Modonna, Jay Z och Kanye West är ju passé sedan länge. Så det gör ju inte jättemycket. Känns ju knappast som att det kommer stjäla jättemånga prenumeranter från Spotify. Värre var det väl i så fall med Taylor Swift, då hon i någon mening är världens kanske största kvinnliga artist just nu. Och hennes avhopp har mig veterligen inte fått fortet att gunga.
Spotify är den överlägset största tjänsten just nu. Skivbolagen och artisterna måste ha lite is i magen. På sikt kommer Spotify och ett fåtal andra aktörer (Googles, Apples kommande etc) att finnas kvar på marknaden. Då kommer pengarna sinom tid att komma.
Man rapporterade 15 miljoner Premium-användare i början av januari, och tillväxttakten har varit kvick den senaste tiden. Jag tror definitivt att man kommer ha över 20, och närmare 25 miljoner innan året är slut. Vi talar alltså om en våldsam tillväxttakt. Förmodligen är det som med Netflix, att man behöver ha närmare 50 miljoner prenumeranter för att ha någon form av gångbar business. Det är verkligen ingen omöjlighet inom ett par år. inga jämförelser i övrigt mellan Spotify och Netflix, men klart är att antalet betalande kunder måste gå upp ganska kraftigt för att tillfredsställa artister och skivbolag.
Citat:
Ursprungligen postat av
fragboy
Detta skulle göra skivbolagen helt värdelösa i framtiden. Rätta mig om jag har fel.
Intressant tanke. Skivbolagen har ju tappat i betydelse nu när man som artist i princip enbart behöver hyra en studio och sedermera slänga upp musiken på Internet. Fysisk skivförsäljning är ju dött.