
Citera
2015-04-01, 13:34
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Bara av att se vilka artister som försöker lansera Tidal får mig att vilja spy samt vägra gå över till det.

Rihanna, Madonna och andra pissartister. Fy fan. Som dessutom redan är svinrika. Det här framstår verkligen bara som att det är giriga artister som vill ha mer, som för längesedan har gett upp sina artistiska ambitioner/driv om att skapa något nytt. Nu är de bara intresserade av att kräma pengar, således lanserar de en ny spotify-tjänst.

Spyr.
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2015-04-01 kl. 13:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in