Citat:
Ursprungligen postat av
Mme-de-pompadour
Handlar detta verkligen om djurens rättigheter och att "vårt" sätt att slakta är snällare, eller att det är störigt att det säljs halal på ICA?
Bland världens tusentals religioner och säkert tiotusentals varianter och variationer på dem finns det utrymme för mig att uppfinna att jag kallar kycklingar som slaktas samtidigt som man klickar på

-smileyn på flashback för "zalol"-slaktade kycklingar. Med tanke på att jag kan uppfinna en religion med en ritual som ger det slaktade djuret ett påhittat namn så ser jag inte varför det vore ett problem om man sålde zalol-slaktad kyckling i affärerna. Det är ju närmast en logotyp, "halal" alltså.
Problemet uppstår om jag insisterar på djurplågeri som ritual, vilket judarna verkar göra eftersom jordbruksverket (länk i åvanstående inlägg) skriver: "Koscherslakt är däremot inte tillåten:
Inom koscherslakten accepteras inte bedövning före avblodning och därför sker ingen sådan slakt i Sverige idag."
Jag som trodde judar inte ägnade sig åt skadliga ritualer... tyvärr är ju judar som insisterar på att sina måltider plågats i onödan skyldiga till djurplågeri (vilket svea rike lag också tycker).