2015-03-26, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bivalvan
Finns på Matrebellerna också, t.ex. Matdax i Hökarängen.

Matrebellerna är mycket besökta av muslimer.
Denna butik jag pratar om ligger i stockholms innerstad
Citera
2015-03-26, 18:38
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubblisen
Jag kollar alltid på köttförpackningarna så att det inte står halal. Stöder inte den typen av slaktmetod. De skär av den stora kroppspulsådern i halsen och låter djuret förblöda...sakta. Nä usch. Se även upp för halal-godis. Det finns det med. Har sett Haribo-påsar i orientaliska butiker som är halal.

Hur tror du att man tömmer ut blodet på icke halal slaktade djur?
Djuret tappar medvetandet nästan omedelbart när man har skurit halsen av den.
Käkar ni halalhatare vilt samt fisk? Hur tror ni dessa djur har det vid fångst?
Citera
2015-03-26, 18:40
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctorlieberman
visst, jag förstår.
Men ordet halal är inte trevligt i en svensk matbutik

Så nu handlar det inte längre om att du ogillar en specifik slaktmetod.. utan det handlar som vanligt om att du inte vill ha blattar i närheten?

Sen är det iofs inte fel att ha invändningar när det kommer till varken djurrätt eller religion.
Själv är jag alltid nyfiken på hur de skulle reagera om man som ickemuslim sökte tjänsten att mumla böner när halsen på djuret skärs av.. är det förenligt med religionsfriheten att neka mig jobbet för att jag inte är muslim?
Citera
2015-03-26, 18:49
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Så nu handlar det inte längre om att du ogillar en specifik slaktmetod.. utan det handlar som vanligt om att du inte vill ha blattar i närheten?

Sen är det iofs inte fel att ha invändningar när det kommer till varken djurrätt eller religion.
Själv är jag alltid nyfiken på hur de skulle reagera om man som ickemuslim sökte tjänsten att mumla böner när halsen på djuret skärs av.. är det förenligt med religionsfriheten att neka mig jobbet för att jag inte är muslim?
Intressant fråga. Troligtvis hade de kunnat neka dig men vad hade hänt om du dig vänt till DO?
Citera
2015-03-26, 19:00
Medlem
bubblisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Hur tror du att man tömmer ut blodet på icke halal slaktade djur?
Djuret tappar medvetandet nästan omedelbart när man har skurit halsen av den.

Icke halal-slaktade djur är åtminstone redan döda när de töms på blod medan halal-djur fortfarande lever. Man får hoppas på att de är rejält bedövade när detta sker. Tror inte du hade gillat om någon skar av halsen på dig och lät dig blöda till döds medan en snubbe står och ber en bön.

Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Käkar ni halalhatare vilt samt fisk? Hur tror ni dessa djur har det vid fångst?

Vilt brukar skjutas ute i skogen och de dör direkt om jägaren är erfaren, men nu snackas det om halal och inte om fiskar som fångas i nät.

Vad är egentligen syftet med halal-kött? Anses det vara bättre, renare, nyttigare än vanligt nötkött eller vad?
Citera
2015-03-26, 19:10
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkCat
Håller med dig mc donald slaktar ju inte så snällt

Så snällt det går i alla fall, fantastiskt mycket bättre än vid halalslaktning.
Citera
2015-03-26, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubblisen
Icke halal-slaktade djur är åtminstone redan döda när de töms på blod medan halal-djur fortfarande lever. Man får hoppas på att de är rejält bedövade när detta sker. Tror inte du hade gillat om någon skar av halsen på dig och lät dig blöda till döds medan en snubbe står och ber en bön.

Vilt brukar skjutas ute i skogen och de dör direkt om jägaren är erfaren, men nu snackas det om halal och inte om fiskar som fångas i nät.

Vad är egentligen syftet med halal-kött? Anses det vara bättre, renare, nyttigare än vanligt nötkött eller vad?

Det är ju mycket lättare att tömma ett djur på blod om hjärtat fortfarande pumpar.
Men kanske inte så bussigt mot djuret.

När det gäller halal och kosher så är det väl så att båda egenheterna har uppkommit delvis med syfte att göra det så bra som möjligt för djuret som möjligt och för att bibeln är jävligt tydlig med att man inte ska äta/dricka andras blod.
Problemet är att religiösa lirare ibland har lite problem med att anpassa sig till utveckling. Så idag när det finns slaktmetoder som är "humanare" så vägrar de släppa taget om traditioner och gamla religiösa regler. Trots att andemeningen i regelns uppkomst helt går förlorad när de gör så.

Alla judar (som äter kosher) och många muslimer anser att bedövning går mot reglerna för slakt. Antagligen har det sitt ursprung i att man som den som tar livet av djuret faktiskt ska inse vad det är man gör och behandla det med den största respekt.
Men som sagt.. idag känns det som att det snarare kan orsaka lidande i en köttindustri som redan har industrialiserats till den grad att respekt för djuren sedan länge är borta.
Citera
2015-03-26, 20:02
Medlem
fallen-angels avatar
Dem flesta matbutiker som Ica coop Willys lidl säljer halalslaktad kött.
Jag tittar alltid efter ordet halal eller en bild på en moske på förpackningen.

Det är förjävligt att det utbudet är så stort.
Icas kyckling går inte att köpa, det är enbart halal.

Och det jävligaste är att Icas kyckling är fan så mycket billigare än kronfågel.

Men jag betalar hellre mer än äter den dära dyngan.

Att vi ska ha butiker som säljer halal är rent jävla trams.
Citera
2015-03-26, 20:32
Medlem
Nästan all kyckling på ICA är halal. Antagligen det samma på Coop och de andra kedjorna också.
Kolla bara på ICAs egna, ICA basic, Ivars kyckling och allt vad de heter.
Kronfågel verkar vara de enda som inte verkar ha halalslaktad kyckling.
Citera
2015-03-26, 20:38
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Halalkött är för djurplågare och sådana som knullar getter. Det borde omedelbart förbjudas!
Citera
2015-03-26, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st!l
Nästan all kyckling på ICA är halal. Antagligen det samma på Coop och de andra kedjorna också.
Kolla bara på ICAs egna, ICA basic, Ivars kyckling och allt vad de heter.
Kronfågel verkar vara de enda som inte verkar ha halalslaktad kyckling.

Det beror på att de säljer halaslaktad kyckling under varumärket danpo. Tror det är dansk kyckling.. men fortfarande samma företag som kronfågel.
Citera
2015-03-26, 20:39
Medlem
Har för mig att dom flesta leverantörer av kyckling Halalslaktar just för att slippa dubbelarbete och för att självklart tjäna mer på mindre arbetskostnader, förpackningar men även så muslimer kan köpa deras produkter.

Länkat från nätet:
Det innebär att kycklingarna kommer att bli godkända att ätas av rättroende muslimer. För Kronfågel är förändringen relativt enkel och handlar om en investering på ungefär 200 000 kronor. Kronfågel började att halal-slakta alla kycklingar från den 1 juli. Med enkla åtgärder hoppas de kunna fördubbla exporten från Kristianstad.

Se även denna om ni klarar av det...... https://www.youtube.com/watch?v=wEGhDEYtOlw .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in