Citat:
Ursprungligen postat av
Respectus
Provpass 3. Fråga 12, 16 och 17
Rätt svar D, A respektive B
Jag svarade B , D respektive A. Någon annan som inte tyckte att svaren stämde på dessa?
Fråga 12.
Framgår det av texten vilken typ av fallolyckor Peter Halldin framför allt utgått från i sin forskning?
Enda fallet som nämns är "– En total olycksrekonstruktion kräver filmning av olyckan på plats och en skiktröntgen. Då vet vi i vilken hastighet fallet skedde och hur. Ett sådant tillfälle var en motocrossolycka 2004 då en person fanns på plats och filmade. Men energiupptagningen går lätt att mäta i modellen vilket gör att man kan dra säkrare slutsatser och jämföra olika hjälmar."
Därav mitt svar B.
Fråga 16.
Vad menar textförfattaren med att lärarna förts ”bort från relevans och sammanhang”?
Friskolereformen kom med krav på att lärarna skulle visa upp sin skola på marknaden. Lärare krävdes på timtals av arbete med skriftliga omdömen trots att både lärare och föräldrar upplevde att omdömet skrevs i en mall som gjorde att det nästan är obegripligt. Därmed fördes lärarna bort från relevans och sammanhang.
Tyckte denna kändes självklar, därav mitt svar D.
Fråga 17. Hittar jag inte i texten vad medier har med fingret i spelet att göra. Kan däremot läsa till mig flera "fasansfulla händelser".
Någon mer som håller med mig? Om inte, förklara gärna för mig.
På 12an tyckte jag det verkade rimligt att svara A, filmade olyckor... För det är ju just den filmade olyckan som är nyckeln. Så att svaret är D verkar rätt muppigt.
16 är en sån där typisk skitläsfråga där flera svar känns rimliga. Men...
Det gemensamma för dessa förändringar är att det är lättare att utkräva ansvar men inte ett dugg lättare att ta ansvar. Det blir inte lättare att undervisa för att Skol?inspektionen tittar på. Tvärtom riskerar en sådan förändring att underminera förtroendet för lärarna. Svag ledning och svaga institutioner medför att krav som riktas mot skolan i realiteten blir krav riktade mot den enskilda, ensamma läraren.
Det gjorde att jag körde på A.
På fråga 17 vettefan hur exakt jag tänkte (jag fick rätt), men jag vet att jag fokuserade på...
Liksom Anders Johansson konstaterar Heberlein att det har skett ett paradigmskifte. Nu används beteckningen ond om en lång rad människor från gärningsmännen bakom folkmorden i Rwanda till Josef Fritzl, som i åratal höll sin dotter inlåst i villans källare och våldtog henne.
Hur det blev till medier och offentligt samtal... det vettesjutton