2015-03-29, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MockFrog
Att avbryta är inte trevligt, men Skavlan avbröt inte främst för att byta ämne och gå vidare utan främst för att hålla kvar det på ämnet och lyfta fram det igen när han tyckte det svävade iväg.

Jo, men för Skavlan så "svävade det iväg" så fort som det inte handlade om Åkessons påstådda rasism.

Det är väldigt intressant att Skavlan:

1) Misslyckades att knyta ett enda rasistiskt uttalande direkt till Åkesson. (Jag blev förvånad att han ens erkände det att citatet var från 2002, det skall han åtminstone ha heder för, men varför då överhuvudtaget dra upp det?)
2) Blev helt ställd när Åkesson frågade var han såg rasism i valfilmen2010. Han blev tvungen att byta ämne samt knyta tillbaka hela diskussionen till citaten som "de andra" gjort för längesedan samt tillskrev Åkesson(!) att skilja på folkgrupper, när Åkesson frågade honom vilka "folkgrupper" han åsyftade.

Jag respekterar den åsikt Skavlan representerar även om jag inte håller med honom, men min poäng var att det var ett väldigt intellektuellt ohederligt sätt att torgföra sagda åsikt på.
Citera
2015-03-29, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Reaktionerna på det här programmet skiljer instruktivt agnarna från vetet. Vi ser:

A) dels människor som anser, att "intervjun var närmast inhuman och vidrig", ty man sparkar INTE "på någon som ligger, [eller slår] undan kryckan för någon som försöker stå eller att avsiktligt [krossar] någon som är svagare än du. Oavsett vem det är och oavsett hur fruktansvärt illa du än tycker om den personen, dennes åsikter, bakgrund eller utseende".

B) dels människor, som antingen är helt känslokalla för dessa synpunkter eller som känslokallt framför, att Skavlan borde ha sparkat m-y-c-k-e-t hårdare (t.ex. Virtanen i Aftonbladet), ty ändamålet helgar medlen.

Massinvandringsförespråkare, vänstern och vänsterliberaler är starkt överrepresenterade i grupp B.
c/ de som tycker att OM JÅ ställer upp så är han "fit for fight" och kan inte förvänta sig ngt daltande, då får han tacka nej istället. Trodde han att det inte skulle ske är han allvarligt politiskt naiv. Att JÅ inte har några bättre argument att bemöta den smutskastning han borde vara van vid nu är inte smickrande, vare sig för honom eller för partiet. De som tycker att han vinner sympatipoäng och att det därmed är bra för sd verkar inte vara intresserade av genuin politisk utveckling utan bara att deras eget parti växer, oaktat varför. De som eventuellt blev sd:are efter intervjun blir ju inte det pga JÅ:s retorik eller framställning av sakfrågorna utan bara som en reaktion mot Skavlans intervjuteknik.

Samtidigt tycker jag att de som stöder Skavlans agerande i kanske ännu högre grad verkar ointresserade av politisk utveckling och bara vill smutskasta motståndaren oavsett hur mycket av smutsen som fastnar på dem själva. Jag blir osäker på om man i denna grupp anser att det finns några politiska argument att framföra mot JÅ:s som man själv anser är starkare, att man skulle låta honom framföra sina argument för att sedan bemöta dem med ännu bättre och vinna argumentationen på argumentens egen kraft. De verkar istället nöjda med att diskvalificera JÅ från debatten genom dessa ytliga anklagelser. På samma sätt som ovan så är det inte smickrande för anti-sd-falangen att de inte har bättre realpolitiska motargument att komma med.

Sammantaget blir det så att de politiska sakfrågorna lämnas i bakgrunden av bägge sidor och istället utvecklas det till en sympatitävling, vem vinner på det? Infantiliseringen och polariseringen av svensk politik fortsätter...
Citera
2015-03-29, 23:31
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Jag gillar avslutningen:

Och lämnar ordet "parasiter" hängande i luften för alla tittare att fylla i själv. Jimmie såg inga gräshoppor i filmen, bara parasiter. Hade Skavlan inte varit så förblindad av sin egen fejkade indignation och pk-förträfflighet hade han kunnat nappa på det och skapat löpsedlar och rubriker i veckor framåt.
Extremt långsökt.
Citera
2015-03-29, 23:32
Medlem
Alla som försvarar SVT och skavlan med påståenden som "det är bara kränkta sveriedemokrater som klagar" eller "man måste ju kunna ställa enkla politiska frågor". För det första tvivlar jag på att ni såg programmet. Dessutom borde försöka läsa tråden och förstå att det är fler norrmän än svenskar som har klagat på hur skavlan skötte intervjun. De är knappast Sveriedemokrater, utan såg hur dåligt Skavlan betedde sig.
Citera
2015-03-29, 23:32
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Kanske även du vaknar upp en vacker dag, vem vet.

Demokratin i Sverige idag är ute på riktigt hal is. Att du inte upptäckt detta ännu kan bara beklagas. Det spelat ingen roll vilket parti man håller på då det tyvärr finns anledning att vara bedrövad oavsett.

