Citat:
Ursprungligen postat av
13579111317
Vad de flesta har svårt att ta in är att de s.k. romerna från balkan till stor del är asociala, i den bemärkelse att de inte har någon önskan att delta i samhället på samma villkor som övriga medborgare. Ziggebarnen går ofta inte i skolan, då föräldrarna håller dem hemma så att de kan bidra till familjens "försörjning" (=rota i containrar). De föredrar att bo i enklaver, som utan undantag liknar kåkstäder, och om området inte är förstört redan när de flyttar dit, så blir det snart förstört (se t.ex. dokumentären "Hotell Paradiset").
Det är inte bara att man misslyckas få rumänska romerna att låta sina barn gå i skolan för att de används av föräldrar för just att tigga, rota efter saker, stjäla o.s.v., ofta säljs även döttrarna till giftermål redan i åldern 9 och uppåt. Många av de barn som har använts i den omfattande människohandeln kring tiggeri, men även barnprostitution och systematiska stölder, åker inte runt med sina föräldrar utan har sålts av föräldrarna till de inom klanen som arrangerar verksamheten. Det är rätt uppenbart hur detta levnadssätt inte är förenligt med att låta barnen gå i skola och förhoppningsvis skaffa sig ett yrke och/eller anställning.
Den begränsade förstahandserfarenhet jag har av t.ex. finska romer i Sverige, så låter de ofta barnen gå i skola (att många av dem sedan inte vill fortsätta gå i skolan är en annan sak) och säljer inte sina barn. Inte heller har jag sett finska zigenare sitta och tigga, samt även om eventuell brottslighet inte sällan bedrivs med släktingar (och den är inte ovanlig, inte minst bland männen), så har jag inte märkt av en liknande organiserad klanverksamhet som de vi ser runt om i Europa med balkanromer. I Finland var de en gång i tiden kända för att syssla med hästförsäljning, även om den allmänna uppfattningen var att de var lurendrejare och man fick se upp (en annan lustig detalj är att de har varit överrepresenterade bland populärsångare, något som det även har gått att tjäna pengar på under senare tid som t.ex. "tangokungar"). När jag växte upp i en förort till Stockholm, så märkte jag av finska romer som tydligen höll på med någon form av privat bilhandel (dels blev jag en gång uppvaktad av en finsk rom som undrade om jag ville köpa en bil och dessutom var vi väldigt många gånger med om att folk ringde på vår dörr för att de skulle ha träffat någon på parkeringen vid sidan av vårt hus för att köpa en bil och när personen inte dök upp chansade de på att ringa på vår dörr då vi var de enda i vår port som hade finskt efternamn). Men kort sagt, de finska romerna verkar ändå ha varit lite mer integrerade (kanske är det därför de istället avviker mer klädmässigt).
Men sedan har de finska romer jag har känt till här i Sverige ändå uppvisat många självpåtagna regler och beteendemönster som upprätthåller segregationen. De flesta har knappast levt på att t.ex. vara löneanställda, de flesta har ofta hoppat av skolan redan före slutet av högstadiet, brottsligheten segrerar så klart ännu mer, samt trots allt visar de i hög grad en mentalitet och ett värdesystem där den inre släktmässiga banden är allt och det omliggande samhället är endast något man förhåller sig till utifrån det perspektivet, inte något som man ser sig som en del av som inte minst svenskar gör, om ni förstår vad jag menar? T.ex. har jag haft erfarenheten (förvisso då huvudsakligen kopplat till en enda släkt, så kanske gäller det inte generellt?) att man i alla lägen försvarar sina ungar och hävdar att de är oskyldiga inför utomstående (t.ex. skolans personal), oavsett vad som sedan eventuellt händer i det egna hemmet, där ungen kanske får en örfil för att ha betett sig illa, medan svenska föräldrar inte sällan skulle vara beredda att erkänna att deras barn är skyldiga dels på grund av att svenska myndighetspersoner utgör (eller åtminstone utgjorde) auktoriteter, men även för att man är oroliga för att ens barn kommer att hamna fel och inte bli en del av samhället om man negligerar eventuella tecken på asocialt beteende. I många svenskars moralsyn ingår dessutom lite av den Kantska uppfattningen att man ska bete sig som man vill att andra ska bete sig, d.v.s. man har tankar om att ens moral och agerande ska även gynna samhället i stort, något som jag inte direkt märkte av hos de finska romer jag kände till under min uppväxt.
Sedan tycker jag mig bland finska zigenarmän ha sett en hel del beteenden som skulle direkt stämplas som "asocialt" om det hade varit en svensk man som uppvisar dem. I vilken mån är det något biologiskt (vilket i allt högre grad verkar vara det som bestämmers människors egenskaper och beteenden) och i vilken mån är det inverkan av en kultur med segregerande drag (en kultur bygger åtminstone delvis på en del genetiska egenskaper och genernas samverkan med miljön, något som nog de flesta vettiga människor kan erkänna åtminstone när det gäller kulturella skillnader mellan olika djurarter)? Jag vet helt enkelt inte... Att folkgrupper har t.ex. olika genomsnittliga begåvningsnivåer, samt att begåvning i första hand är något ärftligt, borde i sig potentiellt kunna ha någon slags inverkan på den befintliga kulturen. Det borde inte heller vara orimligt att tänka sig att en viss kultur även gynnar vissa egenskaper hos människor mer än andra, d.v.s. att kulturen i sig även kan ha en evolutionär betydelse. I vilket fall är en segregerande kultur nödvändig för att det ska finnas några "romer", då de ju annars skulle assimileras och blandas upp i majoritetsbefolkningen.
