Tycker de måste göra en specialare efter serien där tomten och folklivsforskaren Ebbe Schön får gå igenom alla väsen och oknytt som passerat i revy.
Serien verkar allmänt förhålla sig ganska fritt till traditionella beskrivningar av diverse väsen eller om de valt att blanda lite och ev krydda med influenser från motsvarande varelse i andra mytologier än den nordiska.
Esmeralda bör högst sannolikt vara skogsrå t ex men som nämnts, ryggen ska vara ihålig och sen detta med förmågan att få folk begå våld mot sig själva. Det kan jag inte riktigt påminna mig vara nåt skogråer pysslar med.
Varelsen i badkaret är nya Näcken, ersättning för den som sköts. (det är väl närmast det mest uppenbara förutom trollen som beskrivs tämligen by the book)
Muns är vätte/vittra beroende på vilken term man vill använda (finns fler), dessa är enl traditionen precis som människor men lever snarare i en parallell värld/verklighet skild från "oss".
Hade det inte varit för sökandet efter tomhylsan hade jag nästan trott det var Wass som sköt.
Detta för att få i Thörnbladskan jordskottet, få henne sluta fred med "skogen" i egenskap av ägare till företaget med sina nya insikter hon nu får, bli hans adept och efterträdare i den hemliga sammanslutning han ingår i osv osv