Jag är inte helt säker på att du (och rätt många andra här på FB) vet vad demokrati är...
Citera
2015-03-29, 23:35
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MockFrog
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Reaktionerna på det här programmet skiljer instruktivt agnarna från vetet. Vi ser:

A) dels människor som anser, att "intervjun var närmast inhuman och vidrig", ty man sparkar INTE "på någon som ligger, [eller slår] undan kryckan för någon som försöker stå eller att avsiktligt [krossar] någon som är svagare än du. Oavsett vem det är och oavsett hur fruktansvärt illa du än tycker om den personen, dennes åsikter, bakgrund eller utseende".

B) dels människor, som antingen är helt känslokalla för dessa synpunkter eller som känslokallt framför, att Skavlan borde ha sparkat m-y-c-k-e-t hårdare (t.ex. Virtanen i Aftonbladet), ty ändamålet helgar medlen.

Massinvandringsförespråkare, vänstern och vänsterliberaler är starkt överrepresenterade i grupp B.

Det där blev ju lite lustigt med tanke på att en rad personer i tråden som ogillar intervjun uttrycker sig väldigt mycket grövre och hårdare mot andra, exempelvis olika folkgrupper som definitivt inte är starka i Sverige. Det blir ju ett enormt hyckleri om någon tycker Skavlan inte får ifrågasätta Åkesson men själv får man förolämpa och förnedra folk lite hursomhelst.

Så ska vi då säga att hycklare är starkt överrepresenterade i grupp A?

Du påstår luftigt - utan några konkreta exempel - att "en rad personer i tråden som ogillar intervjun uttrycker sig väldigt mycket grövre och hårdare mot andra". Var snäll och belägg det. Du kan skicka ett PM med exempel.

Jag förstår f.ö. inte, hur du menar, att någon som uttrycker sig grovt och hårt om t.ex. olika folkgrupper (som vederbörande ogillar) enl. dig kan sägas "hyckla"? Hyckla?! Hyckla innebär att *förställa sig*. Grova beskrivningar är väl, om något, snarast raka motsatsen till hyckleri.

Och slutligen verkar du vara helt omedveten om, att för att man ska kunna sparka på någon som ligger, eller slå undan kryckan för någon som försöker stå eller att avsiktligt krossa någon som är svagare än du, så krävs det att personen i fråga är närvarande.

Men, det här riskerar nog att bli OT.
Citera
2015-03-29, 23:36
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag är inte helt säker på att du (och rätt många andra här på FB) vet vad demokrati är...

Du TROR dig veta.

Många i Kina som också tror de har demokrati.
Citera
2015-03-29, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fltoig
Alla som försvarar SVT och skavlan med påståenden som "det är bara kränkta sveriedemokrater som klagar" eller "man måste ju kunna ställa enkla politiska frågor". För det första tvivlar jag på att ni såg programmet. Dessutom borde försöka läsa tråden och förstå att det är fler norrmän än svenskar som har klagat på hur skavlan skötte intervjun. De är knappast Sveriedemokrater, utan såg hur dåligt Skavlan betedde sig.

Jodå! Jag har sett programmet och har dessutom tittat på intervjun ett flertal gånger. Förklara gärna på vilket sätt Skavlan betedde sig dåligt, för jag kan inte se det. Hånflinar han åt Åkesson? Nej! Pikar han Åkesson? Nej! Så vad gjorde han? Jo, han ställde kritiska frågor som sig bör till politiker. Inget annat! Vad norrmännen tycker är ovidkommande eftersom de inte har speciellt mycket koll på svensk politik.
Citera
2015-03-29, 23:39
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huffensfuffens
Extremt långsökt.
Vad menar du? Jag förstår att Jimmie inte menade det så, men resultatet blev ju det, klockrent. Jag trodde det skulle bli twitterstorm direkt angående det men det verkar som att ingen snappade upp det.

Och det var ju ett öppet mål för Skavlan om han hade varit redo att sparka på bollen men han var istället helt tiltad av sin misslyckade intervjuteknik och ville bara avsluta skämtet så fort han bara kunde.
Citera
2015-03-29, 23:42
Medlem
Hur ska ni ha det? Nu horde jag att Persson och Bildt måste ta tag i saker och ting. Är den där Lofven så jävla kass?
Citera
2015-03-29, 23:43
Medlem
Vilket löjligt gnäll!

Hela idén med Skavlans program är att han frågar vad han vill och de som inte gillar inte Skavlan får väl låta bli att ställa upp i programmet? Det är själva poängen som gör programmet spännande.

En programform som denna skulle knappast kunna finnas i ett samhälle styrt av högerextremister.
Citera
2015-03-29, 23:44
Medlem
narkoluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
De människor som har reagerat negativt (och det verkar även vara de som är av en annan politisk åsikt än SD), kan se hur public service fortsätter att vinkla händelsen. Det blir förfärande tydligt att kejsaren är naken.

SVT tummar på neutraliteten och undanhåller fakta men det hjälper inte eftersom en gräns är nådd, folk som har sett programmet bildar sig en egen uppfattning. Jag tror att det här är början på en mer öppen debatt om SVT:s och SR:s vinklingar och osanningar.

Det hade varit intressant att se hela det inspelade materialet, för man blir ju nyfiken på vad som utelämnats och vad som har förstärkts i programmet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in