Sedan känner jag förvisso till enskilda kvinnor bland finska zigenare som har tagit löneanställning, inte klär sig i den traditionella klädseln, mig veterligen inte begår brott o.s.v. Men det verkar samtidigt som att de kanske även håller en viss distans till sin släkt, samt om de nu emellanåt träffar större delar av släkten, så kompromissar de mellan sin verkliga stil och uppfattningar, samt det som förväntas av dem från äldre släktingar, vid de tillfällena.
Citat:
Detta har pågått i hundratals år, så givetvis finns det missnöje och motvilja mot mangalerna i dessa länder, och det hela fortgår i någon sorts självförstärkande spiral. Alla försök att integrera romerna i samhället har misslyckats, och till sist tröttnar ju folk.
Så är det.
Citat:
Men svenska politiker sitter på sina höga hästar och tror att de har svaren på alla problem här i världen, så givetvis är enligt dem romernas situation på Balkan enkom ett resultat av fördomar, rasism och inskränkthet. Ironiskt nog bygger denna uppfattning i sig på fördomar, rasism och inskränkthet, just för att Svenskar är världsmästare på att inbilla sig att vi är högre stående än resten av världen - inga andra är minsann så fina och goa som vi....
Jo, den uppifrån påtvingade ideologin har många inslag som skulle kunna ses som rasistiska i sig. Det märks ju även när det gäller icke-västerländska invandrare, där åtminstone retoriken förefaller ha byggt på en föreställning om att invandrarna kommer att slänga av sig all sin kultur, sina inlärda uppfattningar och värderingar, sina vanor m.m. så fort de kommer till Sverige och bländas av storheten hos den svenska regimen och det samhälle den har skapat, då något mer upplyst och fantastiskt aldrig tidigare har funnits på jorden (åtminstone i jämförelse med alla de högkulturella civilisationer som har någonsin funnits). Inte minst när jag växte upp hade åtminstone en stor del av svenskarna hjärntvättats till denna tro om Sveriges överlägsenhet (även om det mätbart var bevisligen falskt), samt en blind auktoritetstro på svenska staten och dess myndigheter. Lite motsägelsefullt har man samtidigt tidigt börjat erkänna att alla som kommer till Sverige inte omedelbart omvandlas till hängivna svenska gråsossar, vilket i så fall måste accepteras som deras "kultur" och som är närmast helt oföränderlig och inte bör ifrågasättas. Även här finns det ett synsätt som till synes angränsar till det rasistiska, förutom att man samtidigt motsägelsefullt förnekar all biologisk grund för människorns egenskaper och beteenden. Svenskar kan tydligen med politiska medel omformas till vilket genushen som helst med en strikt uppsättning av världsunika värderingar och åsikter genom social ingenjörsskap, medan många invandrares egenskaper och värderingar bygger däremot på deras "kultur" och är ödesbestämda och oföränderliga, samt därför är det i stort sett rasistiskt att ifrågasätta dem. Men vad är det som då gör svenskarna oändligt formbara och vissa invandrargrupper helt oformbara? Jag tvivlar på att det någonsin har fått ett svar.
Jag har dock slutat att längre leta efter logiska luckor och motsägelser genom att analysera det som kommer uppifrån, speciellt som man uppifrån ändrar sina påståenden efter omständigheterna. Det är enklare att helt enkelt en gång för alla utgå ifrån att allt som kommer från svenska regimen och det regimlojala etablissemanget är falskt, samt i regel även mentalt efterblivet. Förmodligen snarare för att den svenska samhällsledningen är psykopatisk än psykotisk. När det däremot gäller den förkrossande andelen svenskar som tror på okaserna från ovan, oavsett hur absurda och orimliga de blir, så undrar jag om det inte bygger på någon slags mental efterblivenhet, men att denna relativa efterblivenhet i jämförelse med många andra folk i i-länder snarare bygger på den låga kunskapsnivån och livslånga hjärntvätten svenskarna utsätts för snarare än på grund av biologiska egenskaper.
Citat:
Ursprungligen postat av
werbung
eftersom du verkar ha empati och sympati for zigenare sa kan val du och din familj och vanner gora en insats. Ta hem ett par stycken till dig ett par dagar. Bjud dem pa varm mat och sovplats sa kan du beratta for oss andra hur det har gatt sa att vi kan bli informerade om alla dessa "fordomar" verkligen ar korrekta eller inte.
Jag misstänker att du inte riktigt förstod hans inlägg...