2015-03-30, 11:15
Medlem
fragboys avatar
Jag har under de senaste dagarna sett att många världskända artister bytt sin profilbild på sociala medier till enkel turkos bild. Detta verkar vara någon slags PR för Jay-s'z nyköpta streamingtjänst Tidal.

Det som förvånade mig mest är att både Daft punk FB och Deadmau5 FB gjort detta. Och enligt min uppfattning så är det artister som verkligen framstått vara emot "sell-out".

Tjänsten kommer kosta $19.99/mån och det kommer tydligen inte finnas någon gratisversion som tex. Spotify free.

Både Madonna och Kanye West har gått ut med att dom kommer bojkotta Spotify i framtiden för att släppa allt nytt på Tidal. http://www.dn.se/kultur-noje/massflykt-fran-spotify/

Hur tror ni framtiden ser ut för denna tjänst?
och hur tror ni det kommer påverka Spotifys marknad?
Senast redigerad av fragboy 2015-03-30 kl. 11:19.
Citera
2015-03-30, 11:40
Medlem
Hoppas det floppar och att folk håller kvar vid Spotify. Det går ju utmärkt fultanka hem mp3 och lägga till i Spotifylistan.
Så trött på giriga artister (ja det är ju de som tjänar mest som vill bojkotta spotify) som kör med utpressning.
Citera
2015-03-30, 11:50
Medlem
fragboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekky76
Hoppas det floppar och att folk håller kvar vid Spotify. Det går ju utmärkt fultanka hem mp3 och lägga till i Spotifylistan.
Så trött på giriga artister (ja det är ju de som tjänar mest som vill bojkotta spotify) som kör med utpressning.

Ja det tänkte jag också. Att det var nån fet PR-grej där dom lyckats få med massa artister som fått hem en fet check. Ungefär som Beats by dre. Där allt bara handlar om att betala artister för att dom ska använda deras grejer. Men när artister som Deadmau5, Daft punk och Coldplay är med på detta så kan det inte handla om att dom fått betalt för att promota. Måste finnas nånting mer som lockar så många till detta.

Väldigt många stora artister byter löpande till turkosa bilder i detta nu.
Citera
2015-03-30, 12:13
Medlem
YuriGagarins avatar
Intressant. Så länge det rör sig om Jay-Zs entourage, Beyonce, Rihanna mfl så är det inte direkt en stor förlust.

Jag är dock förvånad och besviken att Daft Punk också hoppar på Tidal.

FYI: För en tid sedan lades all Rammsteins musik till på Spotify. Det kompenserar rätt så bra för en del av den sell out musik som försvinner.
Citera
2015-03-30, 12:14
Medlem
PsycholicRaves avatar
Å ena sidan är det skönt för min del att det endast handlar om artister jag inte har något som helst intresse av att lyssna på, men å andra sidan inser man ju hur stor del av lyssnarbasen som söker sig till just dessa mainstreamjättar vilket potentiellt kan innebära stora problem för spotify om de följer med sina artister till Tidal istället. Men det kan väl inte vara någon nackdel att få inkomster från mer än en streamingtjänst tänker jag, så jag ser ingen verklig anledning för artisterna att inte finnas på bägge och nå en ännu större lyssnarbas. Det enda är väl om de tjänar mer på Tidal och hoppas att folk väljer den istället för att de inte kan lyssna på just den artisten annars. Men man har ju skapat spellistor på spotify i flera år, plus att det är ett enormt stort utbud av musik, så jag har svårt att se kunderna byta särskilt lättvindigt
Citera
2015-03-30, 12:19
Medlem
fragboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YuriGagarin
Intressant. Så länge det rör sig om Jay-Zs entourage, Beyonce, Rihanna mfl så är det inte direkt en stor förlust.

Jag är dock förvånad och besviken att Daft Punk också hoppar på Tidal.

FYI: För en tid sedan lades all Rammsteins musik till på Spotify. Det kompenserar rätt så bra för en del av den sell out musik som försvinner.

Nej och det var ju så det startade. Tänkte inte så mycket på det när beyonce och dem körde på med detta. Men det börjar ju som sagt bli fler artister som inte har någon som helst koppling till Jay-z.
Citera
2015-03-30, 12:22
Medlem
fragboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsycholicRave
Å ena sidan är det skönt för min del att det endast handlar om artister jag inte har något som helst intresse av att lyssna på, men å andra sidan inser man ju hur stor del av lyssnarbasen som söker sig till just dessa mainstreamjättar vilket potentiellt kan innebära stora problem för spotify om de följer med sina artister till Tidal istället. Men det kan väl inte vara någon nackdel att få inkomster från mer än en streamingtjänst tänker jag, så jag ser ingen verklig anledning för artisterna att inte finnas på bägge och nå en ännu större lyssnarbas. Det enda är väl om de tjänar mer på Tidal och hoppas att folk väljer den istället för att de inte kan lyssna på just den artisten annars. Men man har ju skapat spellistor på spotify i flera år, plus att det är ett enormt stort utbud av musik, så jag har svårt att se kunderna byta särskilt lättvindigt

Ja det läskiga i detta är ju att dom redan nu verkar bestämt sig för att inte släppa framtida album på Spotify utan endast använda Tidal.

Bara det inte blir som med alla dessa streamingtjänster för filmer och serier. Där företagen köper alla rättigheter till filmer. Och all film blir utspridd på 5 olika sidor som man måste betala för.
Citera
2015-03-30, 12:27
Medlem
fragboys avatar
Läste nu att Tidal från början är Norskt/Svenskt, fan vi kan IT här i norden asså

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspiro
Citera
2015-03-30, 12:32
Medlem
livedogs avatar
Intressant ändå. Undrar om och i så fall hur mycket bättre betalt artisterna får på Tidal jämfört med spotify. nån som har koll? Spotify ger ju rätt så usel ersättning även om det verkar som om det stadigt förbättras...
Citera
2015-03-30, 12:38
Medlem
Marquesos avatar
Känns som att det kan bli något av en flopp. Visst finns det folk som absolut vill ha Rihannas och Jay-Zs nya album, men knappast för 200 i månaden. Det är ju ett album i månaden, då köper man väl hellre det och lägger in manuellt i Spotify.

Deras selling point är väl tänkt att vara mycket bättre ljudkvalitet, men hur många tror de faktiskt bryr sig? Lossless-streaming är knappast något som den stora massan suktar efter.
Citera
2015-03-30, 12:39
Medlem
devilzeuss avatar
Enda artisterna man bryr sig om där är ju Kanye och Daft Punk men hoppas verkligen inte att musik blir som sporträttigheterna där man måste ha 4 olika abonnemang för att kunna se allt.

Edit: Tyckte redan innan det här att alltför mycket musik egentligen saknas på Spotify.
Senast redigerad av devilzeus 2015-03-30 kl. 12:43.
Citera
2015-03-30, 12:51
Medlem
sappys avatar
Låter som en värdelös tjänst, precis som Spotify.

Varför betala för något som har ca 1/10 av utbudet som finns på soundcloud? Enda anledning skulle väl vara kö-funktionen i spotify.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in