2015-03-30, 18:22
Medlem
DeadLikeMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grasstomouth

Snacka om att outa sig som en idiot.

Skulle fan sätta pengar på att du skulle faila ett blindtest, som så många före dig. Inte hör jag någon skillnad på mina cd-skivor och när jag fört över dem till mp3, trots relativt bra utrustning. Det som däremot gör gigantisk skillnad är masteringen som kan vara väldigt olika. Leta efter vinylmasters som ofta har oändligt mycket bättre dynamik än den vanliga mastern. Där kan du faktiskt höra klar skillnad.

Skulle Tidal satsa på att lägga ut dynamiska masters, så skulle jag kunna tänka mig att hoppa på.
Citera
2015-03-30, 18:26
Medlem
UlfGullivers avatar
Ingen jätteförlust för mig även om jag kan uppskatta enstaka låtar av artisterna som till en början kommer ansluta sig till Tidal.

Tyvärr består Jay Zs entourage till stor del av dagens mest populära artister, med det underlaget kan ett sådant företag i längden bli mycket svårt att vinna över.

Kampen om Europa däremot är inom de kommande tre åren säkrat i Spotifys favör.

Vi snackar trots allt om en modest summa på 99kr i månaden som majoriteten av kunderna fortfarande vägrar att betala vilket föder dessa konflikter...
Citera
2015-03-30, 18:26
Medlem
fragboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Har nu dykt upp en video med diverse artister som redan nämnts i tråden.

https://amp.twimg.com/v/62aa7bdc-d456-452b-9abb-785746aa7f2d

Jävlar!! Det måste fan vara nåt speciellt med det här asså. Det kan omöjligt bara vara en simpel streamsida. Dom har fan dragit dit Chris martin och Daft punk. Känns inte som nånting man bara gör för att göra lite reklam för en ny tjänst.
Citera
2015-03-30, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fragboy
Jävlar!! Det måste fan vara nåt speciellt med det här asså. Det kan omöjligt bara vara en simpel streamsida. Dom har fan dragit dit Chris martin och Daft punk. Känns inte som nånting man bara gör för att göra lite reklam för en ny tjänst.

Dollar dollar bill y'all
Citera
2015-03-30, 18:40
Medlem
SweetAsss avatar
Det är ju pengar som styr. Tyvärr. Såg videon på Madonnas officiella sida på facebook nyss. Får hoppas att inte fler ansluter sig iaf.
Citera
2015-03-30, 18:44
Medlem
fragboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqram
Dollar dollar bill y'all

Har tänkt ut en möjlig teori. Det skulle vara att dagens artister kan se tillbaka på 1900-talets stora artister och inse hur mycket pengar dem tjänade på skivor, jämfört med vad dagens artister tjänar.
Tidal skulle kunnat lovat dem bättre betalt om dem ligger på deras tjänst.

Även möjligt att artisterna själva kommer ha kontraktet med Tidal. och på så sätt skippa skivbolagen helt. Detta skulle kunna fungera eftersom allting läggs upp på nätet direkt idag och produktionen av fysiska skivor i princip är onödig.
Citera
2015-03-30, 18:48
Medlem
elefantbajs2100s avatar
99,6% (Med reservation för viss felmarginal) av det här jordklotets alla musik-lyssnare varken hör skillnad eller är ens i närheten av att bry sig om ljud, så länge det låter OK. Jag tror majoriteten till och med skulle "nöja" sig med en nivå under det Spotify ger idag när det gäller ljudkvalitén.

Tidal verkar ha fått ihop en sannerligen gedigen line-up bakom det här konceptet. För mig känns det dock som att Tidal är en tjänst "för artisterna" medan Spotify mer har riktigt in sig på vad konsumenterna vill ha.

Vilka som bli vinnare? Pjaa, svårt att säga nu men artisterna har pengarna och makten. Jag vet iaf vilka jag håller på, och det är inte de penga-kåta iaf.

Spotify + pirat, verkar det bli i framtiden om de ska fortsätta hålla på såhär.

FAN Daft Punk, älskar er men nu sjönk ni något i mina ögon, nej öron..
Senast redigerad av elefantbajs2100 2015-03-30 kl. 18:50.
Citera
2015-03-30, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sappy
Låter som en värdelös tjänst, precis som Spotify.

Varför betala för något som har ca 1/10 av utbudet som finns på soundcloud? Enda anledning skulle väl vara kö-funktionen i spotify.

finns de offline mode på soundcloud???

Förövrigt så är de så jäkla lökigt av artister att bojkotta spotify, att va med på spotify ger fortfarande lite extra pengar i fickan även om de är lite. Heller lite än inget??
Citera
2015-03-30, 19:15
Medlem
Grasstomouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Skulle fan sätta pengar på att du skulle faila ett blindtest, som så många före dig.

Spara dina pengar du. Jag hör skillnad. Punkt.

Faktum är att jag fått såssar som du efter mig innan. T.o.m de lyckades pricka rätt i ett blindtest när det väl kom till kritan sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av elefantbajs2100
Vilka som bli vinnare? Pjaa, svårt att säga nu men artisterna har pengarna och makten. Jag vet iaf vilka jag håller på, och det är inte de penga-kåta iaf.
Finns väl egentligen ingen vinnare/förlorare då de egentligen riktar sig till två olika målgrupper.

Citat:
Ursprungligen postat av durtmeister
Ja du är fördomsfull beats är bästa lurarna på marknaden.
Prisvärda? Nja inte direkt men det är långt ifrån bara yta.

Signaturmaterial. Pajas.
Senast redigerad av Grasstomouth 2015-03-30 kl. 19:17.
Citera
2015-03-30, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
finns de offline mode på soundcloud???

Förövrigt så är de så jäkla lökigt av artister att bojkotta spotify, att va med på spotify ger fortfarande lite extra pengar i fickan även om de är lite. Heller lite än inget??

Hur många av dessa artister är ekonomiskt oberoende i ett par generationer framöver? Men det kostar väl att ligga på topp, dyra utgifter. Men jag har svårt att förstå hur man kan bli så fantastiskt girig. Dock betalar Spotify knappt ut några pengar värda att nämna. En miljon plays på Spotify genererar väl knappt en månadslön, helt ärligt nu.

Ont: Slutade lyssna på mainstreammusik för ett par år sen, så detta kommer antagligen inte påverka mig då det finns extremt bra musiker där ute som aldrig skulle tänka sig ta betalt för sin musik, eftersom dom aldrig har betalat för musik.
Citera
2015-03-30, 19:29
Bannlyst
Vem fan lyssnar ens på domdär talanglösa bögarna som lämnar spotify? BRUTAL FUCKING DEATH METAL OR FUCK OFF \m/ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Citera
2015-03-30, 19:33
Medlem
elefantbajs2100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grasstomouth

Finns väl egentligen ingen vinnare/förlorare då de egentligen riktar sig till två olika målgrupper.

Vi som föredrar Spotify får ju nu tydligen vänta på nytt material från Jay-Z och hans lärjungar. - Konsumenter blir förlorare.

Marknadsförs detta till en nivå där Tidal blir standard i USA (största marknaden) och Spotify på något sätt konkurreras ut och kanske till och med får lägga ner - innebär det 100% prishöjning och endast en höjning av ljudkvalitén som kompensation (något som otroligt få bryr sig om, förhållandevis) - Förlorare.

Det är ju rätt så uppenbart att många artister är missnöjda med Spotify men nu verkar ha hittat frälsningen hos Tidal och Jay Z. Det jag försöker säga är bara att jag ser inte var detta gynnar konsumenterna (mer än de som verkligen vill ha bra ljud)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in