2015-03-29, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maykie
Vart kan man hitta normeringstabeller från tidigare år?
Jag hittar bara från VT-13 och HT-14 men vore kul att se andra år också!

Skrev mitt andra HP denna gången, det vart lite bättre än i höstas, så hoppas på en liten förbättring i allafall.. Fortsätter att göra HP tills jag är nöjd dock
Längst ner på sidan: http://studera.nu/hogskoleprov/fpn/normeringstabell-hosten-2014/
Citera
2015-03-29, 00:11
Medlem
Tror ni normeringstabellen kommer ändras speciellt mycket från förra året? Tittar man tillbaka på tidigare tabeller har skillnaderna inte varit så stora. Jag blev jätteglad över mitt resultat idag och ännu gladare när jag satte in det i de tidigare tabellera.

Vill bara försäkra mig om att jag inte inbillar mig allt.
Citera
2015-03-29, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maykie
Vart kan man hitta normeringstabeller från tidigare år?
Jag hittar bara från VT-13 och HT-14 men vore kul att se andra år också!
Googla "normeringstabell Xtermin YY"
Citera
2015-03-29, 00:16
Medlem
Maykies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Space-Bound
Längst ner på sidan: http://studera.nu/hogskoleprov/fpn/normeringstabell-hosten-2014/

Bra att jag bara antog att det bara var för HT-14 och skrollade inte längst ner

...och ja jag googlade och fick bara fram dessa årtalen i allafall utöver andra länkar till studera!

Nu har jag fått svar i allafall, tack!
Citera
2015-03-29, 00:28
Medlem
Varifrån hämtas texterna i LÄS? I ELF anges tidskrift!
Citera
2015-03-29, 00:29
Medlem
Skyrocketins avatar
Skrev idag 127/160 på HP. Har alltid tidigare legat på runt 90/160. Vad bör jag förvänta mig i normerat resultat? Hoppas det gick bra för alla andra! Om inte, ta nya tag i höst!
Citera
2015-03-29, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Ja jag tappar mitt 2.0 kvant pga den uppgiften och pga den där jävla uppgiften om den färgade cirkelbågen som var pi minus 2 eller nåt skit

Tycker att den färgae cirkelbågen var enkel som fan.

Hur stor är en kvartscirkels area? pi r2 genom 4. sen har vi en rätvinklig triangel med basen två, så det var ju bara att fiffla ihop arean på kvartscirkeln minus arean på triangeln så har vi cirkelbågens area.
Citera
2015-03-29, 00:33
Medlem
Är riktigt besviken på min prestation i KVA delarna. Gjorde sjukt många slarvfel som jag nu inte fattar hur jag tänkte. 7 jävla missar för att hjärnan inte va med ordentligt...

En fråga som jag tycker va dåligt ställd dock:

Provpass 4 Fråga 24.

"Robin har ett antal likadana kvadratiska plattor. Om Robin lägger plattorna kant mot kant så täcker de en yta av 0.99m2. Hur många plattor har Robin?

(1) Plattorna väger sammanlagt 19.25 kg.
(2) Plattornas kanter är 30cm långa och varje platta väger 1.75 kg."

Jag satt en bra stund och funderade hur de ville att man skulle svara på den. Eftersom man kan få lösningen i (2) för sig själv om man räknar måtten på plattorna, men använder man vikten så behöver man ju använda båda påståendena.

Svaret är alltså: i (2) för sig eller (1) och (2) tillsammans, men ej (1) för sig.
Man skulle alltså svara B: i (2) men ej i (1)
Det är ju dock inte hela sanningen som sagt...
Citera
2015-03-29, 00:40
Medlem
jousif650s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyrocketin
Skrev idag 127/160 på HP. Har alltid tidigare legat på runt 90/160. Vad bör jag förvänta mig i normerat resultat? Hoppas det gick bra för alla andra! Om inte, ta nya tag i höst!

vad fick du när du hade 90 ? jag skrev 90 idag
Citera
2015-03-29, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakeem
Edit* Svarade tydligen d, kollade på fel uppgift. märks att ja börjar bli trött XD

16 svarade jag b, vägde dock länge på den. tyckte att både b och a var rätt. det du nämnde är mer en bisats å inte riktigt relevant

17 svarade b , de nämndes i första lr andra paragrafen att de omnämndes mer i media ( stod inte direkt så, men var kontentan)

17, fast de nämner ju inte något som har med media att göra överhuvudtaget. Det de nämner är händelser och personer, samt att alla har börjat prata om ondska. De räknar inte ens upp journalister bland de som pratar om ondska.
Att dra slutsatsen att media har drivit på detta är att läsa för djupt mellan raderna, eftersom det inte finns några som helst ledtrådar mot att media står bakom detta. Förstår inte hur det kan vara rätt svar.
Citera
2015-03-29, 00:44
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fltoig
Är riktigt besviken på min prestation i KVA delarna. Gjorde sjukt många slarvfel som jag nu inte fattar hur jag tänkte. 7 jävla missar för att hjärnan inte va med ordentligt...

En fråga som jag tycker va dåligt ställd dock:

Provpass 4 Fråga 24.

"Robin har ett antal likadana kvadratiska plattor. Om Robin lägger plattorna kant mot kant så täcker de en yta av 0.99m2. Hur många plattor har Robin?

(1) Plattorna väger sammanlagt 19.25 kg.
(2) Plattornas kanter är 30cm långa och varje platta väger 1.75 kg."

Jag satt en bra stund och funderade hur de ville att man skulle svara på den. Eftersom man kan få lösningen i (2) för sig själv om man räknar måtten på plattorna, men använder man vikten så behöver man ju använda båda påståendena.

Svaret är alltså: i (2) för sig eller (1) och (2) tillsammans, men ej (1) för sig.
Man skulle alltså svara B: i (2) men ej i (1)
Det är ju dock inte hela sanningen som sagt...

Fast vad fan har vikten med arean att göra? :P Vikten är ju meningslös... det känns som om det bara är där för att förvirra. Du har redan arean (0.99m2), allt du behöver nu är kvadraternas kant. Så 1 är meningslös och 2 ger dig vad du behöver plus lite meningslöshet.
Citera
2015-03-29, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilhelmKryss
Tycker att den färgae cirkelbågen var enkel som fan.

Hur stor är en kvartscirkels area? pi r2 genom 4. sen har vi en rätvinklig triangel med basen två, så det var ju bara att fiffla ihop arean på kvartscirkeln minus arean på triangeln så har vi cirkelbågens area.
Med 2.0 på tidigare kvant så vet jag det där. Men när man missar en tvåa här och var så kan det gå åt helvete. Liknande fel på samtliga jävla kvantfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in