2015-03-28, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 121111
Är för trött för att tänka nu, snälla förklara så jag kan sova.

Det här är det första felet jag fått på NOG-delen sedan 2011. Förstår inte hur (2) kan vara tillräcklig information, hur vet jag hur många flickor/pojkar det finns i klassen?

28. I en klass med 24 elever har hälften av pojkarna moped. Hur många flickor i klassen har moped?

(1) Det är lika många flickor som pojkar i klassen. 14 elever har inte moped.

(2) Av dem som inte har moped är flickorna 2 fler än pojkarna. Av flickorna är de
som inte har moped 4 fler än de som har moped.
Fick fel på den också.. Är för trög i huvudet nu för att anlysera frågan.
Citera
2015-03-28, 23:18
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Det står ju D i facit, så vad är problemet?

Attention fail är mitt problem, haha
Citera
2015-03-28, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrBa
Provpass 3 fråga 39, texten Blogging. Är det bara jag som tycker att B inte stämmer? Eller missar jag något?

Rätt svar är D och det står också i facit.

Also, blogging might trigger dopamine release, similar to stimulants like music, running and looking at art.

D Researchers suggest that blogging in certain aspects can be compared to physical exercise.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamhet.
Av vad jag kan se så är D korrekt enligt facit. Någon av oss har läst fel i facit, förhoppningsvis du

Stämmer, ber om ursäkt
Citera
Medlem
Citat:
Absolut, men jag tycker inte att "blogging might trigger dopamine release" = "bloggers are becoming increasingly addicted to dopamine medication" är helt korrekt.
Och det har du ju rätt i, för B var ju fel svar?
Citera
2015-03-28, 23:23
Medlem
Vad tror ni kommer krävas för att få 2.0 på verbala i år? Har vart mellan 73-75 de senaste åren, och tror jag hamnar på 74... Var det svårare eller lättare i år?
Citera
2015-03-28, 23:25
Medlem
Citat:
Provpass 3 fråga 39, texten Blogging. Är det bara jag som tycker att B inte stämmer? Eller missar jag något?

Blogging
Neuroscientist Alice Flaherty at Harvard studies conditions such as hypergraphia (an uncontrollable urge to write) and writer’s block, and also looks to disease models to explain the drive behind this mode of communication. For example, people with mania often talk too much. “We believe something in the brain’s limbic system is boosting their desire to communicate,” she says. Located mainly in the midbrain, the limbic system controls our drives, whether they are related to food, sex, appetite, or problem solving. “You know that drives are involved in blogging because a lot of people do it compulsively,” Flaherty notes. Also, blogging might trigger dopamine release, similar to stimulants like music, running and looking at art.

39. What are we told in this text?
A There are similarities between an individual’s problem solving abilities and writing style.
B There are signs that bloggers are becoming increasingly addicted to dopamine medication.
C Research has found that people who constantly talk are often also regular blog writers.
D Researchers suggest that blogging in certain aspects can be compared to physical exercise.

Hm, jag valde D på den...
Citera
2015-03-28, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utveckla
Rätt svar är D och det står också i facit.

Also, blogging might trigger dopamine release, similar to stimulants like music, running and looking at art.

Såg ditt inlägg nu =) Hann svara på hans/hennes fråga att "jag svarade D", bläddrade och såg sedan ditt svar här =)
Citera
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crezzan
Vad tror ni kommer krävas för att få 2.0 på verbala i år? Har vart mellan 73-75 de senaste åren, och tror jag hamnar på 74... Var det svårare eller lättare i år?

Jag hoppas onekligen på 73-74 då, för jag landade på 74.
Citera
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
När vi ändå är inne på det, när öppnar anmälan för nästa?
14 augusti om ingen redan har svarat.
Citera
2015-03-28, 23:29
Medlem
Någon har säkert svarat på denna frågan, men finns det någon prognos/indikation för huruvida normeringen kommer vara högre eller lägre än i höstas?
Citera
2015-03-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Provpass 4 fråga 27)

Betong består av sand, vatten och cement. Hur många kilogram cement finns det i 40 kilogram färdigblandad betong?

(1) det finns sammanlagt 36.8 kg cement och sand i blandningen.
(2) det finns sammanlagt 31.2 kilogram vatten och sand i blandningen.

Vilken jävla fuling till fråga
Nä fyfan vilken jävla fråga. Satt i tio minuter nu och fattade ändå inte förrän nu. Och nu känner man sig lagom dum... årets enda fel på NOG-delen så kanske inte ska klaga allt för mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in