2015-03-28, 20:20
Medlem
cykelbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wille1000
Fick en anmärkelse på sista delen idag för jag hade glömt stänga av ljudet på mobilen, fick då 2 sms under provtiden och på så sätt en anmärkelse. Provledaren sa att i värsta fall kommer provet borträknas, vilket det antagligen kommer göras? Jag tycker det är ganska töntigt då min granne vid provet vid varje delprov tittade igenom provet innan man tiden började när läraren tittade bort, om någon borde han få en anmärkning. PS ( ja jag är lite frustrerad som ni märker)

Är du så jävla dum att du inte stänger av mobilen/ljudet efter första gången får du skylla dig själv
Citera
2015-03-28, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyctophilian
Verkar vara många här som tror att normeringen påverkas av hur många som skriver HP. Tänkte bara informera om att så inte är fallet. Man får sin normerade poäng i förhållande till hur alla andra skriver, på så sätt att en viss andel (som inte varierar mellan olika provtillfällen) av provdeltagarna får en viss normerad poäng vid varje prov. Hur många råpoäng som krävs för att få en viss normerad poäng beror alltså på hur bra andra presterar, men inte hur många de andra är.

Du missförstår vad de som spekulerar säger. De antar att fler provdeltagare = större andel förstagångsskrivare, vilket skulle resultera i att råpoängen blir mer värda (förutsatt att förstagångsskrivarna presterar under medel).

Personligen tror jag det är ett rimligt antagande. Läs texten om bias i årets högskoleprov igen så kan du nog förstå varför
Citera
2015-03-28, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyctophilian
Verkar vara många här som tror att normeringen påverkas av hur många som skriver HP. Tänkte bara informera om att så inte är fallet. Man får sin normerade poäng i förhållande till hur alla andra skriver, på så sätt att en viss andel (som inte varierar mellan olika provtillfällen) av provdeltagarna får en viss normerad poäng vid varje prov. Hur många råpoäng som krävs för att få en viss normerad poäng beror alltså på hur bra andra presterar, men inte hur många de andra är.

Verkar vara en person här som tror att normeringen påverkas av vad alla andra får för resultat.

Utdrag från http://xn--lkarstudent-l8a.se/hogskoleprovet.html :

Gränserna för olika normerade poäng bestäms genom statistisk analys av de utprövningsdelar som provdeltagare får utföra (det är därför som provdeltagarna inte förvarnas om vilka block som är utprövningsblock). I analysen delas provdeltagarna upp utifrån olika egenskaper, till exempel akademisk erfarenhet (det är därför som provdeltagarna får ange diverse personlig information på ett blad innan provskrivandet börjar).

Gränserna bestäms alltså INTE av hur stor andel av deltagarna som uppnådde vissa poäng. Tanken med detta system är att svårighetsgraden för en viss normerad poäng inte skall påverkas av vilka som råkar skriva provet vid ett tillfället (vilket hade varit fallet ifall det var bestämt på förhand att en viss andel av deltagarna skulle få en viss poäng).
Citera
2015-03-28, 20:25
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IJustCame
Verkar vara en person här som tror att normeringen påverkas av vad alla andra får för resultat.

Utdrag från http://xn--lkarstudent-l8a.se/hogskoleprovet.html :

Gränserna för olika normerade poäng bestäms genom statistisk analys av de utprövningsdelar som provdeltagare får utföra (det är därför som provdeltagarna inte förvarnas om vilka block som är utprövningsblock). I analysen delas provdeltagarna upp utifrån olika egenskaper, till exempel akademisk erfarenhet (det är därför som provdeltagarna får ange diverse personlig information på ett blad innan provskrivandet börjar).

Gränserna bestäms alltså INTE av hur stor andel av deltagarna som uppnådde vissa poäng. Tanken med detta system är att svårighetsgraden för en viss normerad poäng inte skall påverkas av vilka som råkar skriva provet vid ett tillfället (vilket hade varit fallet ifall det var bestämt på förhand att en viss andel av deltagarna skulle få en viss poäng).

Vänta, vadå? Ange personlig information på ett blad? When, where, what, how!?!?
Citera
2015-03-28, 20:26
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Något som jag upplevde som besvärligt är att när man är i ett hörn och samlar in svarshäften så har man ingen aning vad som händer i andra hörnet. Hur vet jag att de inte fortsätter fylla i svarshäftet? Vissa misstänker jag skriver av från svarshäftet i personliga kontrollpapperet också, men kunde aldrig riktigt notera det.

Bra observerat, kan meddela att jag lyckades fylla i ca 6-7 frågor när provledaren samlade in papprena, frågor som jag tänkt chansa på men glömde bort att göra i praktiken.
Citera
2015-03-28, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jirki88
Vänta, vadå? Ange personlig information på ett blad? When, where, what, how!?!?

Första svarshäftet din tomte
Pågående och avslutad utbildning
Citera
2015-03-28, 20:27
Medlem
zonedisks avatar
Första gången jag gör provet sedan 2012 (tror jag), fick då skamliga 0.75, idag blev det
Kvant 39
Verb 51

Vågar ni spekulera kring resultat?
Citera
2015-03-28, 20:27
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Första svarshäftet din tomte
Pågående och avslutad utbildning

Jaha, det där... Lel.
Fan, jag reflekterade inte ens över det, inte direkt mycket information!
Citera
2015-03-28, 20:29
Medlem
Verbal: 45
Kvant: 60

Har just nu 1.2HP

Tror ni jag höjer mig något? 1.25 skulle duga men helst vill jag ha 1.3+
Citera
2015-03-28, 20:31
Medlem
Vi hade en "nysvensk" som provledare, var väldigt bra faktiskt. Startade provet 3-4 minuter innan utsatt tid och det vara flera i provsalen som fick SMS under provet utan att det uppmärksammades. Killen hade verkligen nollkoll på hur saker och ting fungerade, till exempel så öppnade han plasten på proven till nästa prov INNAN rasten så jag visste hela tiden vilken del som skulle komma härnäst (är väl kanske ingen fördel men ändå lite kul!)
Citera
2015-03-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jirki88
Jaha, det där... Lel.
Fan, jag reflekterade inte ens över det, inte direkt mycket information!

Men hur pågående och avslutad utbildning påverkar normeringen vetefan.

Tips till provmakarna: i nästa LÄS kan ni ha en informerande text om hur normeringen går till och dess bias
Citera
2015-03-28, 20:34
Medlem
canibuss avatar
En sak jag har stört mig på efter att ha skrivit hp två gånger är att det på läsförståelse delen märks att högskoleprovet styrs ifrån pk-umeå. Det är väldigt mycket genus normativa skalbaggar/fåglar och slaveritexter. Det gynnar pk människor och fältbiologer eftersom det är MYCKET lättare att ta in en text som man tycker är någorlunda intressant.
Om provet hade styrts ifrån Luleå istället hade det handlat mer om snöskotrar, gruvor och hockey och således gynnat en annan "grupp".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in