2014-12-30, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Icnivad
Är inte så säker på det. Jag skulle nästan kunna tänka mig att Max är värre.

Var det inte Max som bokstavligen hotade sina anställda att rösta på ett visst politiskt parti? Detta fastän de själva antagligen toppar prisillojaliteten bland restaurangerna. Medan andra sänkte sina priser, höjde de sina priser och de var ändå den enda restaurangen som hade mage att klaga.
Dom hotade inte, utan det var ett månadsbrev där man bad dom anställda rösta på moderaterna för att kunna anställa mer och slippa behöva sparka människor.
Citera
2015-03-23, 20:57
Medlem
Gruppintervju på McDonalds

Hej!

Som ni ser i rubriken så ska jag på gruppintervju för McDonalds, imorgon.
Och jag undrar nu, lite akut, om någon av er har varit, eller känner någon som har varit på en sådan intervju. Alltså inte en vanlig privat arbetsintervju, utan en gruppintervju. Och har några tips inför det?

Tips på hur man ska bete sig? Vad man ska säga? Frågar dem saker, vad frågar dem? Hur ska man klä sig? Hur många personer kommer det vara? Vad gör man?

Är så nervös, snälla.
Citera
2015-03-23, 21:05
Medlem
Har varit på arbetsintervju på McDonalds. Ni sitter i en ring och ni får presentera er i princip. Mer är det inte, känns som en väldigt oseriös intervju så förvänta dig inget. De som får jobbet är de som sticker ut ur gruppen, dvs antingen snygga tjejer får jobbet eller om du har otrolig social kompetens. Du behöver ingen arbetserfarenhet, bara stick ut ur gruppen på något sätt. Alla medelmåttor och fula människor får ingen chans. Inget illa menat mot dig TS men det är så gruppintervjun går till i princip. Känns väldigt oseriöst. Men lycka till, återkom med hur det gick.
Citera
2015-03-23, 21:14
Medlem
gulaLejonets avatar
klä dig snyggt och propert men absolut inte överklätt. kanske en snygg pike tröja med jeans.

självklart kommer dom fråga saker, kanske tex hur du hanterar stress, vad du gör på fritiden och varför du vill jobba hos dom

sitt inte och prata för länge utan håll dina svar ganska korta och bra, gäller att svara "rätt saker".

självklart bör du berätta att du alltid varit fashinerad av restaurangbranschen och att samarbeta tillsammans som en grupp i köket verkligen tilltalar dig. du är snabb, noggrann och har inga problem med att arbeta under stress (ge gärna exempel på ngt tidigare jobb eller situation där du klarat detta galant)

vidare så måste du berätta att du är service minded och älskar kundkontakt.

tänk igenom dina svar innan så att du inte blir överraskad på intervjun eller börja staka dig

lycka till
Citera
2015-03-23, 21:41
Medlem
Relativts avatar
Yes, varit på en gruppintervju och fick jobbet för ett par år sedan. Jag såg till att klä mig propert, vara social och sticka ut lite.
Exempelvis så fick ca 1 person per bord (detta var en stor intervju) dela med sig om någon dålig erfarenhet inom restaurangbranschen och berätta hur man istället skulle kunna skött den bättre. Passade på att dra en rolig story så att alla garvade samtidigt som jag efter gav en seriös åsikt på hur jag skulle löst situationen.

Det var ca 100 pers där jag var. Kan tänka mig att det finns i alla storlekar dock. De ställer generellt frågor om vem du är och varför du skulle passa på McDonalds.
Citera
2015-03-23, 21:44
Medlem
Relativts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SS-Panzer-Division
Jaha då är du förmodligen en medelmåtta eller en ful människa eftersom du inte fick något jobb, vem fan vill jobba på mcdonalds förresten??
Ungdom utan erfarenhet eller någon i behov av ett jobb? Inte så farligt som vissa påpekar. Dessutom gillar de flesta arbetsgivare (av egen erfarenhet) att man jobbat på en snabbmatskedja.
Citera
2015-03-24, 20:11
Medlem
Tackar alla för era tips och tankar kring detta!

Intervjun gick nog lite sådär, dom kommer att kalla vissa på en privat intervju nästa månad.
Jag stack nog inte ut så mycket förutom att jag försökte vara allmänt glad mot alla där och prata. Det fanns folk som pratade mer än mig och han svara snabbare på vissa frågor men också folk som inte pratade alls. Så har nog en normal chans för jobbet.

Tror inte att de går på utseende då de har en affärskedja att driva och pengar att få in. Och de flesta på McDonalds där jag bor är var en kallade "fula medelmåttor"? Haha.

Men aja, tack för era råd!
Citera
2015-03-24, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutiebell
Tackar alla för era tips och tankar kring detta!

