2015-03-28, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yegori
Jag läser inte så mycket annat än vetenskaplig litteratur och iofs. en del dagstidningar och typ forskning och framtsteg. Fick ~1,7 på verbala nu första gången jag skrev.

Att gå igenom svåra ord ger en hel del tycker jag.
Är det facklig litteratur eller åt det populärvetenskapliga hållet? Skulle du vilja ge exempel?
Citera
2015-03-28, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanata
Är det facklig litteratur eller åt det populärvetenskapliga hållet? Skulle du vilja ge exempel?

Facklig litteratur. Oftast artiklar från Web of Science i stil med Nature, PNAS etc.
Citera
2015-03-28, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kloverdukar
Helt irrelevant att spekulera om nomineringarna. Vill som alla andra att det ska luta mot vårens, tror dock inte det skiljer sig speciellt mycket jämfört med höstens.

Att spekulera kring nomineringen känns väldigt irrelevant, ja.
Citera
2015-03-28, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Kul det där med hur alla verkar gå ut och festa kvällen innan ett av de viktigaste proven man skriver i sitt liv.

Och sedan den obligatoriska kommentaren: "Jag var bakis som faaaaan, hade jag inte varit det hade jag fått bättre resultat."

hehe ja har nog aldrig varit så fräsh efter hp , sov riktigt gott innan, käkade mitt pissäckliga gröna alg pulver med mct olja samt laddade på med ölkorv å morotsjuice i pauserna. Mitt 51 på kva ( målet var 60) var enbart ett symptom av att jag inte var systematiskt nog med att lära mig räknereglerna och inte tränade så mycket på dtk. Blir dubbelt upp i förberedelse tills nästa år.
Citera
2015-03-28, 21:33
Medlem
canibuss avatar
Citat:
Ni som skriver bra på den verbala delen, läser ni mycket? Vad för litteratur?

Årsredovisningar, facklitteratur, och deckare. + flashback då förstås.
Citera
2015-03-28, 21:34
Medlem
Delproven är ute! Dags för alla matte- och språksnillen att leta facitfel??

http://studera.nu/hogskoleprov/efter-provet/facit-provfragor-och-normeringstabeller/
Citera
2015-03-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ni som skriver bra på den verbala delen, läser ni mycket? Vad för litteratur?

Läst mycket så långt tillbaka jag kan minnas. Skönlitteratur i yngre dagar och nu mera populärvetenskapliga artiklar och liknande, både på engelska och svenska.

Har även avverkat en kandidatexamen utomlands i ett engelsktalande land. Då blir ELF lite av en gäspning.
Citera
2015-03-28, 21:37
Medlem
som vanligt sket sig sista matten för mig ;( 31/40 på den och fick då totalt 66/80.. Det skulle inte gjort nått ifall den inte var för det att jag lottade orden som fan vilket ledde till att jag även fick 66 på sven/eng!!!!!!!!!! alltså ifall jag skulle skrivit som vanligt (dvs 1.9-2.0) på matte delen skulle jag kommit in på läkare ;(
Citera
2015-03-28, 21:40
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Kul det där med hur alla verkar gå ut och festa kvällen innan ett av de viktigaste proven man skriver i sitt liv.

Och sedan den obligatoriska kommentaren: "Jag var bakis som faaaaan, hade jag inte varit det hade jag fått bättre resultat."

Denna gång skrev jag främst för skoj och lite förberedelse inför gmat.
Sedan att bakis påverkar ens prestation i viss mån får man väl ändå anse.
Citera
2015-03-28, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av canibus
En sak jag har stört mig på efter att ha skrivit hp två gånger är att det på läsförståelse delen märks att högskoleprovet styrs ifrån pk-umeå. Det är väldigt mycket genus normativa skalbaggar/fåglar och slaveritexter. Det gynnar pk människor och fältbiologer eftersom det är MYCKET lättare att ta in en text som man tycker är någorlunda intressant.
Om provet hade styrts ifrån Luleå istället hade det handlat mer om snöskotrar, gruvor och hockey och således gynnat en annan "grupp".
Ni blir ju fasen aldrig nöjda. Den här gången var det väl ändå extremt vetenskapsdominerat. Var ju inte en enda genus/feminism/kulturartikel den här gången, fanns t.om. en om kvantmekanik och flera som handlade om biologi/psykologi/evolutionslära etc.
Citera
2015-03-28, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Sedan att bakis påverkar ens prestation i viss mån får man väl ändå anse.

Jo, fast det är ju helt ditt eget val att gå ut och supa natten innan ett sådant prov.

Själv hade jag kommit in på Diplomatprogrammet om jag bara varit lite mer ambitiös med mina studier. Och hockeyproffs om jag bara gått på några fler hockeyträningar. Men nu gjorde jag inte det.

Jag tycker bara att det är en dålig ursäkt att skriva "om det bara hade varit "såhär istället" så hade jag fått bättre resultat", särskilt när det är något man faktiskt kan påverka själv.

Mitt inlägg är också riktad mer allmänt, inte till just dig specifikt. Men just utekvällar förefaller vara en vanlig bortförklaring till dåliga resultat. Och i mina ögon får man då skylla sig själv om man var ut kvällen innan ett så viktigt prov.
Citera
2015-03-28, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maktfaktorn
Ni blir ju fasen aldrig nöjda. Den här gången var det väl ändå extremt vetenskapsdominerat. Var ju inte en enda genus/feminism/kulturartikel den här gången, fanns t.om. en om kvantmekanik och flera som handlade om biologi/psykologi/evolutionslära etc.

Jag håller med dig. Drar mig till minnes en text från något gammalt prov som hette "Flickkonst" och handlade om någon avhandling i genusvetenskap. Där snackar vi manlig kryptonit. Oj, oj, oj vilket sömnpiller. Hade behövt en amfetamincocktail för att ta mig igenom den texten utan att somna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in