2015-03-27, 17:39
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutalSten
Skäll ut butiks chefen! Det gjorde jag och några andra ,1 vecka efter fanns det inte Halal kött kvar i butiken!

Sanning?

Vilket företag? ICA? COOP? Lidl? Willys?
Citera
2015-03-27, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneStepBeyond
Sanning?

Vilket företag? ICA? COOP? Lidl? Willys?

Japp, ICA.
Citera
2015-03-27, 18:30
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutalSten
Japp, ICA.

Haha, då gick alla MENA över till Willys.
Citera
2015-03-27, 19:06
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbtest11
Problemet är väl att svensk lagstifning lägger religiösa rättigheter före djurs rättigheter.

....
Nej, det gör den inte.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/slaktochannanavlivning/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html
Citera
2015-03-27, 19:09
Medlem
Ackesnacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
Gillar inte heller halal men ser inte hur vårat sätt att döda djuren på minskar djurplågerit?

Korna går ju inte direkt in och självdör i kvarnen?
På vårat sätt prioriterar vi djurets lidande, under halal-slaktning prioriteras religiösa seder.
Citera
2015-03-27, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modigamats
Hur slaktas kyckling som inte är halal, tror du att det är någon skillnad?
Utan någon som ber och vanhelgar köttet och vrider kycklingarna mot mecka.
Det är inte slakten i sig jag inte gillar utan det är det religiösa inslagen i ritualslakten jag vill slippa.
Religionsfriheten ger även människor rätt att slippa religösa inslag.
Det går i dagsläget inte ens att äta på McDonalds i sverige utan att få halal.
Citera
2015-03-27, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strapovski
Länkat från nätet:
Det innebär att kycklingarna kommer att bli godkända att ätas av rättroende muslimer. För Kronfågel är förändringen relativt enkel och handlar om en investering på ungefär 200 000 kronor. Kronfågel började att halal-slakta alla kycklingar från den 1 juli. Med enkla åtgärder hoppas de kunna fördubbla exporten från Kristianstad.
Du behöver inte oroa dig för halalslaktad kyckling från kronfågel i kristianstad för kronfågel i kristianstad la ner 2011.
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/sista-kycklingen-slaktad-pa-kronfagel/
Citera
2015-03-28, 00:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Nej, det gör den inte.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/slaktochannanavlivning/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html
Det var en läsvärd länk! Sammanfattning: i Sverige måste man enligt lag "slå ut" hjärnan mha antingen el eller bultpistol innan t.ex. halal eller annan rituell slakt sker - av empati för djuret.

Kul citat från sidan: "Utöver själva slaktmetoden finns inom halalslakt bland annat regler kring vem som får utföra slakten och för hur djuren ska vara vända vid slakt. Detta innebär i sig inte någon konflikt ur djurskyddsperspektiv. "

En 5-åring fattar att djuret inte skyddas extra av att vara vänd mot Mecca. Pga religion måste dock statliga sidor som djurskyddsverket påpeka detta uppenbara faktum (som inte är så uppenbart för många).
Citera
2015-03-28, 01:35
Medlem
Halalslakt är en sån där term som Svensk Nyhetsmedia har hittat på, själva arabiska/muslimska/islamiska/Vetifanvilketjävlaspråk namnet för slaktningen är Dhabihah.

Halal = Tillåtet.
Haram = Förbjudet.

Skäktning är den korrekta termen för denna typ av slakt av djur i det Svenska språket.

Visst jag håller med om att det tillsynes inte ser särskilt trevligt ut för djuren och föredrar en bultpistol rakt in i pannbenet på dom. Dom dör snabbare på det sättet.

Dock vet jag inte hur mycket dom "fuskar" med själva slaktningen då man måste mata djuret och ge den vatten så att den lugnar ner sig. Inget annat djur får se när ett annat djur avlivas. Och man måste vara snäll mot djuret (visst man är inte särskilt snäll när man skär upp halsen på dom).

Nu lite off topic: Man lär sig rätt jävla mycket när man ska trolla religiösa personer på internet.
Citera
2015-03-28, 01:41
Medlem
Handlar detta verkligen om djurens rättigheter och att "vårt" sätt att slakta är snällare, eller att det är störigt att det säljs halal på ICA?
Citera
2015-03-28, 02:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mme-de-pompadour
Handlar detta verkligen om djurens rättigheter och att "vårt" sätt att slakta är snällare, eller att det är störigt att det säljs halal på ICA?
Bland världens tusentals religioner och säkert tiotusentals varianter och variationer på dem finns det utrymme för mig att uppfinna att jag kallar kycklingar som slaktas samtidigt som man klickar på -smileyn på flashback för "zalol"-slaktade kycklingar. Med tanke på att jag kan uppfinna en religion med en ritual som ger det slaktade djuret ett påhittat namn så ser jag inte varför det vore ett problem om man sålde zalol-slaktad kyckling i affärerna. Det är ju närmast en logotyp, "halal" alltså.

Problemet uppstår om jag insisterar på djurplågeri som ritual, vilket judarna verkar göra eftersom jordbruksverket (länk i åvanstående inlägg) skriver: "Koscherslakt är däremot inte tillåten:
Inom koscherslakten accepteras inte bedövning före avblodning och därför sker ingen sådan slakt i Sverige idag."

Jag som trodde judar inte ägnade sig åt skadliga ritualer... tyvärr är ju judar som insisterar på att sina måltider plågats i onödan skyldiga till djurplågeri (vilket svea rike lag också tycker).
Citera
2015-03-28, 02:41
Medlem
Jag undrar bara om upprördheten kring detta bottnar i ett genuint medlidande för djuren, eller att judar och muslimer inte anpassar sig och äter vanligt kött? Frågar bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in