Intervjun gick nog lite sådär, dom kommer att kalla vissa på en privat intervju nästa månad.
Jag stack nog inte ut så mycket förutom att jag försökte vara allmänt glad mot alla där och prata. Det fanns folk som pratade mer än mig och han svara snabbare på vissa frågor men också folk som inte pratade alls. Så har nog en normal chans för jobbet.

Tror inte att de går på utseende då de har en affärskedja att driva och pengar att få in. Och de flesta på McDonalds där jag bor är var en kallade "fula medelmåttor"? Haha.

Men aja, tack för era råd!

De går ju absolut på utseendet om du ska stå i kassan på ett ställe som mcdonalds. Inte helt fullt ut såklart, men det är jättestort plus kan jag säga. Det står mellan en ful person, en tjock person och en snygg person. Vem väljs till kassajobbet? Jag är inte själv ytlig men det är så det funkar.
Citera
2015-03-24, 23:14
Medlem
woofers avatar
Gruppintervjuer är ett smidigt sätt för arbetsgivaren att grovgallra. När man anställer till yrken där det inte finns några speciella krav på kunskap eller erfarenheter så är det extremt svårt att bilda sig en uppfattning om en arbetssökande utifrån cv och personligt brev. Man vill anställa folk med hög social förmåga och då är det utmärkt att pröva dem i ett socialt sammanhagn som en gruppintervju är.

För att det skall bli bra krävs det att den som leder intervjuen vet hur man ska göra och får de som deltar att känna sig bekväma. Jag har hållit mååånga gruppintervjuer och ibland anställer man inte nån ur en grupp och ibland händer det att alla i en grupp blir anställda, det är absolut inte någon tävling.
Citera
2015-03-30, 12:05
Medlem
Mcdonalds arbetsintervju?

Tjeeena, som titlen lyder så ska jag på en arbetsintervju för McDonalds.
Jag har inte svårt att svara på frågor och skulle själv säga att jag är relativt charmig.
Men vill ändå ha lite koll på vilka slags frågor som kan dyka upp, om det är någon som har erfarenheter eller bara vet om typ vilka frågor som kan komma så skriv gärna det.
Och vad går dem efter? Alltså hur ska man vara mot chefen, framåtriktad eller mer lagom? Berätta gärna det ni vet!
Citera
2015-03-30, 12:11
Medlem
norrlandsguldares avatar
Jag jobbade på McDonald's ett par år under gymnasiet och som jag minns det var inte intervjuerna så speciellt långa. Först var det en intervju i grupp om fyra personer och där gäller det verkligen att sticka ut. Var den som utstrålar mest energi så man ser vem som syns och hörs mest i rummet, men kom ihåg att inte prata i mun på de andra eller avbryta dem. Det är viktigt att de får prata också och så kan du sitta och hålla med dem och instämma i vad de säger.

Som jag minns det så betonade chefen att vi är som ett ansikte utåt för företaget och en fråga jag minns var "hur vill du att kunderna skall uppfatta dig som restaurangbiträde på McDonald's?". Jag tvivlar dock på att det är samma frågor som kommer för dig. Det var som sagt några år sedan.

Den andra intervjun var enskild men den kommer jag dessvärre inte ihåg.
Citera
2015-03-30, 12:17
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullMarodoren
Det här är frågor jag fick (och inte kunde) på mcdonalds intervjuven så jag fick inte jobbet

Frågorna är på ett ungefär då det var 2 veckor sedan:

FRÅGA: Hur gör du för att släppa ett rått ägg på ett cementgolv utan att knäcka det?

FRÅGA: Om det tar åtta män tio timmar att bygga en vägg, hur lång tid tar det då för fyra män att bygga väggen?

FRÅGA: Om du har tre äpplen och fyra apelsiner i ena handen och fyra äpplen och tre apelsiner i den andra handen vad har du då?

FRÅGA: Vad kan vi aldrig äta till frukost?

Vilka jävla tramsfrågor! Skulle bli förbannad på den som larvade sig med massa fjantiga gåtor istället för att gå på mer centrala frågor av substans.

fråga 1: vete fan...släpper det från 1 mm?
fråga 2: rent matematiskt borde det väl ta 20 timmar? men är säkert något mer lurt med det (typ att 8 män är för många och att de då står och trängs, men det framgår inte hur stor väggen är så, pissfråga)
fråga 3: stora händer?
fråga 4: lunch!

som sagt, störtlöjligt.

till ts:
får du frågor av karaktären som omnämnts så är säkert syfte att visa hur kreativ och out-of-the-boxig du är. Det är ingen seriös intervju så visa dig engagerad och framåt även om du inte har svaren på alla saker.
fjanteri ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in