2015-03-28, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 121111
Sådana här frågor har jag aldrig förstått hur de kan vara med. För mig är svaret svart på vitt bara jag läser.

Vi har sand (S), vatten (V) och cement (C).
S+V+C=40.

(1) C+S=36.8. => V = 40 - C+S = 3.2. Men vi kan inte veta vad C är.
(2) V+S=31.2 => C = 8.8.

Svar: B.

Vad är det som ställer till det för er som inte kan lösa/se sådana här uppgifter?
Jag tänkte i termer av hur många ekvationer man har.

Tre okända, tre ekvationer om man lägger ihop (1) och (2), därmed svar C.

Såg inte det uppenbara i stressdimman.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Respectus
Provpass 3. Fråga 12, 16 och 17
Rätt svar D, A respektive B

Jag svarade B , D respektive A. Någon annan som inte tyckte att svaren stämde på dessa?

Fråga 12.
Framgår det av texten vilken typ av fallolyckor Peter Halldin framför allt utgått från i sin forskning?

Enda fallet som nämns är "– En total olycksrekonstruktion kräver filmning av olyckan på plats och en skiktröntgen. Då vet vi i vilken hastighet fallet skedde och hur. Ett sådant tillfälle var en motocrossolycka 2004 då en person fanns på plats och filmade. Men energiupptagningen går lätt att mäta i modellen vilket gör att man kan dra säkrare slutsatser och jämföra olika hjälmar."
Därav mitt svar B.

Fråga 16.
Vad menar textförfattaren med att lärarna förts ”bort från relevans och sammanhang”?

Friskolereformen kom med krav på att lärarna skulle visa upp sin skola på marknaden. Lärare krävdes på timtals av arbete med skriftliga omdömen trots att både lärare och föräldrar upplevde att omdömet skrevs i en mall som gjorde att det nästan är obegripligt. Därmed fördes lärarna bort från relevans och sammanhang.
Tyckte denna kändes självklar, därav mitt svar D.

Fråga 17. Hittar jag inte i texten vad medier har med fingret i spelet att göra. Kan däremot läsa till mig flera "fasansfulla händelser".

Någon mer som håller med mig? Om inte, förklara gärna för mig.

Edit* Svarade tydligen d, kollade på fel uppgift. märks att ja börjar bli trött XD

16 svarade jag b, vägde dock länge på den. tyckte att både b och a var rätt. det du nämnde är mer en bisats å inte riktigt relevant

17 svarade b , de nämndes i första lr andra paragrafen att de omnämndes mer i media ( stod inte direkt så, men var kontentan)
Senast redigerad av Rakeem 2015-03-29 kl. 00:08.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oakk
Är det inte det som är grejen? Svaret är så uppenbart att folk ifrågasätter frågan och letar efter en "svårare" (felaktig) lösning.

Instämmer, jag fick en Aha-upplevelse efter några sekunder när jag granskade frågan lite noggrannare. Är nog lätt att bli lurad på den om man har för bråttom kanske.
Citera
2015-03-28, 23:48
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Respectus
Provpass 3. Fråga 12, 16 och 17
Rätt svar D, A respektive B

Jag svarade B , D respektive A. Någon annan som inte tyckte att svaren stämde på dessa?

Fråga 12.
Framgår det av texten vilken typ av fallolyckor Peter Halldin framför allt utgått från i sin forskning?

Enda fallet som nämns är "– En total olycksrekonstruktion kräver filmning av olyckan på plats och en skiktröntgen. Då vet vi i vilken hastighet fallet skedde och hur. Ett sådant tillfälle var en motocrossolycka 2004 då en person fanns på plats och filmade. Men energiupptagningen går lätt att mäta i modellen vilket gör att man kan dra säkrare slutsatser och jämföra olika hjälmar."
Därav mitt svar B.

Fråga 16.
Vad menar textförfattaren med att lärarna förts ”bort från relevans och sammanhang”?

Friskolereformen kom med krav på att lärarna skulle visa upp sin skola på marknaden. Lärare krävdes på timtals av arbete med skriftliga omdömen trots att både lärare och föräldrar upplevde att omdömet skrevs i en mall som gjorde att det nästan är obegripligt. Därmed fördes lärarna bort från relevans och sammanhang.
Tyckte denna kändes självklar, därav mitt svar D.

Fråga 17. Hittar jag inte i texten vad medier har med fingret i spelet att göra. Kan däremot läsa till mig flera "fasansfulla händelser".

Någon mer som håller med mig? Om inte, förklara gärna för mig.

På 12an tyckte jag det verkade rimligt att svara A, filmade olyckor... För det är ju just den filmade olyckan som är nyckeln. Så att svaret är D verkar rätt muppigt.

16 är en sån där typisk skitläsfråga där flera svar känns rimliga. Men...
Det gemensamma för dessa förändringar är att det är lättare att utkräva ansvar men inte ett dugg lättare att ta ansvar. Det blir inte lättare att undervisa för att Skol?inspektionen tittar på. Tvärtom riskerar en sådan förändring att underminera förtroendet för lärarna. Svag ledning och svaga institutioner medför att krav som riktas mot skolan i realiteten blir krav riktade mot den enskilda, ensamma läraren.
Det gjorde att jag körde på A.

