Citat:
Ursprungligen postat av
djuphavsdjungeln
Kan väl ha att göra med att 3-mmc påverkade serotoninreceptorer rätt kraftigt, vilket inte 3-cmc verkar göra. Frågan är om det överhuvudtaget finns någon expert som kan svara? Är det konstaterat att 3-mmc skadade hjärtat? Jag har brukat ca 5g 3-mmc och har testat hjärtat. Jag begärde nyligen en mer omfattande hälsoundersökning som jag anser man ska göra ca vart tionde år. Där testade jag hjärtat. Dessutom anmälde jag mig till en vetenskaplig studie där det ingick att hjärtat skulle undersökas grundligt. Inget fel upptäcktes, jag var i god fysisk form.
Jag tror att många helt enkelt överkonsumerar dessa droger. Jag menar vissa drar ju i sig hekton. Kan man hålla sig till 4 sessioner i månaden så ligger man säkert bättre till än dom som missbrukar mer frekvent.
Fler synpunkter välkomnas.
Nja det är tyvärr såhär att alla substanser som höjer puls och blodtryck och alltså får hjärtat att arbeta hårdare, dvs alla CS mer el mindre, kan leda till förtjockade hjärtklaffar o förstorat hjärta.
Detta ses ganska ofta vid obduktioner av personer som missbrukat kokain/ amfetamin/ crack osv, det är dock inte alltid dödsorsaken (ca 50 % av amfetaminister dör i hjärt/ kärl relaterade händelser) men kan självklart bli det vid frekvent bruk av i princip alla Centralstimulerande substanser..
Sedan finns det substanser som är toxiska (giftiga) för diverse organ (hjärta, hjärna, lever, njurar) men det tror jag inte var fallet med just 3-MMC, däremot misstänks väl 4-CMC vara lite toxiskt. 3-CMC verkar dock än så länge vara mildare mot kroppen o kanske ger lite mindre sympatikus påslag..
Tillägg: finns intressant läsning i Läkartidningen:
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=18830