På fråga 17 vettefan hur exakt jag tänkte (jag fick rätt), men jag vet att jag fokuserade på...
Liksom Anders Johansson konstaterar Heberlein att det har skett ett paradigmskifte. Nu används beteckningen ond om en lång rad människor från gärningsmännen bakom folkmorden i Rwanda till Josef Fritzl, som i åratal höll sin dotter inlåst i villans källare och våldtog henne.
Hur det blev till medier och offentligt samtal... det vettesjutton
Citera
2015-03-28, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Provpass 4 fråga 27)

Betong består av sand, vatten och cement. Hur många kilogram cement finns det i 40 kilogram färdigblandad betong?

(1) det finns sammanlagt 36.8 kg cement och sand i blandningen.
(2) det finns sammanlagt 31.2 kilogram vatten och sand i blandningen.

Vilken jävla fuling till fråga

Du vet att vattnet tillsammans med sanden väger 31.2, då måste cementen väga 40-31.2=8.8

Det bör räcka med svar alternativ 2, men vad vet jag
Citera
2015-03-28, 23:50
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
Provpass 4 fråga 27)

Betong består av sand, vatten och cement. Hur många kilogram cement finns det i 40 kilogram färdigblandad betong?

(1) det finns sammanlagt 36.8 kg cement och sand i blandningen.
(2) det finns sammanlagt 31.2 kilogram vatten och sand i blandningen.

Vilken jävla fuling till fråga

Haha alltså fy fan... Jag fattade den inte förrän nu. Fan vad man skäms alltså. Fick ju för bövelen gissa för att jag inte kunde koppla nåt, så löjligt misstag. xD
Citera
2015-03-28, 23:51
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jirki88
På 12an tyckte jag det verkade rimligt att svara A, filmade olyckor... För det är ju just den filmade olyckan som är nyckeln. Så att svaret är D verkar rätt muppigt.
)

De nämner att de nyttjar den filmade olyckan men de nämnt aldrig att de utgår just ifrån detta i sin forskning. Utan det är någon läsaren själv i så fall får anta då just i denna artikel så nämnde de den filmade olyckan.

Men det står ju aldrig någonstans i texten att de exakt utgår ifrån filmade sekvenser i sin forskning.
Utan de valde bara att nämna just den filmade sekvensen i denna artikel.
Citera
2015-03-28, 23:53
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
De nämnder att de nyttjar den filmade olyckan men att de nämner aldrig att de utgår just ifrån detta i sin forskning. Utan det är någon läsaren själv i så fall får anta då just i denna artikel så nämnde de den filmade olyckan.

Men det står ju aldrig någonstans i texten att de exakt utgår ifrån filmade sekvenser i sin forskning.
Utan de valde bara att nämna just den filmade sekvensen i denna artikel.

Fast, de nämner ju att
– En total olycksrekonstruktion kräver filmning av olyckan på plats och en skiktröntgen. Då vet vi i vilken hastighet fallet skedde och hur. Ett sådant tillfälle var en motocrossolycka 2004 då en person fanns på plats och filmade. Men energiupptagningen går lätt att mäta i modellen vilket gör att man kan dra säkrare slutsatser och jämföra olika hjälmar.
Filmad olycka = datormodell = dra säkrare slutsatser.
Personligen tycker jag att det onekligen sägs i texten att de utgår från filmade olyckor... för att skapa datormodeller som de använder för att förbättra hjälmarna.
Citera
Medlem
Citat:
Haha alltså fy fan... Jag fattade den inte förrän nu. Fan vad man skäms alltså. Fick ju för bövelen gissa för att jag inte kunde koppla nåt, så löjligt misstag. xD

Ja jag tappar mitt 2.0 kvant pga den uppgiften och pga den där jävla uppgiften om den färgade cirkelbågen som var pi minus 2 eller nåt skit
Citera
Medlem
Hur räknar man ut sitt resultat?
Har för mig att det fanns en guide förra året, men nu hittar jag inte det :P
Citera
2015-03-28, 23:57
Medlem
Citat:
Ja jag tappar mitt 2.0 kvant pga den uppgiften och pga den där jävla uppgiften om den färgade cirkelbågen som var pi minus 2 eller nåt skit

Ja, jag tycker inte att det är en värdig NOG-uppgift. Börjar snarare handla mer om läsförståelse än något annat.
Citera
2015-03-28, 23:58
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Fast, de nämner ju att
– En total olycksrekonstruktion kräver filmning av olyckan på plats och en skiktröntgen. Då vet vi i vilken hastighet fallet skedde och hur. Ett sådant tillfälle var en motocrossolycka 2004 då en person fanns på plats och filmade. Men energiupptagningen går lätt att mäta i modellen vilket gör att man kan dra säkrare slutsatser och jämföra olika hjälmar.
Filmad olycka = datormodell = dra säkrare slutsatser.
Personligen tycker jag att det onekligen sägs i texten att de utgår från filmade olyckor... för att skapa datormodeller som de använder för att förbättra hjälmarna.

Jo de insinuerar kraftigt men de säger aldrig det rakt ut, bokstavligt talat. Där av valde jag D då det ingenstans i texten på ett bestämt sätt står vad de utgår ifrån i forskningen. Med 99% chans använder de filmade olyckor men det är inte helt säkert. Där av D då det ej står i texten.

Så resonera jag typ, men aa lite muppig var väl frågan kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in